To, ile pali motocykl w dużej mierze zależy nie od pojemności, a od stylu jazdy. Katowana 125 potrafi spalić więcej niż łagodnie traktowana 600, więc warto wziąć to pod uwagę przy zakupie.
Chyba najpopularniejszą odpowiedzią na pytanie „Ile pali motocykl?” jest „Tyle, ile wlejesz”. Owszem, to suchar godny Familiady, ale dość trafnie oddaje ideę poruszania się motocyklem w ogóle. I bynajmniej nie chodzi o to, że motocykla nie kupuje się (niby), żeby oszczędzać.
Skądże, wielu nabywców jednośladów kupuje je właśnie po to, żeby płacić za dojazdy do pracy mniej niż wówczas, gdy dojeżdżają samochodem.
Chodzi o pewną ogólną zasadę – to, ile pali motocykl zależy od stylu jazdy. Spokojna jazda dużym turystykiem z silnikiem o pojemności 1300 cm3 może skutkować spalaniem znacznie mniejszym niż to, które odnotujesz, katując sportową 125 na torze.
Zdziwiony? Takie są fakty – to nie pojemność, a wysokie obroty przepalają najwięcej wachy.
Ile pali motocykl na 100 km?
Najlepszy przykład płynie z rynku samochodowego – kompakty z silnikami 1,8 l, typowe dla lat 90. XX w. paliły przy rozsądnej jeździe około 6-7 litrów benzyny. Dzisiejsze samochody tej klasy z silnikami 1.0 l turbo zużywają około litr więcej.
Dlaczego? Otóż dlatego, że kierowca musi utrzymywać wyższe obroty, żeby sprawnie się poruszać.
Podobnie jest z silnikami w motocyklach – Kawasaki 1400 GTR, wielki turystyk z roku 2007 zużywał 4-5 litrów benzyny na 100 km. Dziś trudno znaleźć nakeda z połową tej pojemności, który potrafiłby osiągnąć podobny wynik.
Jasne, jeśli będziesz stosować zasady ecodrivingu, z łatwością osiągniesz podobny wynik. Jeżdżąc w ten sposób, będziesz musiał pożegnać się jednak z frajdą.
Jak obliczyć spalanie w motocyklu?
Spalanie w motocyklu najprościej obliczyć w ten sposób:
- Zatankuj motocykl do pełna.
- Zapisz aktualny przebieg motocykla.
- Śmigaj na motocyklu jak zwykle na ustalonym dystansie, załóżmy 100 km.
- Ponownie zatankuj motocykl do pełna.
- Zapisz ilość paliwa, którą musiałeś zatankować, aby wypełnić zbiornik.
Otrzymana wartość to właśnie tyle, ile pali motocykl na dystansie 100 km.
Jaki motocykl mało pali?
Mówiąc ogólnie, mało pali motocykl, który utrzymywany jest na niskich obrotach. Z tego powodu, paradoksalnie, motocykle o większych pojemnościach wcale nie muszą zużywać dużych ilości paliwa.
Problem w tym, że mając pod prawym nadgarstkiem dużą pojemność, a więc i sporo mocy i momentu obrotowego, trudno zapanować nad pokusą dynamicznej jazdy.
Jeśli więc stawiasz na oszczędności, polecamy motocykle lub skutery 125 cm3, szczególnie do jazdy w mieście. Warunek – muszą być zasilane wtryskiem paliwa, gaźnik bardzo często potrafi wystrzelić zużycie paliwa w kosmos. 125 cm3, szczególnie w przypadku skutera, to także idealny miejski kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem.
Pojemność taka w zupełności wystarcza do sprawnego i wygodnego przemieszczania się, a jednocześnie spalanie nie przekroczy 5 litrów na 100 km, nawet przy agresywnej jeździe. Zwykle utrzymuje się w okolicach 3,5 litra.
Nie polecamy przy tym systemu start/stop, ponieważ mocno obciąża on akumulator i rozrusznik, a motocykle i skutery zwykle nie stoją w korkach, takie jest w końcu ich przeznaczenie.
Jeśli dysponujesz własnym garażem, warto rozważyć skuter elektryczny – to droższe w zakupie, ale zdecydowanie najtańsze w eksploatacji rozwiązanie do miasta.
Ile pali motocykl 125 ccm?
Ilość paliwa, jakie zużywa motocykl 125 cm3, zależy od wielu czynników, takich jak model motocykla, jego wiek, sposób jazdy, warunki drogowe, itp. Jednakże, większość motocykli 125 cm3 zużywa średnio między 3-4 litry paliwa na 100 km.
Ile pali ścigacz 600?
Ścigacz, czyli motocykl sportowy, przy pojemności 600 cm3, zużywa minimum 6 litrów paliwa, choć zwykle jest to około dwa litry więcej.
Wynika to z konstrukcji jego silnika – jako jednostka wysokoobrotowa, przeznaczona do wysokich osiągów, nie została ona zaprojektowana z myślą o ekonomice jazdy.
Przy maksymalnym wykorzystaniu osiągów, spalanie może sięgnąć nawet 12 litrów na 100 km.
Ile pali motocykl turystyczny?
Wbrew stereotypom, motocykle turystyczne, mimo dużych pojemności silników, wahających się od 100 do 1600 cm3, nie palą dużo.
Większa pojemność, dająca duży moment obrotowy, pozwala szybko osiągać prędkości podróżne, bez wysiłku dla jednostki napędowej, czego efektem jest praca w dolnym zakresie prędkości obrotowych.
Przekłada się to na rozsądne zużycie paliwa wahające się w granicach 5-7 l/100 km.