Porady

Jak kupić skuter? Redakcja radzi

czerwony skuter

Rynek jest przepełniony ofertami sprzedaży najróżniejszych skuterów. Małych, do 50cm3, dużych o nawet 800 cm3 pojemności, dwusuwowych, czterosuwowych, nowych, używanych. Można dostać prawdziwego zawrotu głowy.

Jaki więc skuter warto kupić, aby był dobry i spełniał swoją funkcję? Wystarczy wejść na pierwsze lepsze forum internetowe, aby zorientować się, że opinie są podzielone. Poniżej przedstawiamy parę wskazówek, czym się kierować i jak wybrać odpowiedni skuter dla siebie.

Przeznaczenie, czyli do czego potrzeby ci skuter

Zanim zaczniesz szukać dobrego skutera dla siebie, określ dokładnie, do czego będzie ci służył. Na rynku znajdziesz pojazdy, które znacznie różnią się pojemnością, mocą silnika, wielkością kół, zasięgiem, liczbą i pojemnością schowków oraz wieloma innymi czynnikami. Wszystkie te aspekty wpływają komfort użytkowania danego pojazdu. To, jaki skuter najlepiej kupić, będzie więc zależało od wielu parametrów.

Pojemność silnika

Pojemność silnika bezpośrednio wpływa na osiągi, czyli zarówno na przyspieszenie, jak i prędkość maksymalną. Dodatkowo w pewnym stopniu przekłada się na spalanie i ekonomię użytkowania.

Pojemność silnika a uprawnienia

Od mocy i pojemności silnika będzie też zależeć, jakie wymagania będziesz musiał spełnić, żeby legalnie poruszać się danym jednośladem. Skutery do 50 ccm nie wymagają posiadania prawa jazdy żadnej kategorii od osób urodzonych przed 12 stycznia 1995 roku oraz od tych mających kartę motorowerową.

Wszyscy inni muszą legitymować się przynajmniej prawem jazdy kategorii AM (lub innym motocyklowym bądź samochodowym). Skutery o pojemności do 125 ccm będą wymagały co najmniej prawa jazdy kategorii A1 lub B posiadanego ponad 3 lata. Maksi skutery i skutery powyżej 125 ccm wymagają już zrobienia osobnej kategorii A2 lub A.

Małe skutery

Ogólnie można założyć, że małe skutery do 50 cm3 sprawdzą się najlepiej jako ekonomiczne pojazdy na krótkie dystanse. Ich prędkość maksymalna nieprzekraczająca 50 km/h i nie pozwoli na swobodną jazdę w normalnym ruchu drogowym na dłuższych trasach.

Duże skutery

Maksi skutery natomiast mogą mieć nawet 800 cm3 pojemności i rozpędzać się prawie do 200 km/h. Biorąc jednak pod uwagę, że zazwyczaj kupujemy skuter, aby osiągnąć kompromis między ekonomią a użytkowością, maksi skutery polecamy głównie pasjonatom. Osiągi, jakie potrzebne są do ekonomicznej i wystarczająco dynamicznej jazdy miejskiej, bez problemu oferowane są w jednośladach o mniejszej pojemności, np. popularnej o ogólnodostępnej dla kierowców aut osobowych kategorii 125.

Rodzaj silnika – dwusuw, czterosuw, elektryczny

Na rynku znajdziesz skutery z silnikiem dwusuwowym lub czterosuwowym.

Silnika dwusuwowy

Dwusuwowe jednostki stosowane są zazwyczaj w pojazdach o mniejszej pojemności, np. 50 ccm. Charakteryzują się prostą budową. Są też tańsze w naprawie, ale jednocześnie bardziej wysilone, a przez to awaryjne. Zapewniają większą moc i dynamikę z danej pojemności w porównaniu do silników czterosuwowych. Jest to jednak okupione wyższym spalaniem mieszanki paliwowo-olejowej.

Silnik czterosuwowy

Silniki czterosuwowe są bardziej ekonomiczne, mniej wysilone, w związku z tym mniej awaryjne i trwalsze. Jednak są również mniej efektywne i droższe w naprawie. Jaki więc skuter polecamy? Wszystko zależy od twoich priorytetów. Jeżeli zależy ci na ekonomii użytkowania, wybierz skuter z silnikiem czterosuwowym. Jeżeli chcesz cieszyć się większą dynamiką pojazdu, dwusuw może lepiej spełnić twoje oczekiwania.

Silnik elektryczny

A moze skuter elektryczny? Jeżeli chcesz nabyć skuter jedynie do miasta, na krótkie dystanse, to może warto rozważyć model z silnikiem elektrycznym. Zasięg na jednym ładowaniu wynosi około 70 km, co pozwoli dojechać w każdy zakątek miasta i wrócić do domu.

Skuter z gaźnikiem czy wtryskiem paliwa?

Jeżeli planujesz kupić starszy skuter używany, możesz stanąć przed pytaniem, jaki wpływ na jego użytkowość ma układ zasilania silnika? Gaźniki były kiedyś podstawowym elementem tego układu. Po czasie zostały zastąpione o wiele ekonomiczniejszym i bardziej ekologicznym systemem bezpośredniego wtryskiwania paliwa do cylindrów.

