Zmień na:
Produkty

Kask cross, czyli jaki kask do offroadu i motocrossu

0%

Kask to najważniejsza część ochrony biernej motocyklisty, pewnie z tego powodu jedyna wymagana na drogach publicznych. Złamaną rękę, czy nawet biodro da się poskładać, uszkodzenia mózgu pozostają najczęściej nieodwracalne. Dlatego nie warto oszczędzać – czy to kask crossowy, czy drogowy, warto wybrać ten najlepszy.

Przy wyborze kasku warto zwrócić uwagę na jego parametry. Wbrew opiniom rozpowszechnianym przez laików, kaski wcale nie są takie same – różnice między najtańszym i najdroższym mogą być ogromne, dlatego przed podjęciem decyzji o zakupie kasku crossowego warto zapoznać się z jego budową i wybrać świadomie.

Kask cross - zadania

Kask motocyklowy ma za zadanie przyjąć na siebie energię uderzenia i rozproszyć ją po swojej powierzchni lub zamienić w dezintegrację, czyli po prostu rozpaść się. Specyfika użytkowania kasku crossowego obejmuje jednak nie tylko uderzenia podczas przewrotki, ale także te powodowane przez kamienie, gałęzie, a nawet kostki z motocyklowych opon. Kask taki musi też mieć daszek, którego zadaniem jest ochrona przed słońcem oraz zabrudzeniem gogli.

Za najlepsze uznaje się kaski z kompozytów włókien szklanych, aramidowych, węglowych, organicznych i innych. Dzięki swojej twardości i sztywności zapewniają optymalną ochronę przed perforacją. Niektórzy producenci kasków do motocrossu stosują także system, który, w przypadku uderzenia, umożliwia niewielki ruch warstw wypełnienia EPS. Zapewnia to dodatkową amortyzację – w przypadku uderzenia impuls zamieniany jest w ruch.

Bell Moto-9 Flex

kask bell moto-9 flex na zdjęciu studyjnym

Przykładem kasku crossowego wykonanego z kompozytów jest Bell Moto-9 Flex - skorupę wykonano z kompozytu karbonowego (3K). Moto-9 Flex ma także ciekawie rozwiązaną konstrukcję wypełnienia - jest ono zbudowane z trzech segmentów. W razie uderzenia, segmenty te przesuwają się względem siebie, zamieniając impuls na ruch.

Fox V3

kask Fox V3 na zdjęciu studyjnym

Kolejnym przykładem kasku kompozytowego jest Fox V3. Podobnie jak w Bellu Moto-9 Flex, także w tym modelu Fox wykorzystano innowacyjny system, chroniący głowę użytkownika - MIPS. Kask wyposażony jest w warstwę ślizgową poniędzy wypełnieniem i skorupą. W przypadku uderzenia system przekształca uderzenie w ruch poślizgowy, dbając o to, by zmniejszyć jego siłę.

Kask crossowy, podobnie jak ten używany na drogach publicznych, musi mieć certyfikat. W Europie to ECE R22.05, w USA i kilku innych krajach DOT. Nawet jeśli nie planujesz użytkować kasku na drogach publicznych, upewnij się, że ma atest – to ważne z punktu widzenia twojego bezpieczeństwa, to taka deklaracja producenta, że spełnił warunki techniczne, które gwarantują wysoki poziom ochrony biernej.

Kask crossowy - jak wybrać

Funkcje ochronne kasku zadziałają tylko wtedy, gdy będzie on dobrze dopasowany do głowy. Ze względu na to, że kształty głowy się różnią, podobnie jak kaski, zdecydowanie nie warto kupować tego akcesorium w internecie. Kask crossowy trzeba przymierzyć – musi ściśle przylegać do głowy, na początku może być nawet lekko za ciasny. Jeśli czujesz, że możesz go po założeniu obrócić, albo poruszać nim bez przeszkód w górę i w dół, oznacza to, że jest za luźny.

