Jak przewozić motocykl? Najlepiej na jego własnych kołach ;) Ok, są różne sytuacje i dobrze wtedy pójść na kompromis. Po pierwsze motocykl może być niezdatny do jazdy, np. mocno posunięty w latach i jazda na nim nawet tylko kilkanaście kilometrów to zbyt duże ryzyko. Mimo że przecież odpalił, to nie wiadomo jak się ma cała reszta albo też wiadomo, że nabytek wymaga naprawy lub przejścia co najmniej przez przegląd techniczny.
Możemy też mieć potrzebę transportu motocykla prosto z salonu sprzedaży w dniu zakupu, kiedy papiery potrzebne do zarejestrowania sprzętu mamy co prawda już w ręce, ale sam motocykl jeszcze bez tablicy rejestracyjnej, a my chcemy mieć nasze oczko w głowie u siebie już teraz, zaraz, natychmiast.
Wreszcie: chcemy pogodzić rodzinne wakacje (dzieci, pies, dmuchany krokodyl i parawan...) z możliwością eksplorowania okolicy na naszych dwóch kółkach albo też mamy mocno ograniczony czas urlopu i jazda na moto do celu przez 3 kolejne dni to zdecydowanie za dużo... Samolotem dotrzemy szybciej, a motocykl przewiozą nam znajomi. Jest jeszcze kwestia transportu naszego sprzętu na tor, zwłaszcza supermoto czy cross, który jest na drugim krańcu naszego kraju albo jeszcze dalej...
Żelazne zasady transportu motocykla
Jednoślady (inne niż rowery :)) powinno przewozić się w pozycji pionowej, czyli takiej, w jakiej są one normalnie użytkowane. Raz, że taka pozycja zapewnia maksymalną stabilność podczas transportu; a dwa, że w tej pozycji wszystko jest na swoim miejscu (chodzi tu oczywiście głównie o wszelkie płyny ustrojowe, którymi zalany jest nasz sprzęt).
Ważne jest także, aby nadwozie motocykla czy skutera zostało maksymalnie usztywnione. Jeśli zostawimy luz na zawieszeniu - podczas jazdy motocykl będzie nam podskakiwał i jazda z takim ładunkiem stanie się męczarnią.
Sposoby przewozu jednośladu
Są 3 podstawowe możliwości zabrania sprzętu tam, gdzie się wybieramy: przyczepka motocyklowa, zwykła przyczepa lekka lub bus i usługa firmy spedycyjnej zajmującej się profesjonalnym transportem pojazdów z naciskiem na motocykle. Poniżej szczegółowo opisujemy każdy z nich.
Transport przyczepką motocyklową
To rozwiązanie praktycznie dla każdego: przyczepkę można pożyczyć od znajomego lub z wypożyczalni i podpiąć do naszego samochodu. Warunkiem jest oczywiście posiadanie samochodu z hakiem oraz minimalna praktyka w jeździe samochodem z przyczepą. Musimy też pamiętać o przepisach: mając prawo jazdy kat. B możemy jechać naszym autem o DMC do 3500 kg z dopiętą przyczepką o DMC nie przekraczającej 750 kg (po szczegóły odsyłamy do treści Prawa o ruchu drogowym).
Na jeden czy dwa, a nawet i trzy jednoślady spokojnie starcza (są różne warianty przyczepek). Przyczepa motocyklowa to zwykła rama z prowadnicami na koła: motocykl wtacza się na podest, zabezpiecza koła specjalnymi uchwytami i mocuje za pomocą pasów transportowych. Jako, że taka przyczepka przystosowana jest właśnie do przewozu jednośladów - cała operacja przetransportowania motocykla jest nieskomplikowana i stosunkowo łatwa do przeprowadzenia.
Transport firmą spedycyjną
Czasem zachodzi potrzeba wyekspediowania naszego sprzętu gdzieś dalej w świat lub całkiem niedaleko, ale sami jechać z przyczepką nie możemy, a nikt ze znajomych akurat nie może nam pomóc. Wtedy nasz motocykl przetransportuje profesjonalna firma spedycyjna. Jednoślady umieszczane są w specjalnych klatkach i ładowane na tira jak palety... Jeśli moto ma podróżować za morza i oceany - nasza klatka trafi do kontenera. Niestety - jest to rozwiązanie dość drogie i może się okazać, że lepiej np. w takiej Australii wypożyczyć sobie moto i zeksplorować kontynent, niż targać tam nasz ukochany sprzęt.
Transport przyczepką lekką lub busem
Równie dobrze motocykl można przewieźć na zwykłej przyczepie lekkiej lub na pace w busie czy większej ciężarówce. Jednak w takim przypadku trudniej o załadunek i unieruchomienie pojazdu na czas transportu: musimy postarać się o specjalne trapy, po których wtoczymy nasz pojazd oraz dobrze przemyśleć sposób unieruchomienia kół i mocowania pasów transportowych. Prowizorka może skończyć się przewróceniem motocykla.