Wielu motocyklistów uważa, że po skompletowaniu pełnego stroju na moto temat zakupów odzieży ochronnej już ich nie dotyczy. To błędny pogląd. Jego nieprawdziwość wynika z kilku argumentów.
- Wiele elementów odzieży motocyklowej szybko się zużywa, np. wizjery kasków, rękawice, buty lub elementy połączeniowe, jak zamki błyskawiczne i rzepy.
- Po każdym upadku kask, rękawice, kurtka lub spodnie motocyklowe wymagają kontroli. Poważniejsze uszkodzenia dyskwalifikują ubrania i akcesoria motocyklowe z użytkowania. UWAGA! Warto wiedzieć, że w razie wypadku odzież ochronna również podlega roszczeniom odszkodowawczym.
- Postęp technologiczny owocuje nowościami w projektowaniu i produkcji ubioru ochronnego motocyklistów. Warto korzystać z coraz doskonalszych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa.
- W ofertach producentów pojawiają się modele o sprecyzowanym przeznaczeniu, doskonale sprawdzające się w ściśle określonych warunkach. To np. letnia meshowa kurtka motocyklowa Brutale, buty z wydajnymi panelami wentylacyjnymi lub odzież zabezpieczona membranami przed deszczem. To godne polecenia udogodnienia.
Z tych powodów warto u progu sezonu motocyklowego zapoznać się ze stanem swego kompletu garderoby. Być może to dobry moment na odwiedziny Dobrych Sklepów Motocyklowych. Jeszcze bardziej istotne jest to w sytuacji, w nie ma spodni na moto lub dobrego motocyklowego kasku.
Rozmiary kasków i odzieży motocyklowej
Motocykliści w większości używają za dużych kasków i odzieży motocyklowej. Dokonując zakupów w sklepach motocyklowych, oczekują komfortu, który bywa złym wskaźnikiem.
Wygodny w dniu zakupu kask motocyklowy zawsze będzie nieodpowiedni. Prawidłowo dobrany pod względem rozmiaru musi początkowo powodować dyskomfort.
W przypadku kasków szczękowych wybór zbyt dużego rozmiaru jest niemal regułą..
Wygodna kurtka lub kombinezon motocyklowy również nie będzie miał szans sprawdzić się jako odzież ochronna. By ochraniacze w razie wypadku i ślizgu po nawierzchni drogi pozostały na właściwym miejscu, strój motocyklisty musi ciasno przylegać do ciała.
Oczekiwania dotyczące komfortu, zanim strój dopasuje się do swego użytkownika stoją w opozycji do cech bezpieczeństwa.
Jeżeli Twój kask pozwala na wsuniecie palców pomiędzy czoło a okrywającą je cześć skorup, nie nadaje się do dalszego użytku! Podobnie kurtka – jeśli możliwe jest zsunięcie panelu ochraniacza z łokcia lub barku.
Te uwagi nie dotyczą rękawic i butów motocyklowych. W ich przypadku, dobierając rozmiar, należy kierować się komfortem i brakiem uczucia ucisku.
Buty muszą być wygodne już podczas zakupów w sklepie. Rękawice nie mogą powodować uczucia wsuwania się szwów pod paznokcie nawet po zamknięciu dłoni.
Jak przymierzać kaski i odzież motocyklową?
KASK MOTOCYKLOWY
Mierzymy obwód głowy nad uszami w najszerszym miejscu, ok. 2-3 cm nad brwiami. Po włożeniu kasku na głowę powinien mocno ją obejmować, jednak bez punktowych miejsc silnego ucisku. Po otwarciu ust policzki powinny być wciskane pomiędzy zęby. Nie powinno dać się wsunąć palców pomiędzy czoło, a skorupę.
Należy być ostrożnym podczas zakupów kasków marek z USA, oferowanych w podejrzanie atrakcyjnych cenach.
Pierwsze ich generacje nie były dostosowane do europejskiego kształtu czaszek i uciskały skronie. Obecnie oferowane są już zmodyfikowane wersje, natomiast rozmaite leżaki magazynowe są oferowane w niższych cenach.
Czytaj też: Jak zmierzyć obwód głowy do kasku
Szczególnie trudnym wyzwaniem jest dobranie odpowiedniego rozmiaru kasku szczękowego. W tym przypadku warto zdać się na pomoc doświadczonego sprzedawcy.