Wady gaźnika

Gaźnik ma niestety więcej wad niż zalet i zdecydowanie polecamy ci poszukanie skutera z wtryskiem paliwa. Choć konstrukcje gaźnikowe były tańsze w produkcji, co przekładało się bezpośrednio na cenę pojazdu, gaźnik zwiększa pobór paliwa. Oprócz tego wymaga regularnych czynności serwisowych - okresowego czyszczenia oraz regulacji. Obecnie jest to już przestarzała technologia i warto dołożyć parę złotych, aby kupić skuter z wtryskiem paliwa.

Przeniesienie napędu

Skutery wyposażone są w systemy przeniesienia napędu różnego typu. Najprostszy w obsłudze i najpopularniejszy jest system z wariatorem i paskiem. Jeśli nigdy nie miałeś do czynienia z jednośladami i zastanawiasz się, jaki skuter będzie dobry na początek, to właśnie to rozwiązanie ułatwi ci oswojenie się z pojazdem. Brak konieczności zmiany przełożeń będzie również bardzo wygodny zwłaszcza w ruchu miejskim.

Skrzynia manualna i z automatycznym sprzęgłem

Jednak nie każdy lubi automaty. Dla tych pozostaje klasyczna skrzynia manualna lub skrzynia z automatycznym sprzęgłem. Ta ostatnia pozwala na samodzielną zmianę biegów, jak w skrzyni manualnej, jednak nie wymaga operowania sprzęgłem. Jaki wariant przeniesienia napędu będzie dobry dla ciebie? To zależy od twoich preferencji i doświadczenia, ale warto o tym pomyśleć, zanim kupisz swój wymarzony skuter.

Wielkość skutera

Jest to parametr najczęściej bezpośrednio związany z pojemnością silnika, ale nie tylko. Na masę i wielkość skutera wpływają bowiem także np.: rodzaj silnika, wielkość zbiornika paliwa, rozstaw osi, itd.

Mały kontra duży

Z zasady mniejsze skutery są zwrotniejsze i łatwiej się nimi przecisnąć nawet w najgorszym miejskim korku. Jednocześnie większe skutery oferują lepszą stabilność podczas jazdy oraz najczęściej więcej schowków. A to może mieć duże znaczenie. Wielkość i masa przekładają się często na spalanie.

My polecamy kupić skuter, który jak najlepiej spełnia nasze oczekiwania i jest dostosowany do naszych potrzeb.

Koła małe czy duże?

Są dwie szkoły budowania skuterów - jedne na małych kołach, 11-12 cali, inne na dużych, osiągających nawet 16 cali. Plusem tego pierwszego rozwiązania jest wielkość schowków. Dzięki małym kołom mogą być po prostu ogromne. Z kolei zaletą dużych kół jest zdecydowanie lepszy komfort podróżowania. Kompromisem są pojazdy na kołach 13-14 cali. To ty musisz wybrać, jakie rozwiązanie będzie dla ciebie dobre i czy zależy ci bardziej na komforcie jazdy, czy na bagażniku.

Jakie są dobre marki skuterów?

Wielu zastanawia się nad podstawowym pytaniem: jakie skutery są dobre? Na jakie marki warto zwrócić uwagę i które modele kupić? Otóż na rynku jest mnóstwo producentów, którzy oferują szeroką gamę skuterów miejskich, a nawet sportowych, czy terenowych.

Najpopularniejsze marki

Najpopularniejsze marki to oczywiście marki japońskie i włoskie. Honda, Yamaha, Suzuki, Aprilia, Piaggio czy klasyczna i uwielbiana przez wielu Vespa - to najbardziej cenione marki. Mniejszą popularnością cieszy się np. skutery od BMW, choć i one mają swoich zwolenników. Jeżeli szukasz tańszych alternatyw, warto zainteresować się również tajwańskim Kymco.

Tańsi producenci

W przypadku najtańszych ofert na rynku, w postaci chińskich skuterów, należy być bardzo ostrożnym. Nie tylko ich jakość jest różna, ale w praktyce problemy mogą pojawić się również w przypadku awarii. Okazuje się bowiem, że niejeden mechanik blednie i odmawia usługi, słysząc o konieczności naprawy chińskiego wynalazku. I nie ma się co dziwić, gdyż często w tych modelach występuje problem z dopasowaniem odpowiednich części zamiennych. Warto więc się zastanowić, czy nie lepiej kupić używany skuter np. z 2017 roku zamiast nowego, ale od niesprawdzonego producenta.

Podsumowanie

Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie, jaki skuter będzie dobry i który warto kupić wśród bogatej oferty na rynku. Wszystko zależy od preferencji i tego, w jaki sposób zamierzasz go użytkować. Mamy jednak nadzieje, że ten artykuł pomoże ci sprecyzować swoje wymagania i tym samym ułatwi wybór pojazdu, który spełni Twoje oczekiwania.

Czytaj dalej

Zbliżenie na akumulator w motocyklu
grupa motocyklistów podczas wyprawy w góry