Segment usportowionych nakedów rośnie w siłę. Coraz więcej motocyklistów chce czerpać radość z jazdy mocnym motocyklem nie po torze, nie dla osiągania jak najlepszych wyników, ale dla własnej przyjemności. Poruszają się oni głównie po mieście, ale nie gardzą też weekendowym wyjazdem na ekscytujące winkle.
To z myślą o nich stworzono maszyny w stylu Yamahy MT-10, BMW S1000R czy Ducati Monstera 1200R. I godne tych motocykli, naprawdę wypasione kaski. My dzisiaj prezentujemy Wam trzy, naszym zdaniem warte uwagi, garnki dla wymagających.
HJC RPHA 11
Producent promuje jako kask zaprojektowany do szybkiej jazdy. Patrząc na kształt skorupy – trudno mieć wątpliwości co do jego przeznaczenia. Widać, że aerodynamika była jednym z priorytetów podczas projektowania. Budowa charakterystycznego, tylnego spoilera i specyficzne ukształtowanie górnych wlotów powietrza podporządkowane zostały minimalizacji oporów powietrza. A to w oczywisty sposób wpływa na osiągi.
Bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa zapewnia skorupa wykonana w technologii PIM Plus. Co to oznacza? Do jej budowy wykorzystano pięć niezwykle odpornych materiałów (włókno szklane, węglowe, aramidowe i ich hybrydy), które tworzą aż sześć warstw. Tak struktura czyni kask bardzo sztywnym i odpornym na perforację, a jednocześnie bardzo lekkim.
RPHA 11 mocno punktuje rozbudowaną wentylacją. Wydajne wloty powietrza znajdują się na szczęce i szczycie skorupy, dwa dodatkowe umieszczono nad wizjerem. W wyściółce mamy też specjalnie zaprojektowane kanały rozprowadzające chłodne powietrze po wnętrzu, a tylne wyloty sprawnie odprowadzają ciepło z trudno dostępnych miejsc. Regulowanie przepływu powietrza jest możliwe dzięki odpowiednim przełącznikom, które da się bez większego problemu obsłużyć w rękawicach.
Model HJC RPHA 11 został wyposażony w kilka ciekawych elementów i sporo rozwiązań zapewniających komfort podczas jazdy. Mamy tu m.in. wielopunktowy mechanizm blokowania szyby oraz system RapidFire 3, czyli rozwiązanie umożliwiające łatwy demontaż wizjera. Nie zabrakło systemu awaryjnego wypinania poduszek policzkowych oraz zapięcia DD. Kask przystosowany jest do jazdy w okularach, a wyjmowane gąbki na wysokości uszu umożliwiają korzystanie ze słuchawek.
Shoei NXR
Podstawą modelu NXR jest bardzo sztywna i odporna na uderzenia, a jednocześnie komfortowo lekka skorupa AIM o kompozytowej strukturze. Składa się ona z wielu warstw wzmacniających włókien organicznych oraz włókna szklanego. Do wykonania skorupy zewnętrznej kasku użyto też syntetycznych żywic. Producenci zastosowali także wypełnienie EPS o zróżnicowanej gęstości i, jakżeby inaczej, najbezpieczniejsze zapięcie DD.
Podobnie jak w HJC RPHA 11, także Shoei stosuje w modelu NXR system awaryjnego wyjmowania wkładek policzkowych. Przydatnym rozwiązaniem zwiększającym komfort są także specjalne kanały w wyściółce, które poprawiają komfort użytkowania kasku w okularach.
Czytaj też: Jaki kask na ścigacza
Wentylacja w modelu NXR nie budzi żadnych zastrzeżeń. W części czołowej kasku umiejscowiono trzy wloty powietrza z trzypoziomową przesłoną. Dodatkowy wlot znajduje się w części szczękowej, tuż pod wizjerem. Z tyłu kasku mamy cztery wyloty powietrza. Usuwanie zużytego gorącego powietrza z wnętrza kasku odbywa się podciśnieniowo.
