Jakie opony motocyklowe wybrać - używane czy nowe? Zebraliśmy 6 najważniejszych faktów o oponach.
Motocykliści chyba najlepiej rozumieją znaczenie słów "dobra opona". To od jej parametrów zależy przecież przyczepność nie tylko podczas hamowania, ale przede wszystkim w ciasnych winklach, które tak bardzo kochamy.
Ale jak to właściwie jest z tymi oponami? Czy używka dobrej marki może być niebezpieczna? Albo opona łatana? Popytaliśmy specjalistów by dowiedzieć się jak to właściwie z oponami jest i na co szczególnie zwracać uwagę.
Nie bój się opon ze starszym DOT
DOT to oznaczenie daty produkcji opony. Obiegowa legenda mówi, że stary DOT oznacza gorsza parametry opony, że guma się starzeje. Owszem, jeśli opona ma 20 lat, to może tak się stać, ale jeżeli ma dwa lata i była prawidłowo przechowywana, jej parametry są takie jak w nówce. Pewnie dlatego dobrzy producenci dają gwarancję od daty zakupu, nie produkcji.
Nie kupuj używanej opony
Kupując używaną gumę, kupujesz także jej nieznaną historię. Nie wiesz czy została zdjęta z powodu wady fabrycznej, deformacji, uszkodzenia po wypadku lub ostrym hamowaniu, może uległa odkształceniu z powodu długiego postoju lub kontaktu z chemikaliami.
Wielu handlarzy importuje używane opony z zagranicy – część pochodzi od motocyklistów, którzy wymieniają gumy wcześniej niż potrzeba, ale część to niestety zwykły szrot.
Nie naprawiaj opon bezdętkowych
Może cię to zdziwi, ale specjaliści zalecają wymianę opony bezdętkowej po przebiciu. Jeśli poczytasz dokładnie zalecenia producentów, ze zdziwieniem odkryjesz, że prawdopodobnie żaden z nich nie dopuszcza możliwości naprawy. Powód jest prosty – konstrukcja opony bezdętkowej ma wytrzymywać wysokie prędkości i duże obciążenia. Jakiekolwiek osłabienie tej konstrukcji przestaje gwarantować utrzymanie parametrów bezpieczeństwa. Teoretycznie można zapewnić jej ponowną szczelność, ale nigdy nie wiadomo czy konstrukcja nie została nieodwracalnie osłabiona.
Nie eksperymentuj z indeksem i rozmiarem
Opony w motocyklu są dobrane tak, by jak najlepiej wykorzystać jego geometrię i specyfikę. Zmiana rozmiaru opony czy założenie gumy o innym indeksie może spowodować nieprzewidywalne zachowanie motocykla, a w najlepszym razie trudności z jego prowadzeniem.
Zasada dobierania odpowiedniego indeksu prędkości dotyczy także opon we właściwym rozmiarze – jeżeli indeks będzie za niski, motocykl będzie gorzej się prowadził, a opona może przy wyższej prędkości po prostu eksplodować.
Pilnuj ciśnienia
Niedopompowana opona powoduje, że motocykl "pływa", jest to odczuwalne zwłaszcza w zakrętach. Zbyt duże ciśnienie powoduje z kolei, że koło podskakuje i ma znacznie mniejszy obszar kontaktu z asfaltem, czyli gorszą przyczepność. Nawet drobne odchylenia mogą pogorszyć prowadzenie, a nawet uniemożliwić sterowanie.
Nowe opony bywają śliskie
Aby wyjąć oponę z formy, trzeba tę formę posmarować specjalnym olejem. Resztki tego środka mogą pozostać na powierzchni opony, zatem po założeniu świeżych gum, delikatnie je rozjeźdź. Pierwsze 100 km pokonaj spokojnie, pozwalając zetrzeć się warstwie smaru.