Porady

Jazda motocyklem jesienią. 8 spraw, o których pamiętaj

motocyklista na czerwonym motocyklu na drodze

Jazda motocyklem jesienią nie należy do zadań łatwych. Oto lista spraw o których należy pamiętać jesienią podczas jazy motocyklem.

Prognozy mówią, że w listopadzie czeka nas kilka ciepłych dni. Warto wykorzystać je ostatnie w tym sezonie przejażdżki. Pamiętaj jednak, że listopadowa pogoda wymaga jazdy z większym niż zwykle zapasem bezpieczeństwa. Poznaj 8 spraw, o których trzeba pamiętać o tej porze roku.

Wahania temperatury

Jesienią dobra odzież motocyklowa jest bardzo ważna. Nieprzemyślany strój spowoduje, że będzie ci za zimno lub za gorąco, spocisz się, a być może nawet przeziębisz. Zadbaj o dobrą bieliznę termiczną i wygodny zestaw odzieży przeznaczonej na zimne dni. Ubierz się "na cebulę", żeby w razie nagłej obecności wyższej temperatury coś z siebie zdjąć.

Niewygodna odzież

O tym wspominaliśmy w poprzednim punkcie – zbyt dużo polarów, bluz czy spodni od dresu założonych pod motocyklową odzież mocno krępuje ruchy, a to spowalnia reakcje i utrudnia jazdę. Najlepiej zastosować odzież wielosezonową z podpinką i membraną, bieliznę termoaktywną i cienkie bluzy przeznaczone na motocykl.

Parujący wizjer i okulary

Różnice temperatur wywołują błyskawiczne parowanie wizjera. Dobrym rozwiązaniem jest pinlock – dodatkowa szyba umieszczana po wewnętrznej stronie wizjera, lub antifog w sprayu. Jeśli mimo tego wizjer zachodzi czasem mgłą, spróbuj uchylić go nieco lub zdemontować osłonę podbródka. Okularnicy mają najgorzej – mimo że wizjer z pinlockiem nie zaparuje, na pewno zaparują okulary. Warto w kieszeni wozić dobry, sprawdzony antifog.

Słaba widoczność

Tuż po zmianie czasu (mamy nadzieję, że ostatniej) zmrok zapada wyjątkowo szybko. Nawet w ciągu dnia, kiedy jest szaro, widoczność jest znacznie gorsza niż w słoneczny dzień. Najgorzej jest podczas jesiennego deszczu. Dobrym rozwiązaniem jest kamizelka odblaskowa lub jaskrawa torba z odblaskami umieszczona z tyłu motocykla. Dobrze działa też jasny kask.

Śliska nawierzchnia

Niedogrzane opony, warstwa mokrych liści i niewidoczne białe znaki poziome tworzą idealne warunki do poślizgu. Jesienią trzeba mieć świadomość, że przyczepność jest znacznie gorsza niż latem, a droga hamowania o wiele dłuższa. Szczególną uwagę zwróć na liście, które potrafią być śliskie jak lód.

Tępy motocykl

Dobrze rozgrzany latem olej w zawieszeniu pracuje inaczej niż zimny i gęsty w chłodne dni. To powoduje wrażenie, że motocykl trudno się prowadzi, niechętnie skręca i ogólnie jest tępy. Jeszcze gorzej mają motocykle chłodzone powietrzem – kiedy jest zimno zdarza się, że nie osiągają właściwej temperatury pracy. Brakuje im mocy, silnik pracuje nierówno. Te właściwości motocykla również trzeba brać pod uwagę i jeździć z dużym zapasem.

Dłuższy czas reakcji

Kiedy panuje niska temperatura, twój organizm zużywa dużo energii na zachowanie ciepła. Powoduje to gorsze ukrwienie najbardziej oddalonych od serca części ciała – głównie kończyn. Niedogrzane mięśnie będą potrzebować więcej czasu na reakcję, a dłonie i stopy będą miały mniejsze czucie dźwigni. Będzie miało to ogromny wpływ na czas reakcji w razie nagłego zagrożenia.

Sól drogowa

Listopad to miesiąc, kiedy na drogi mogą wyjechać pierwsze solarki. Niektóre miasta czy powiaty bardzo poważnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa, a nie od dziś wiadomo, że w listopadzie potrafi na drogach pojawić się czarny lód. Sól drogowa fatalnie wpływa na podzespoły motocykla. Po każdej przejażdżce trzeba maszynę porządnie umyć.

Czytaj dalej

Marc Marquez świętuje zwycięstwo wyścigu MotoGP na torze w Motegi
motocykl BMW R1250 GS