Porady

Jak sprawdzić, czy motocykl ma cofnięty licznik?

Jak sprawdzić, czy motocykl ma cofnięty licznik?

Wybierając używany motocykl kupujący zwracają dużą uwagę na przebieg pojazdu. Czy warto przywiązywać do niego wielką wagę i jak sprawdzić, czy wskazanie drogomierza jest rzeczywiste? 

Jedną z kluczowych cech używanych motocykli, braną przez nabywców pod uwagę, jest przebieg pojazdu. Regularnie serwisowany, pozostający w rękach pierwszego właściciela, mający udokumentowaną bezwypadkową przeszłość egzemplarz z 50 tys. km na liczniku zwykle przegrywa z podobnym, sprowadzonym z zagranicy, z „popularnym” przebiegiem 19 tys. km. Mit magicznych cyferek na drogomierzu jest wciąż żywy, a nieuczciwi handlarze chętnie go wykorzystują.

Na ile przebieg motocykla rzeczywiście wpływa na jego kondycję techniczną rozstrzygaliśmy już w naszym serwisie. Wysilone silniki tych jednośladów są znacząco bardziej odporne na tysiące kilometrów nawijanych na koła przez świadomych użytkowników, niż na fundowane im przez niektórych rzeźnictwo.

Popularne „kręcenie na postoju do odciny”, „jeżdżenie na kole”, nieprofesjonalne ingerencje w oprogramowanie sterowników, modyfikacje układów dolotowych i wylotowych zdecydowanie negatywnie odbijają się na stanie technicznym dwukołowych maszyn. Dodatkowo przyspieszone niszczenie ważnych podzespołów pojazdów często wynika z prostej niewiedzy. Przykładem może być popularny pogląd o braku szkodliwości jazdy z wysoko uniesionym przednim kołem dla silników motocyklowych.

Tymczasem dla ostatecznego rozstrzygnięcia tej kwestii wystarczy odkręcenie miski olejowej swego pojazdu i przekonanie się, w jaki sposób pompa układu smarowania zasysa olej. W konsekwencji, silnik po przebiegu 15 tys. km może być klepiącym panewkami złomem, natomiast eksploatowany rozsądnie, przez 100 tys. km – pozostawać w idealnym stanie.  

Jak sprawdzić, czy przebieg motocykla jest oryginalny?

Jeżeli jednak przebieg motocykla ma mimo wszystko dla kupującego istotne znaczenie, wówczas, oceniając pojazd, staje on przed pewnym niełatwym dylematem. Musi rozstrzygnąć, czy wartość widniejąca na drogomierzu jest zgodna z rzeczywistością, czy wynika z nieuczciwej korekty?

Istnieją pewne rozwiązania prawne, wprowadzone by zlikwidować proceder manipulowania przebiegami pojazdów. Możliwe jest skorzystanie z dostępnych w internecie baz danych o przeszłości motocykli. Jednak ostatecznie zawsze na końcu nabywca staje obok wybranego pojazdu i wówczas z reguły zapada decyzja zakupowa. Jak w takiej sytuacji dokonać oceny wiarygodności przebiegu widniejącego na liczniku?

Do oceny czy licznik motocykla został „cofnięty” warto zaangażować profesjonalistę. Doświadczony mechanik będzie w stanie rozstrzygnąć to bez trudu. Przy okazji kontroli może zostać poddany ogólny stan techniczny pojazdu.    

Czy można jednak, nie będąc mechanikiem motocyklowym, w pewnym zakresie prawdopodobieństwa, ocenić wiarygodność przebiegu samodzielnie? Jest to możliwe. Warto w tym celu posłużyć się zaprezentowanymi niżej wskazówkami.

Czy motocykl ma cofnięty licznik czy nie?

Zaprezentowane poniżej sposoby kontroli oryginalności przebiegów widniejących na licznikach należy potraktować ze zrozumieniem dla ich dużej ogólności. To raczej sugestie dla osób, którym z mechaniką pojazdową nie jest szczególnie po drodze, niż check-lista dla profesjonalistów.

Opony

Fabryczny komplet opon, w przypadku motocykli, które nie są litrowymi maszynami sportowymi, powinien wytrzymać przebieg powyżej 10 tys. km. Jeśli koła noszą ślady wymiany opon lub daty produkcji ogumienia nie odpowiadają dacie produkcji jednośladu, wartość poniżej 10 tys. km. widniejąca na drogomierzu powinna wzbudzić wątpliwości.

Zestaw napędowy

Podobnymi do opon poszlakami dotyczącymi rzeczywistego przebiegu motocykla mogą być elementy układu napędowego. W modelach napędzanych łańcuchami, zarówno one, jak i obie zębatki powinny wytrzymać 25 – 30 tys. km. Ślady wymiany tych elementów dyskwalifikują deklaracje o 19 tys. km. Oczywiście wspomniana uwaga nie dotyczy pojazdów dwustukonnych.

Układ hamulcowy

Tarcze hamulcowe przedniego koła, z reguły do przebiegu 10 tys. km. nie noszą na sobie śladów zużycia. Nie powinny zatrzymywać przesuwanego po nich promieniowo paznokcia. Z kolei głębokie bruzdy i progi na zewnętrznych częściach zwiastują przebieg powyżej 30 tys. km. W sytuacji gdy mocowania tarcz wykazują ślady wymiany, nie mogą już stanowić one jakiegokolwiek wyznacznika pokonanego przez motocykl dystansu.

Nadwozie motocykla

Prawidłowa pozycja na motocyklu wymaga kontaktu wewnętrznej strony ud kierowcy ze zbiornikiem paliwa. Po przebiegu ok. 10 tys. km. na lakierze w tych miejscach pojawiają się zwykle dostrzegalne zmatowienia. Wyraźne wytarcia oznaczają zazwyczaj ponad 30 tys. Rzecz jasna wiele zależy od typu używanej przez dotychczasowych użytkowników odzieży i poziomu opanowania techniki jazdy, ale niejednokrotnie może stanowić to cenną wskazówkę.

Wymienione wyżej zależności naturalnie pozwalają zaledwie w bardzo ograniczonym zakresie dokonać diagnozy wiarygodności przebiegu widniejącego na wyświetlaczu motocykla. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy profesjonalnego mechanika motocyklowego.

Czytaj dalej

Hulajnoga elektryczna – przepisy 2024
Warsztat motocyklisty – co warto mieć w garażu?