Shoei NXR ma także bardzo dopracowaną aerodynamikę. W tylnej części kasku znajduje się zintegrowany spoiler, który stabilizuje głowę podczas wyższych prędkości.
Arai Chaser-X
Skorupa kasku powstała w technologii SFL (Super Fibre Laminate). Ta ściśle kontrolowana pod względem jakości konstrukcja wykorzystuje specjalne warstwy pełnych włókien, ułożonych gęsto aż do samej powierzchni skorupy i połączonych specjalnymi żywicami Arai. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w razie wypadku, skorupa wykorzystuje swoją wytrzymałość, integralność strukturalną oraz elastyczność uderzeniową i rozprasza energię uderzenia po możliwie największej powierzchni całego kasku.
Zastosowanie systemu VAS, czyli zmiennoosiowego systemu montażu wizjera, pozwoliło na dodatkowe wygładzenie i wzmocnienie skorupy w części skroniowej kasku.
Wszystko to, by jeszcze lepiej chronić głowę motocyklisty. Arai słynie bowiem jako wzór do naśladowania w zakresie podejścia do kwestii bezpieczeństwa.
Jak w przypadku każdego kasku marki, kształt skorupy w modelu definiuje idea R-75. Zakłada ona, że skorupa kasku powinna być maksymalnie gładka, dzięki czemu maleje ryzyko nagłego wytracenia energii w kontakcie z przeszkodą, a w konsekwencji – groźba urazu.
Dodatkowo, chroni nas warstwa EPS o trzech gęstościach i, oczywiście, zapięcie DD. Zaletą jest też szerokie pole widzenia. To nie tylko komfort, ale i kolejny element wspomagający bezpieczeństwo.
Błędem byłoby jednak skupienie się wyłącznie na kwestiach związanych z zapewnieniem użytkownikowi ochrony. ma bowiem czym pochwalić się również w obszarze komfortu.
Znajdziemy tu wydajną, zapewniającą bardzo sprawną wymianę powietrza wentylację. Rozbudowany wlot powietrza w górnej części kasku został uzupełniony drugim, jednoczęściowym w tylnej części skorupy. Całość uzupełnia 3-stopniowy wlot szczękowy i dwa wloty brwiowe oraz kurtyna powietrzna w zestawie. Tradycyjnie dla Arai aerodynamika również stoi na bardzo wysokim poziomie.
Kask posiada w pełni demontowalną wyściółkę antybakteryjną. Dzięki zastosowaniu systemu Facial Contour System idealnie stabilizuje ona twarz nie powodując jednocześnie uczucia ucisku. Wkładki policzkowe z regulacją pozwalają perfekcyjnie dopasować wnętrze kasku także w części szczękowej. Wnętrze kasku przystosowane jest do montażu zestawu słuchawkowego.
Arai, Shoei czy HJC - który kask wybrać?
Wybór nie jest łatwy. Wszystkie trzy kaski to naprawdę mocni zawodnicy, zachwycający solidnością i komfortem. Pamiętajmy jednak, że kask kupujemy by chronił nas przed urazem, a im potężniejszej maszyny dosiadamy, tym ważniejsze się to staje. Wszystkie dodatkowe funkcje kasku, choć bardzo ważne, to ostatecznie tylko dodatki. Dlatego, ponad wszystko, przekonuje nas filozofia Arai, który jasno deklaruje, że bezpieczeństwu podporządkowuje każdy detal. Przed podjęciem ostatecznej decyzji, koniecznie wybierzcie się do sklepu, gdzie bez pośpiechu przymierzycie kask, a sprzedawca pomoże Wam wybrać ten, który będzie najlepiej pasował do Waszego stylu jazdy.
Assistance i 5 lat gwarancji
Pamiętaj:
- Produkty Arai i HJC są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji
- Produkty Arai i HJC są objęte bezpłatnym programem Assistance.