Motocykle

Hybrydowe BMW R1200 GS? Tajemniczy patent BMW

motocykl bmw 1200 gs

Technologia hybrydowa nie jest niczym nowym - w samochodach różni producenci z powodzeniem stosują ją już od lat. Dotychczas jednak wspomaganie silnika spalinowego prądem omijało dziwnym trafem silniki stosowane w motocyklach.

Wunderlich X2

Pewne światło na możliwość połączenia sił energii elektrycznej i mechaniki napędzanej paliwami kopalnymi rzucił prototyp Wunderlich X2, zbudowany na bazie BMW R1200 GS. Motocykl wykorzystywał silnik elektryczny zamontowany w piaście przedniego koła, który pozwalał wspomagać klasyczny, spalinowy napęd motocykla.

Jak wynika z dokumentacji patentowej, złożonej przez BMW w niemieckim urzędzie, nowy pomysł wykorzystuje silnik elektryczny, który połączony jest z systemem napędowym motocykla za pomocą adaptera, zbudowanego na bazie przekładni planetarnej sprzężonej ze sprzęgłem poślizgowym.

Jak to działa?

Dzięki adapterowi, moc silnika elektrycznego oddawana miałaby być przez sprzęgło i napęd motocykla, co umożliwiałoby wykorzystanie tego silnika jako alternatora, a także wykorzystanie odzyskiwanej energii do ładowania go. Silnik elektryczny wspomagałby spalinowy w momentach utraty napędu - na przykład podczas zmiany biegów.

Jak dotąd cała sprawa jest dość tajemnicza - BMW w międzyczasie przedstawiło nowy silnik o pojemności 1250 cm3 ze zmiennymi fazami rozrządu, zaś projekt napędu hybrydowego dotyczy pojemności 1200 cm3.

Czytaj dalej

Motocykl zaparkowany przy drzwiach, obok niego podchodzący motocyklista w kasku motocyklowym
Motocyklista zjeżdżający ze skarpy na motocyklu, w kombinezonie motocyklowym i kasku, zdjęcie z logo ixs