Kask motocyklowy to, jak na razie, jedyny wymagany prawem element wyposażenia motocyklisty. Jest tak nie bez powodu - uszkodzoną rękę można naprawić, uszkodzonego mózgu z reguły nie. Wybór dobrego kasku jest zatem sprawą kluczową. Na pewno nie może być to kask używany lub produkt niewiadomego pochodzenia - jeśli uczestniczył w wypadku lub nawet upadł z większej wysokości, jest bezużyteczny. Nie zapewni oodpowiedniej ochrony w razie kolizji.
Oto 6 pytań, na które musisz sobie odpowiedzieć, zanim podejmiesz decyzję o zakupie kasku.
1. Po co mi kask?
Najważniejszym zadaniem kasku motocyklowego jest ochrona głowy przed uszkodzeniem. Mimo dobrego zabezpieczenia, jakie zapewnia czaszka, siły działające na głowę podczas wypadku są tak ogromne, że z łatwością mogą spowodować uszkodzenie mózgu. W najlepszym przypadku oznacza to poważne komplikacje zdrowotne (padaczka, amnezja, utrata świadomości). Jazda bez kasku to igranie z życiem - nawet jeśli będziesz nadzwyczaj ostrożny, to wypadek może przecież spowodować inny kierowca.
2. Tani czy drogi kask?
Może trudno w to uwierzyć, ale najdroższy i najtańszy kask składa się mniej więcej z tych samych elementów: skorupy, wypełnienia, zapięcia, wizjera i wyściółki. Dlaczego zatem najtańsze kaski można kupić na giełdzie za kikadziesiąt złotych, a najdroższe potrafią kosztować kilkanaście tysięcy?
Różnice kryją się w zastosowanych materiałach, użytych technologiach i jakości montażu. W kaskach Arai, HJC, Bell i kilku innych producenci do wykonania skorupy stosują często tak zwany multikompozyt, czyli mieszankę włókien aramidowych, szklanych, węglowych i innych o ogromnej wytrzymałości. Skorupa taka nie odkształca się pod wpływem wielokrotnego uderzania i bardzo skutecznie chroni głowę.
Czytaj też: Jaki kask adventure
Skorupa najtańszych kasków wykonana jest z formowanego na gorąco plastiku, który jest nieporównywalnie bardziej kruchy od multikompozytu i pęka już przy pierwszym uderzeniu. Podobnie jest z wypełnieniem - w dobrych kaskach wykonane jest z EPS o zróżnicowanej gęstości odpowiadającej strefom ochrony głowy, w tanim kasku stosuje się zwykły styropian.
3. Jakim motocyklem jeździsz?
Kaski dopasowane są do stylu jazdy i warunków, w jakich są użytkowane. Dla motocyklistów preferujących sport przeznaczone są kaski integralne, turyści używają kasków integralnych lub kasków szczękowych, miłośnicy off-roadu lekkich kasków z daszkiem, zaś użytkownicy chopperów i cruiserów wybierają zwykle kaski otwarte, czyli tak zwane jety.
Teoretycznie nie ma przeciwskazań, by używać kasków w innych konfiguracjach, ale będzie to niewygodne lub nawet niebezpieczne, ponieważ różne kaski dostosowane są również do różnych obciążeń i warunków. Kask off-roadowy nie musi wytrzymać prędkości rzędu 160 km/h, bo nikt takich w terenie nie rozwija. Z kolei jazda w kasku integralnym w terenie może skończyć się przegrzaniem głowy z powodu wentylacji niewystarczającej przy niskich prędkościach.
4. Jaki certyfikat kasku?
W Europie każdy kask musi otrzymać certyfikat ECE R22.05. Oznaczenie DOT dotyczy kasków przeznaczonych na rynek amerykański, w innych częściach świata stosowane są też inne, nieznane w Europie certyfikaty. Istnieją również niezależne instytucje certyfikujące, które bardzo skrupulatnie badają stopień bezpieczeństwa kasków, a zdobycie ich certyfikatu jest bardzo trudne. Jedną z takich organizacji jest SNELL. W Wielkiej Brytanii stosuje się dodatkowo ranking SHARP, ale wpływ na przyznawanie punktów (konkretnie: gwiazdek) mają tam także elementy niezwiązane z bezpieczeństwem, jak na przykład estetyka wykonania.
5. Jak dopasować kask?
- nowy kask powinien być odrobinę za ciasny
po kilku dniach wyściółka nieco się skompresuje i ułoży, dopiero wówczas dopasowanie będzie idealne. Jeśli kupisz kask, który od razu pasuje idealnie, może się okazać, ze po pewnym czasie okaże się zbyt luźny. Ogólne zasady mówią, że kask nie może obracać się na głowie i że między głowę a skorupę można tylko z największym trudem wcisnąć dwa palce.
- dlaczego tak ma być?
luz między czaszką a wypełnieniem będzie działał na twoją niekorzyść w czasie uderzenia, zostawiając miejsce rozpędzonej energii. Jeśli zatem zastanawiasz się czy wybrać mniejszy czy większy rozmiar, wybierz mniejszy. W większości kasków jest możliwość usunięcia warstwy gąbki z wkładek policzkowych, co ułatwia użytkowanie, zwłaszcza zakładanie i zdejmowanie kasku.
- nie rób zakupów w Azji lub Ameryce
kaski projektowane i produkowane są z uwzględnieniem cech anatomicznych mieszkańców danego kontynentu, co oznacza, że kaski spoza Europy mogą nie pasować na twoją głowę. Pamiętaj też, by podczas przymierzania założyć okulary, jeśli oczywiście je nosisz.
6. Jak dbać o kask?
Pamiętaj, że nawet najbezpieczniejszy kask motocyklowy na świecie nic nie da, jeśli będzie rozpięty. Staraj się regularnie czyścić powierzchnię z owadów i ptasich odchodów, które potrafią szybko pozbawić skorupę blasku, a wizjer przejrzystości. Nigdy nie rzucaj kaskiem - skorupa obliczona jest na jeden wypadek, nie na dziesiątki małych uderzeń. Jeśli nie używasz kasku, schowaj go do pokrowca, unikaj pozostawiania go na silnym słońcu. Podczas jazdy powierzchnia nie nagrzewa się - jest chłodzona pędem powietrza. Ostre słońce potrafi narobić sporo szkód.