Zmień na:
Porady

Jazda na początku sezonu, czyli jak radzić sobie z przymrozkami, śniegiem i piachem na drodze

0%

Jak radzić sobie z przymrozkami, śniegiem i piachem na drodze

Początek sezonu motocyklowego zawsze nadchodzi niespodziewanie. Pierwsze wiosenne promienie słońca są jak zielone światło na MotoGP. Dwucyfrowa wartość na termometrze otwiera bloki startowe. Z garaży wyjeżdżają wówczas ryczące, bajecznie kolorowe jednoślady. Drogi kwitną barwami maszyn, kasków i kombinezonów. Stan szczęśliwości jest powszechny.

Statystyki dowodzą jednak, że początek sezonu motocyklowego i pierwsze wyjazdy to czas licznych gleb, paciaków i figur. Nadmiar optymizmu, lekceważenie rad doświadczonych bikerów i brak odpowiedniego przygotowania się do jazdy mogą mieć złe konsekwencje. O czym bezwzględnie należy pamiętać? Na co warto się przygotować?

Nocny przymrozek nie kończy się rano

Klasyczna sytuacja: temperatura w nocy -3°C, w południe 13°C. Motocyklista wyjeżdża rano z garażu i rozgrzany słońcem rzuca się w wir zakrętowej radości. W doskonale znanym łuku maszyna wyjeżdża spod bikera i obaj udają się do rowu. Dlaczego?

Wiele typów opon motocyklowych zapewnia pełną przyczepność dopiero po osiągnięciu temperatury roboczej. Szczególnie dotyczy to ogumienia sportowego.

Niektóre typy dostarczane są z nalepkami informującymi, że w warunkach, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej 4°C, nie wolno ich eksploatować!

Wymrożony po nocnym przymrozku asfalt uniemożliwia motocyklowemu ogumieniu osiągnięcie odpowiedniej temperatury. W konsekwencji miłośnik jednośladów podróżuje na gumie twardej jak plastik. Stąd do rowu jest już bardzo blisko.

Pierwsza wiosenna jazda

Asfalt bywa zanieczyszczony i mokry

Kolejny standard: motocykl wyposażony w opony turystyczne lub nawet typu adventure. Ten typ ogumienia musi radzić sobie z niskimi temperaturami i przemrożonymi nawierzchniami. Motocyklista czuje miłe promienie słoneczne.

Kontrola dłonią na postoju wykazała, że opony są ciepłe. Biker uznaje, że może pozwolić sobie na więcej. Rozpędzony wjeżdża w zakręt znajdujący się w zacienionym licznymi drzewami miejscu. Tu gwałtownie rozwodzi się ze swoim pojazdem. Z jakiego powodu?

Wiosną i jesienią różnice temperatur w miejscach nasłonecznionych i zacienionych bywają bardzo duże.

To, że wygrzany przez słońce odcinek drogi jest suchy, nie oznacza jeszcze pełni motocyklowego szczęścia. Zacienione drzewami fragmenty drogi bywają mokre i zimne. Przyczepność w tych obszarach zwykle jest bardzo ograniczona.

Kolejna sprawa to czystość nawierzchni. W wysuszonych miejscach wystarczy kilka podmuchów wiatru, by piasek znalazł się na poboczach dróg. Tam, gdzie asfalt jest osłonięty drzewami, porywy wiatru są mniej intensywne. Ponadto mokre błoto znacznie mocniej przylega do nawierzchni. To bardzo zdradliwa sytuacja dla motocyklistów.

Uwaga na mokry asfalt

W południe bywa ciepło, ale przed wieczorem wraca zimno

Typowy dylemat przed wyjazdem motocyklowym: jak się ubrać? Ciepłe przedpołudniowe promienie słońca sugerują skórzany kombinezon lub ubiór tekstylny bez podpinek. Temperatura jest przyjemna, jazda sprawia motocykliście dużo przyjemności. Nagle słońce zachodzi, momentalnie robi się bardzo zimno lub zaczyna padać deszcz. Do niedawna szczerze uśmiechniętego nieszczęśnika dzieli od domu 50 km. Jak należało przygotować się na taką sytuację?

Początek sezonu wymaga od motocyklisty dużej zapobiegliwości. Należy kalkulować nagłe ochłodzenie i opady deszczu lub nawet śniegu.

Chcąc przygotować się na niespodziewane kaprysy aury, należy zabrać na wyprawę motocyklową odpowiednie wyposażenie.

To przede wszystkim bielizna termoaktywna wkładana pod skórzany lub tekstylny strój. Niezwykle przydatne bywają kurtki przeciwdeszczowe. Polecamy wyroby firmy Ozone lub Rebelhorn.

Doskonałym pomysłem na wyjazdy motocyklowe w okresie początku sezonu motocyklowego są rękawice Racer LD600. To termoaktywne rękawice motocyklowe uszyte w 100% z jedwabiu, który jest przyjemnie lekki, bardzo wytrzymały i elastyczny. Gdy zachodzi potrzeba – grzeją, a podczas upałów – chłodzą. Rękawice LD600 świetnie pochłaniają też wilgoć, zapewniając suche dłonie w każdych warunkach.

Odzież termoaktywna

Dobra odzież termoaktywna odprowadza pot, zapewnia komfort i chroni przed zimnem.

Zmrok może nadejść bardzo szybko

Początek sezonu to dla niektórych motocyklistów już pierwsze dni marca. W tym okresie korzystający z uroków swej pasji biker nierzadko zostaje zaskoczony nadchodzącym zmrokiem. Powinien pamiętać w takiej sytuacji o dwóch sprawach.

  1. Po nadejściu zmroku czystość wizjera kasku ma fundamentalne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.
  2. Równie istotny jest stan czystości elementów oświetlenia pojazdu. Idealnie sprawdzają się tym zakresie preparaty do pielęgnacji wizjera. Brudny reflektor świeci, jakby był przesłonięty nieprzezroczystą folią. Bardzo cierpi na tym zdolność obserwacji drogi.

W takiej sytuacji idealnie sprawdzi się preparat do czyszczenia wizjerów i skorup kasków S100 VISOR AND HELMET CLEANER. Czyści, nie zarysowując i nie pozostawiając smug oraz nieestetycznych śladów ograniczających widoczność. Nadaje się do wszystkich typów szybek — przezroczystych, przyciemnionych, metalizowanych, jak i z anti-fogiem, włącznie ze szkłami reflektorów.

Pierwsze wiosenne przeloty motocyklowe wymagają przypomnienia innym użytkownikom dróg o istnieniu jednośladów. Po zmroku nieodzowne są wobec tego elementy poprawiające widoczność bikera. Warto zainwestować w kamizelki odblaskowe, które można nałożyć na odzież motocyklową.

Świadomość wyzwań stawianych motocyklistom przez kapryśną marcową i kwietniową aurę jest bardzo ważna. Pozwala należycie przygotować się do pierwszych przelotów wokół komina i poza miasto. Życzymy ciepłych i czystych dróg oraz wysokich temperatur. LwG.

ASSISTANCE I 5 LAT GWARANCJI

Pamiętaj opisane w tekście produkty są objęte bezpłatnym programem 5 lat gwarancji i bezpłatnym programem Assistance.

ZAMÓW DO SKLEPU

Opisane gadżety możesz bezpłatnie zamówić do jednego z Dobrych Sklepów Motocyklowych. Sprawdź listę sklepów.

Wstecz Motocyklem na Majówkę: 3 najpiękniejsze polskie trasy Przejdź dalej Jaka kurtka dla motocyklisty na upalne dni? Sprawdźcie nasze 3 propozycje!
To Top