Rowery elektryczne to pojazdy, które stosunkowo niedawno zagościły na drogach. Stanowią one owoc dynamicznego rozwoju technologicznego ostatnich kilkunastu lat. Elektryczne wspomaganie w żmudnym kręceniu pedałami jest nieocenione w wielu sytuacjach drogowych. Jednak tego typu pojazdy często wzbudzają u swoich użytkowników pytania dotyczące prawnych regulacji.
Czy prawo o ruchu drogowym traktuje rowery elektryczne na równi z ich odpowiednikami napędzanymi wyłącznie siłą mięśni? Czy takimi pojazdami wolno poruszać się po drogach publicznych? Czy istnieje obowiązek używania podczas jazdy na rowerze elektrycznym kasku ochronnego? O tym w dalszej części tekstu!
Rower elektryczny w świetle prawa
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, rowery elektryczne z silnikami o mocy do 250 W, które konstrukcyjnie są w stanie wspomagać jazdę maksymalnie do prędkości 25 km/h, są traktowane jak zwykłe rowery. Natomiast jeśli moc silnika przekracza 250 W, to użytkownika obowiązują takie same regulacje jak w przypadku motorowerów lub nawet motocykli.
Z rowerów elektrycznych o mocy do 250 W mogą korzystać osoby pełnoletnie oraz dzieci posiadające kartę rowerową lub prawo jazdy. Można nimi jeździć po ścieżkach rowerowych i drogach publicznych, na których nie obowiązuje zakaz ruchu rowerów (drogi ekspresowe, autostrady oraz jezdnie, wzdłuż których wytyczono ścieżkę rowerową, z ruchem skierowanym zgodnie z kierunkiem jazdy pojazdów).
Nowością na 2025 rok jest wymóg oznakowania roweru oraz zakaz sprzedaży przez 2 lata od zakupu, co zostało wprowadzone w ramach programu „Mój rower elektryczny".
W ramach programu „Mój rower elektryczny” na 2025 rok wprowadzono system dopłat do zakupu rowerów elektrycznych. Oto najważniejsze informacje:
- wysokość dopłat: od 2500 do 4500 zł,
- program dotyczy tylko nowych rowerów wyprodukowanych w Unii Europejskiej,
- rower musi być wyprodukowany maksymalnie 24 miesiące przed zakupem,
- minimalna pojemność baterii: 10 Ah,
- data zakupu kwalifikowanego: od 30.06.2024,
- budżet programu: 50 mln zł,
- nabór wniosków rozpocznie się w II kwartale 2025 roku.
Czy na rowerze elektrycznym trzeba jeździć w kasku?
Aktualne przepisy nie nakładają na użytkowników rowerów elektrycznych o szerokości do 0,9 metra i mocy silnika do 250 W obowiązku używania kasków ochronnych. Warto jednak pamiętać, że dopuszczalna prędkość 25 km/h to tempo, które w razie upadku może doprowadzić do poważnych kontuzji, szczególnie tak wrażliwej części ciała jak głowa.
Właśnie dlatego, w trosce o własne bezpieczeństwo, rezygnacja z kasku podczas jazdy na rowerze elektrycznym wydaje się być niezwykle lekkomyślna. Tym bardziej że współczesne kaski rowerowe oferują szereg udogodnień, takich jak wbudowane oświetlenie czy systemy audio.
Wartą rozważenia alternatywą dla rowerzystów korzystających ze wspomagania elektrycznego są kaski motocyklowe – nawet najtańsze modele zapewniają znacznie wyższy poziom ochrony głowy niż standardowe kaski rowerowe. Rezygnowanie ze skutecznego zabezpieczenia tej najważniejszej części ciała to po prostu zły pomysł.
Czy rower elektryczny to dobry wybór do dojazdów do pracy?
Rowery elektryczne sprawdzają się znakomicie jako środek transportu do dojeżdżania do pracy w mieście. Zapewniają spory komfort podróżowania, jednocześnie uniezależniając od korków i ograniczeń ruchu ulicznego. Jeśli tylko pogoda dopisuje, warto przesiąść się na taki jednoślad.
Tylko u nas - 5 lat ochrony
Pamiętaj, że Twoje bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nasze produkty są objęte naszym bezpłatnym programem 5 lat ochrony, dzięki któremu możesz otrzymać wsparcie w przypadku kradzieży czy uszkodzeń. Aby skorzystać z tej wyjątkowej oferty, zarejestruj swój zakup na naszej stronie internetowej.