Motocyklistów można z grubsza podzielić na dwie grupy - tych, którzy zaliczyli już glebę i tych, którzy mają ją dopiero przed sobą. Gorąco zachęcamy jednak do jak najdłuższego unikania wywrotki.
Dlatego właśnie przygotowaliśmy 7 wskazówek, które pomogą w zrozumieniu najczęstszych przyczyn wywrotki na motocyklu. Poczytaj, poćwicz, a zobaczysz ogromną różnicę w panowaniu nad własnym motocyklem!
Nogi na podnóżkach
Jazda, szczególnie ta powolna między samochodami, z nogami dyndającymi po bokach, to proszenie się o kłopoty. Bardzo łatwo zawadzić o coś stopą - leżący kamień, fragment plastiku, który wypadł z jakiegoś gruchota, a nawet koło jadącego samochodu. Wywrotka jest wtedy niemal nieunikniona.
Trzymając stopy luźno, podwyższasz także środek ciężkości motocykla - znajduje się on na wysokości podparcia twojego ciała, czyli w okolicach kanapy. Trzymając stopy na podnóżkach, obniżasz go, co oznacza łatwiejsze manewrowanie.
Dłonie i stopy prawidłowo
Dwa palce powinny cały czas spoczywać na klamce hamulca. Jeżeli podczas startu ze skrzyżowania pojawi się na nim spóźniony kierowca z podporządkowanej, będziesz miał szansę zareagować natychmiast. Stopy trzymaj równolegle do motocykla, aby nie zawadzić o nic podczas jazdy. Prawa stopa powinna znajdować się tuż nad dźwignią hamulca nożnego, który podczas jazdy manewrowej jest hamulcem podstawowym.
Ręce powinny być ugięte w łokciach i luźne. Warto trochę mocniej złapać kierownicę tylko podczas pokonywania nierówności.
Nie hamuj przodem przy skręcie
Użycie hamulca przedniego przy skręconej kierownicy niemal zawsze kończy się glebą. Jeśli musisz przyhamować, używaj hamulca tylnego. Nawet wówczas rób to delikatnie.
Patrz przed siebie
Gapienie się w dół, lub bezpośrednio przed motocykl zaburza równowagę, wywołuje fiksację wzroku i pozbawia cię kontroli nad tym, co dzieje się przed motocyklem. Skupiając się na jakimś punkcie motocykla, który jest bez znaczenia dla jazdy nie zdążysz zareagować na sytuację, która pojawi się z przodu - samochód zmieniający pas czy otwarte nagle drzwi.
Gaz-tylny hamulec-sprzęgło
Podczas jazdy manewrowej należy trzema wymienionymi elementami posługiwać się jednocześnie. Zwiększasz obroty, przyduszasz odrobinę motocykl tylnym hamulcem i utrzymujesz półsprzęgło. Wyższe obroty silnika pomagają motocyklowi zachować równowagę, hamulec nie pozwala wyrwać mu gwałtownie do przodu, a wciśniętym do połowy sprzęgłem kontrolujesz jazdę.
Na przeszkodach prosto
Wszelkie przeszkody i nierówności - studzienki, torowiska, dziury, a nawet znaki poziome - staraj się pokonywać pod kątem prostym. W złożeniu najbardziej niewinnie wyglądająca przeszkoda, może nie poradzić sobie z przyczepnością. Szczególnie niebezpiecznie robi się podczas deszczu.
Przede wszystkim trenuj
Jeżeli jazda manewrowa i opanowanie ciężkiego motocykla sprawia ci kłopot, potrenuj na pustym placu. Więcej o praktycznych ćwiczeniach poprawiających technikę pisaliśmy w innym artykule.