Porady

Ładowanie akumulatorów motocyklowych – jak nie zniszczyć baterii?

Jak ładować akumulator w motocyklu?

jak ładować akumulatory?

Ładowanie akumulatora motocyklowego to jedna z podstawowych czynności serwisowych. Każdy motocyklista może wykonać ją samodzielnie. Niezbędna do tego jest jednak znajomość podstawowych zasad. Bez tego można zniszczyć akumulator lub uszkodzić maszynę.

W jakich sytuacjach akumulator motocyklowy wymaga ładowania?

Akumulator motocyklowy służy do magazynowania energii. Jest ona potrzebna głównie do uruchamiania silnika. Podczas jego pracy funkcję źródła energii przejmuje alternator. Jak brzmi najprostsza odpowiedź na pytanie: w jakiej sytuacji należy ładować akumulator motocykla? Wtedy, gdy energia w nim zgromadzona nie wystarcza do właściwej pracy rozrusznika. Po czym to rozpoznać?

  • Po naciśnięciu przycisku rozrusznika kontrolki i wyświetlacz gasną. Nie słychać żadnych odgłosów ruchu mechanizmów w silniku lub słychać jednorazowe uderzenie styków przekaźnika rozrusznika. Ewentualnie słyszalne jest ich cykliczne uderzanie.
  • Rozrusznik podejmuje pracę, ale w tempie uniemożliwiającym uruchomienie silnika.

Jaki typ akumulatora znajduje się w motocyklu?

Przed przystąpieniem do ładowania należy rozpoznać typ akumulatora. Możliwe to:

  • kwasowo-ołowiowy
  • żelowy
  • AGM
  • litowo-jonowy — w tym litowo-żelazowo-fosforanowy

Jak je rozróżnić? Akumulatory kwasowo-ołowiowe z reguły mają transparentną obudowę, ukazującą płynny elektrolit. Ponadto zazwyczaj w górnej części można dostrzec sześć korków poszczególnych cel (12 V). W pozostałych przypadkach należy szukać informacji na frontowej powierzchni źródeł energii.

Rodzaje akumulatorów

Jak ładować akumulator kwasowo-ołowiowy?

Tylko akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą być ładowane prostownikami starej generacji. Co ważne, w takiej sytuacji niezbędne jest odłączenie źródła energii od instalacji elektrycznej motocykla. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie jednak zastosowanie automatycznej ładowarki.

Napięcie ładowania nie powinno przekraczać 14,8 V. Natężenie powinno wynosić 1/10 pojemności akumulatora wyrażonej w Ah, czyli 14 Ah należy ładować 1,4 A.

Uwaga: korki cel, o ile to możliwe, powinny zostać rozszczelnione na czas całego okresu trwania ładowania.

Jak ładować akumulator żelowy?

Motocyklowy akumulator żelowy może być ładowany wyłącznie za pomocą ładowarki mikroprocesorowej. Maksymalne napięcie ładowania nie może przekroczyć 14,4 V!

Niektórzy producenci akumulatorów żelowych dopuszczają ładowanie ich prądem o natężeniu 25% wartości wyrażającej pojemność Ah. Oznacza to, że akumulator żelowy o pojemności 16 Ah można wówczas ładować prądem o natężeniu 4 A. W innych przypadkach obowiązuje relacja 1/10.

Warto wiedzieć, że większość ładowarek mikroprocesorowych z reguły ten parametr ustala automatycznie.

Jeżeli ładowarka jest sprawna, nie ma potrzeby odłączania źródła energii od instalacji elektrycznej motocykla. Uwaga ta nie dotyczy sytuacji, gdy producent pojazdu określił taką konieczność w instrukcji obsługi.

Jak ładować akumulator AGM?

Motocyklowy akumulator AGM może być ładowany wyłącznie za pomocą ładowarki mikroprocesorowej.

Maksymalne napięcie ładowania nie może przekroczyć 14,4 V!

Natężenie powinno wynosić 1/10 pojemności akumulatora wyrażonej w A, czyli 14 Ah należy ładować 1,4 A. Warto wiedzieć, że większość ładowarek mikroprocesorowych z reguły ten parametr ustala automatycznie.

Jeżeli ładowarka jest sprawna, nie ma potrzeby odłączania źródła energii od instalacji elektrycznej motocykla. Uwaga ta nie dotyczy sytuacji, gdy producent pojazdu określił taką konieczność w instrukcji obsługi.

Ładowanie akumulatora

Jak ładować akumulator litowo-jonowy (również litowo-żelazowo-fosforanowy)?

Motocyklowy akumulator litowo-jonowy, ewentualnie litowo-żelazowo-fosforanowy może być ładowany wyłącznie przystosowaną do tego ładowarką mikroprocesorową. Użycie ładowarki pracującej w trybie obsługi innych typów akumulatorów zagraża trwałości i sprawności źródeł energii typu Li-Ion i LiFePO4.

Prawidłowa procedura musi przebiegać dwuetapowo — w sekwencji dostosowanej do zachodzących w ogniwach procesów.

Warto wiedzieć, że akumulatorom zbudowanym w technologii litowo-jonowej nie służy ładowanie ich powyżej poziomu 85%. Chcąc utrzymać ich wysoką trwałość, podczas normalnej eksploatacji wystarczy doładowywać je raz do roku, przed rozpoczęciem sezonu.

Opisywany typ akumulatorów z reguły ma mikroprocesorowy układ zarządzający przepływem energii. Jest to konieczne, ponieważ standardowy motocyklowy regulator napięcia to element dość prymitywny.

Większość modeli nie byłaby w stanie wysterować procesu ładowania akumulatora podczas jazdy w sposób bezpieczny dla typu Li-Ion.

Nie oznacza to jednak, że można zlekceważyć zalecenia producentów tego rodzaju akumulatorów i użyć nieodpowiednich dla nich ładowarek i prostowników.

Podczas ładowania akumulatora Li-Ion, ew. LiFePO4 za pomocą właściwego i sprawnego urządzenia, nie ma potrzeby odłączania źródła energii od instalacji elektrycznej motocykla. Uwaga ta nie dotyczy sytuacji, gdy producent pojazdu określił taką konieczność w instrukcji obsługi.

Czy w razie rozładowania akumulatora można użyć kabli rozruchowych lub powerbanku?

Czy w razie rozładowania akumulatora można użyć zewnętrznego źródła energii? Bezpiecznie można tego dokonać wyłącznie w przypadku znacząco starszych motocykli, niemających rozbudowanych układów elektronicznych. Kolejnym warunkiem jest typ akumulatora, w tym przypadku kwasowo-ołowiowy. W innych sytuacjach wiąże się to z mniejszym bądź większym ryzykiem.

Czytaj dalej

Nowy elektryk Harleya. LiveWire Del Mar wyprzedał się w kwadrans!
Nowy elektryk Harleya. LiveWire Del Mar wyprzedał się w kwadrans!