Nie polecamy kupowania kasków a Azji, Afryki lub Ameryki. Producenci projektują skorupy i wyściółki tak, by pasowały do kształtu głowy typowego dla populacji danego kontynentu. Nie jest więc niczym niezwykłym, że wydawałoby się identyczny kask sprowadzony z USA nie będzie pasował.

Wbrew obiegowym opiniom, waga kasku nie jest tak istotna, jak jego odpowiednie wyważenie. Najlepszym przykładem są tutaj kaski Arai, które, choć wcale nie najlżejsze, są świetnie wyważone, dzięki czemu niemal nie czuć ich na głowie. To kolejny argument za tym, żeby kask kupować tylko po wcześniejszym przymierzeniu.

Niezwykle ważną cechą kasku jest rodzaj zastosowanej w nim wentylacji. Podczas aktywności na motocyklu, rośnie tętno i oddech kierowcy staje się szybszy, potrzebuje on zatem większej ilości powietrza. Stąd, kaski cross mają wydłużoną część szczękową i liczne wloty powietrza.

iMX FMX

kask iMX FMX na zdjęciu studyjnym

Nawet najtańszy kask powinien mieć certyfikat i być bezpieczny. iMX FMX to przykład, że nawet niedrogi produkt może zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa, być wygodny i dobrze wyglądać. Wypinane poduszki policzkowe, skorupa z poliwęglanu, wentylacja - to wszystko dostępne jest za niewiarygodnie niską cenę.

Airoh Aviator 3

kask Airoh Aviator 3 na zdjęciu studyjnym

Jednym z najlepszych pod względem wentylacji kasków crossowych jest z pewnością Airoh Aviator 3, uznawany za lidera segmentu. Posiada skorupę z kompozytu, tłumiący uderzenia elastomer w wypełnieniu i awaryjne wyjmowanie poduszek policzkowych.

Ile kosztuje kask do motocrossu?

Dobry kask nie jest tani, ale nie oznacza to bynajmniej, że na przyzwoitą ochronę głowy trzeba wydać majątek. Przyzwoite kaski crossowe można kupić już za około 800-1000 zł, te najlepsze, z zaawansowanymi systemami bezpieczeństwa, ze skorupami z kompozytów, to wydatek przekraczający 2500 zł. Nawet te najdroższe kaski nie są na całe życie – to częsty mit, krążący wśród motocyklistów. Kask jest jednorazowy – po każdym uderzeniu w podłoże trzeba go wymienić, dotyczy to również sytuacji, gdy spadnie z lusterka na beton. W strukturze skorupy pojawiają się mikropęknięcia, które mogą sprawić, że następnym razem kask, zamiast ochronić głowę, rozpadnie się.

Oprócz tego kaski cross wykonane z termoplastiku trzeba wymieniać co 5-6 lat, a te z kompozytu co 7-8.

Airoh WRAAP

kask motocyklowy Airoh WRAAP na zdjęciu studyjnym

Przykładem niedrogiego i znakomitego kasku crossowego jest Airoh WRAAP - idealny wybór dla rozpoczynających off-roadową przygodę. Ultralekka skorupa dostępna jest w trzech wielkościach, zaś szeroka rozmiarówka ułatwia dopasowanie. Dwuwarstwowa tekstylna kurtka motocyklowa wykonana z Cordury. Dzięki rozbudowanej wentylacji, opartej na panele z liniowego meshu 3D, nawet największy skwar nie będzie przeszkodą w jeździe. Przed deszczem ochroni wypinana membrana Humax. Kurtka świetnie dopasowuje się do sylwetki dzięki elastycznym wstawkom. Cena 749 zł.

ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI

Pamiętaj:

- wymienione w tekście kaski są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji

- wymienione w tekście kaski są objęte bezpłatnym programem Assistance.

ZAMÓW DO SKLEPU

Wymienione w tekście kaski możesz bezpłatnie zamówić do jednego z Dobrych Sklepów Motocyklowych. Sprawdź listę sklepów.

Wstecz Benzyna 95 czy 98? Nieśmiertelny dylemat motocyklistów Przejdź dalej Uważaj na breloczki motocyklowe! Wymiana stacyjki jest droga!
To Top