KURTKA MOTOCYKLOWA
Wymiary, które należy określić, to wzrost, obwód klatki piersiowej lub biustu, obwód pasa oraz długość rękawów i części plecowej.
- Obwód klatki piersiowej mierzymy na wysokości brodawek sutkowych, starając się by miarka znajdowała się na plecach na podobnej wysokości.
- Obwód pasa mierzymy na wysokości pępka.
- Długość rękawów mierzymy od ramienia do nadgarstka.
- Długość części plecowej mierzymy od nasady kołnierzyka do dolnej części pasa kurtki. W tym przypadku należy brać pod uwagę specyfikę rozmaitych krojów kurtek.
Kurtki motocyklowe oferowane są w różnych krojach, od SLIM FIT, poprzez REGULAR po TUMMY, zależnie od proporcji budowy ciała zainteresowanych.
Warto wiedzieć, że część producentów (Held, Rebelhorn, Ozone, RST) oferuje wersje z wydłużonymi rękawami, bądź poszerzone pomiędzy obwodami klatki piersiowej i pasa. Warto zwrócić również uwagę na modele z przedłużonymi częściami plecowymi. Dla wielu motocyklistów jazda ze swoistym kanałem wylotowym wentylacji pomiędzy pasem spodni a plecową częścią kurtki jest nad wyraz irytująca.
Kurtka motocyklowa, bez względu na to, czy skórzana, czy tekstylna musi dość ciasno obejmować użytkownika. To warunek utrzymania paneli ochronnych we właściwym miejscu podczas ślizgu po twardej nawierzchni.
Pewnym wyjątkiem są warstwowe zestawy turystyczne. W ich przypadku istotny jest komfort podczas długiej podróży. Biorąc jednak pod uwagę specyfikę jazdy wyprawowej, ryzyko wywrotki jest tam znacząco niższe.
Kurtka motocyklowa zwymiarowana jest zazwyczaj do pozycji ciała przyjmowanej na motocyklu.
Wobec tego warto zająć miejsce najlepiej na danym typie maszyny, określając dopasowanie rozmiaru. To, że w ultrasportowym kombinezonie trudno przyjąć cywilną, wyprostowaną pozycję, jest normalne.
SPODNIE MOTOCYKLOWE
W przypadku spodni wymiarami orientacyjnymi są: wzrost, obwód pasa i długość nogawki po stronie zewnętrznej i wewnętrznej. Długość nogawki po stronie zewnętrznej mierzymy od pasa do dolnej części nogawki natomiast po wewnętrznej – od kroku.
Spodnie motocyklowe oferowane bywają w wersjach SHORT – dla osób o krótszych nogach lub LONG – dla osób o nogach dłuższych. Spodnie muszą dobrze przylegać do nóg motocyklisty. Jeśli nogawki są zbyt luźne należy skorzystać z wersji SLIM FIT.
Kupując spodnie motocyklowe należy unikać modeli z opuszczonym krokiem.
W ich przypadku już podczas pierwszego zajmowania miejsca na siedzeniu słyszalny będzie odgłos pękających szwów.
RĘKAWICE MOTOCYKLOWE
Wymiar rękawic motocyklowych określany jest na podstawie pomiaru obwodu dłoni pomiędzy kciukiem a nasadą palca wskazującego.
W przypadku rękawic motocyklowych należy unikać modeli zbyt ciasno przylegających do dłoni. Jakikolwiek ucisk musi być równoznaczny z odłożeniem ich na półkę. Rękawice motocyklowe optymalny kształt uzyskują po zamknięciu dłoni.
Rękawice motocyklowe nigdy nie mogą powodować stanu wsuwania szwów końcówek palców pod paznokcie. To dyskwalifikujące dany model zjawisko.
BUTY MOTOCYKLOWE
W przypadku butów motocyklowych obowiązują zasady analogiczne jak w przypadku modeli cywilnych.
Kontrola stanu motocyklowej szafy powinna być elementem wiosennych planów każdego bikera. Zapraszamy do sklepów sieci DSM po niezbędne uzupełnienia garderoby.
ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI
Pamiętaj opisane w tekście produkty są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.
SPRAWDŹ, GDZIE KUPIĆ
Kupuj z legalnego i bezpiecznego źródła! Sprawdź, które sklepy z oficjalnej sieci dystrybucji oferują wskazane produkty: Lista sklepów.