Kaski motocyklowe to filar bezpieczeństwa bikerów. Aby skutecznie chronić głowę motocyklisty, muszą one spełniać rygorystyczne normy. Różne regiony świata mają odmienne standardy dotyczące konstrukcji i testowania kasków. Przyjrzyjmy się najważniejszym z nich.
ECE 22.06 - europejski standard bezpieczeństwa
Norma ECE 22.06 obowiązuje w Europie od 2021 roku, zastępując wcześniejszą regulację 22.05. Jest to jedna z najbardziej zaawansowanych norm – kaski muszą przejść rygorystyczne testy zderzeniowe i badania dodatkowych elementów, takich jak wizjery i blendy.
Kluczowe próby, jakim są poddawane kaski to:
- uderzenia w różne punkty skorupy przy różnych prędkościach,
- analiza odporności na siły obrotowe, kluczowe dla bezpieczeństwa podczas rzeczywistych wypadków,
- testy trwałości zapięcia, sprawdzające, czy kask pozostanie na głowie motocyklisty podczas kolizji,
- badanie odporności wizjera na zarysowania i uderzenia,
- testy odporności na warunki atmosferyczne, obejmujące ekspozycję na skrajne temperatury i wilgotność.
DOT – amerykański standard kasków motocyklowych
W Stanach Zjednoczonych obowiązuje norma DOT (Department of Transportation). Kaski zgodne z tym standardem muszą przejść testy sprawdzające odporność na uderzenia i penetrację, aby zapewnić odpowiedni poziom ochrony.
Testy DOT obejmują:
- sprawdzenie absorpcji energii uderzenia przy różnych prędkościach,
- test penetracji, w którym ostre obiekty upuszczane są na kask, aby zweryfikować jego wytrzymałość,
- badanie systemu zapięcia, mające zapobiec przypadkowemu zsunięciu się kasku podczas jazdy.
Co ciekawe, standard DOT opiera się na deklaracji producenta. Oznacza to, że firmy same muszą upewnić się, że ich produkty spełniają wymagania. Testy przeprowadzane są wyrywkowo przez amerykański urząd ds. transportu. W przeciwieństwie do normy ECE, DOT nie wymaga badania przez niezależne laboratoria, co sprawia, że poziom bezpieczeństwa może się różnić w zależności od marki.
SNELL – najbardziej rygorystyczna norma kasków motocyklowych
Norma SNELL, opracowana przez niezależny instytut Snell Foundation w USA, jest jeszcze bardziej wymagająca niż DOT, a nawet ECE 22.06. Często stosuje się ją w sportach motorowych. Obejmuje ona testy przy wyższych prędkościach i większych obciążeniach.
Standard SNELL narzuca surowsze badania niż DOT, w tym:
- uderzenia wielokrotne w różnych miejscach kasku pod różnymi kątami,
- większe prędkości testowe, zakładające, że motocykliści w motosporcie narażeni są na większe przeciążenia,
- testy sprawdzające, czy kask zachowuje ochronę po więcej niż jednym uderzeniu,
- badania ogniowe, weryfikujące odporność kasku na działanie wysokich temperatur.
Historia tej normy sięga 1957 roku, kiedy to fundacja SNELL Memorial Foundation została założona po tragicznym wypadku kierowcy wyścigowego Williama Snella. Od tego czasu instytut prowadzi własne, niezależne testy i certyfikuje kaski, które przechodzą bardziej wymagające procedury niż standardowe normy DOT czy ECE.
SHARP – brytyjski system oceny kasków motocyklowych
SHARP to unikatowy system testowania i oceny kasków dostępnych na rynku. W przeciwieństwie do innych norm, które wymagają badania próbek dostarczonych przez producentów, SHARP analizuje rzeczywiste produkty sprzedawane w sklepach.
Brytyjski system przyznaje kaskom ocenę od 1 do 5 gwiazdek, na podstawie testów obejmujących:
- uderzenia pod różnymi kątami, badające jak kask rozprasza energię,
- testy rotacyjne, oceniające czy kask zmniejsza ryzyko urazu mózgu w wyniku sił skrętnych,
- analizę konstrukcji, sprawdzającą wytrzymałość skorupy i mechanizmów zapięcia,
- ocenę jakości wykonania, w tym trwałości materiałów i komfortu użytkowania.
SHARP stosuje unikalne podejście, analizując skuteczność kasków w warunkach zbliżonych do prawdziwych scenariuszy wypadków. System ten powstał w Wielkiej Brytanii w odpowiedzi na rosnącą liczbę wypadków drogowych i brak dokładnej oceny jakości dostępnych na rynku modeli. Dzięki niemu motocykliści mogą wybierać spośród dostępnych kasków, biorąc pod uwagę realne wyniki testów bezpieczeństwa kasków motocyklowych, a nie tylko deklaracje producentów.
Dopasowanie kasków do różnych kształtów głowy
Wybierając kask motocyklowy, zwróć uwagę nie tylko na spełniane przez niego normy, ale także na rynek, z którego pochodzi. Różne rasy ludzi mają odmienne kształty czaszki, co wpływa na dopasowanie kasków. Na przykład modele przeznaczone na rynek azjatycki mają inną konstrukcję niż te produkowane dla użytkowników europejskich czy amerykańskich.
Azjatyckie kaski są często szersze i bardziej okrągłe, podczas gdy europejskie i amerykańskie mają węższe, bardziej owalne kształty. Wybierając kask, warto zwrócić uwagę na te różnice – rozmiar to nie jedyne kryterium wyboru.
Normy bezpieczeństwa kasków motocyklowych są kluczowe dla zapewnienia ochrony motocyklistów. Wraz z rosnącym zainteresowaniem jednośladami i zwiększającą się liczbą motocyklistów, testy kasków stają się coraz bardziej rygorystyczne. Kupując nowy kask, zawsze sprawdzaj, czy spełnia on obowiązujące w Europie standardy. Pamiętaj – dobrze dobrany i certyfikowany kask może uratować Ci życie!
Tylko u nas - 5 lat ochrony
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas ważne. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.