Najważniejsza sprawa to pozycja na motocyklu. Należy siedzieć jak najbliżej zbiornika – w taki sposób, aby kolana i uda do niego przylegały. Chodzi o środek ciężkości. Im bliżej zbiornika siedzimy i mocniej go dotykamy kolanami, tym pozycja za kierownicą jest lepsza.
Zawsze po odpaleniu motocykla, wrzuceniu biegu głowa powinna iść do góry. Nasze ciało jest tak skonstruowane, że jadąc motocyklem, musimy patrzeć tam, gdzie chcemy jechać. Jeśli będziecie patrzeć na inne elementy, np.: na płot, w który nie chcecie wjechać, to właśnie tam się skierujecie.
Pamiętajcie – tam, gdzie patrzycie, tam jedziecie. Jeśli chcecie skręcić w lewo, patrzycie w lewo, a nie w dół.
Podczas skrętu, jeśli delikatnie obrócicie głowę, to delikatnie skręcicie motocyklem, a jeśli obrócicie głowę mocno w daną stronę, to wasze ciało również skręci i automatycznie obróci motocykl w pożądaną stronę.
ABS i CBS znasz różnicę?
Niezależnie, czy mamy do czynienia z motocyklem, który ma system ABS, czy nie – hamowanie odbywa się zawsze na prostej kierownicy.
Ciekawostka – bardzo duży wywrotek na placu manewrowym powstaje przy małych prędkościach, gdy kursant zbyt gwałtownie naciśnie przedni hamulec. Nie ma stabilizacji i przechyla się na bok, upadając. Pamiętajcie, żeby zawsze kierownica była prosto przy hamowaniu.
System CBS to nic innego, jak łączenie dwóch układów hamulcowych. Oznacza to, że jeśli wciśniemy tylny hamulec, to również przedni będzie pracował, aby siła hamowania była większa. Bardzo często ludzie myślą, że to jest to samo, jednak tak nie jest. Anti Blocker System, czyli ABS, polega na tym, że koło w momencie, w którym czujnik wyczuje uślizg, nie będzie zblokowane i będzie się kręciło dalej.
Pozycja ma znaczenie!
Ułożenie rąk na kierownicy jest bardzo ważne. Ręce muszą być w miarę blisko, sprzęgło zawsze należy wciskać do samego końca. Jeśli chodzi o hamulec przedni, nie trzeba nim operować całą dłonią. Wystarczy ułożyć dwa palce i delikatnie go wciskać. Jeśli rozpoczniecie hamowanie przednim hamulcem bez wciśnięcia sprzęgła, to zadusicie motocykl i dalej nie pojedzie.
Jak uruchomić motocykl?
Po przekręceniu kluczyka na pozycję zapłonu, od razu uruchamia się wyświetlacz oraz zielona lampka z literą „N”, czyli pozycja neutralna. W tym momencie można sterować motocyklem, bo jest na luzie. Po odpaleniu należy położyć stopę na lewym pedale i tym samym wrzucić pierwszy bieg.
Jak zmieniać biegi na motocyklu?
W większości motocykli pierwszy bieg uruchamiamy stopą, kierując ją w dół. Luz znajduje się pomiędzy 1 a 2 biegiem. Jeśli w pozycji „N” naciśniecie sprzęgło i ruszycie stopą pedał biegów w dół, to załączy się 1 bieg, a jeśli stopę poruszycie w górę, to wrócicie do pozycji „N”. Dalsze przesunięcie stopy w górę na pedale skrzyni biegów będzie je podnosić, a więc analogicznie – z pozycji 1 biegu stopa w górę da 2, dalej 3, etc.
Biegi zawsze zwiększamy ruchem stopy w górę, a redukujemy w dół.
Motocykl ma tak ustawioną skrzynię biegów, że nie będziecie w stanie przeskoczyć z 1 od razu na 4. Zawsze nawet, jeśli wykonać mocny ruch stopą, biegi będą się zmieniały o jeden.
Co robić na postoju?
Podczas postoju biegi mogą się klinować. Na wyświetlaczu pojawia się informacja o aktualnym biegu, a gdy kierowca chce zmienić go na pozycję „N”, nie może tego zrobić stojąc w miejscu. W takim wypadku należy delikatnie poruszać motocyklem i zredukować biegi. Najlepiej jednak zawsze redukować je w trakcie jazdy.
W przypadku motocykli bez systemu ABS bardzo ważne jest, by – dojeżdżając gdziekolwiek – hamować silnikiem. Polega to na delikatnym skręcaniu gazu na manetce, wciskaniu sprzęgła i wrzucaniu niższego bieg oraz delikatnym puszczaniu klamki sprzęgła. Wówczas motocykl będzie hamował automatycznie silnikiem. To zasada eco drivingu, która sprzyja mniejszemu zużywaniu klocków hamulcowych, tarcz oraz zredukowaniu spalania motocykla.
Jak ruszyć motocyklem?
Podobnie, jak podczas jazdy samochodem – przy ruszaniu popuszczamy klamkę sprzęgła, następnie wrzucamy jedynkę i delikatnie zwiększamy obroty silnika, przytrzymując klamkę od pedału sprzęgła. Można startować z prawej nogi. Jeśli jedziemy i nie ma żadnego wzniesienia, na które moglibyśmy postawić lewą nogę, wówczas możemy ją zostawić na pedale skrzyni biegów i wcisnąć na 1. Głowa powinna być skierowana na wprost.
Jazda na motocyklu ściśle łączy się z prawami fizyki. Przy małych prędkościach robi się często tzw. przeciwwagę, czyli w przypadku skrętu w lewą stronę, ciężar ciała przenosi się na prawo.
Istotne jest również umiejscowienie nóg na podnóżkach. W trakcie jazdy, np.: przy skręcie w lewą stronę, można regulować ciężar ciała właśnie podnóżkami. Napierając prawą stroną na prawy podnóżek, przechylimy motocykl w tę stronę.
Jeśli jedziecie wolno, motocykl będzie ciężki. Wówczas trzeba będzie mocniej manewrować ciężarem ciała. Jednak pamiętajcie, że kolana i uda muszą być cały czas przy zbiorniku, nawet jeśli będziecie na siedzeniu mocniej się przemieszczać, by zrobić przeciwwagę.
Jak ustawić lusterka na motocyklu?
Jeśli macie własny motocykl, nie zapomnijcie o ustawieniu lusterek! Należy je ustawić po przekątnej. Jak to zrobić? Kładziemy lewą rękę na kierownicę, a prawą ustawiamy lusterko. Dlaczego?
Ponieważ trzymając lewą rękę na kierownicy, w lusterku po lewej stronie odbija się punkt odniesienia, czyli nasze ramię. Co ważne, lusterka należy ustawić w docelowej pozycji do jazdy motocyklem, czyli ręce delikatnie ugięte, pozycja lekko nachylona do przodu.
Pozycja do jazdy jest oczywiście indywidualna i zależy od warunków fizycznych każdego motocyklisty. Jeśli ktoś ma dwa metry wzrostu, ciężko mu będzie utrzymać na Junaku pozycję lekko pochyloną do przodu, a tym bardziej siedzieć blisko zbiornika. Każdy rodzaj motocykla będzie wymuszał inną pozycję – inaczej zasiada się na chopperze, enduro czy crossie. Natomiast zawsze trzeba celować w środek ciężkości, aby znajdować się jak najbliżej zbiornika na paliwo.
Wszystkie filmy z jazd Agnieszki na motocyklu znajdziecie na naszym kanale YouTube!