Coraz większa liczba nowych samochodów osobowych wyposażana jest w systemy wczesnego ostrzegania o kolizji (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS). O ile jednak ich działanie w stosunku do dużych pojazdów, takich jak osobówki, nie budzi większych zastrzeżeń, interakcja z motocyklami może niepokoić. W 2016 r. Holenderski Urząd ds. Pojazdów (RDW) przeprowadził badania, z których wyniknęło, że system ADAS potrafił wykryć jednoślad kiedy ten znajdował się na środku pasa ruchu. Kiedy jednak zbliżył się on do krawędzi pasa, znikał z radaru urządzenia.
Od tamtych badań minęło już ponad 5 lat, dlatego EuroNCAP chciałoby sprawdzać jak rozwój systemów bezpieczeństwa wpłynął na identyfikację małych pojazdów, takich jak motocykle, czy skutery. Nowe systemy będą testowane pod kątem ich zdolności do reagowania na niechronionych użytkowników dróg, czyli awaryjnego hamowania lub omijania ich.
Scenariusze testów samochodów obejmować będą
- zbliżanie się pojazdu do nieruchomego motocykla,
- zbliżanie się pojazdu do motocykla poruszającego się z dużą prędkością,
- wyprzedzanie motocykla ze zmianą pasa ruchu
- skręcanie na skrzyżowaniach i drogach w interakcji z motocyklem.
Wyniki testów mają zostać wykorzystane podczas prac rozwojowych nad przyszłymi systemami wczesnego ostrzegania w samochodach. Dobre rezultaty testów EuroNCAP będą przekładać się na wyższy rating pojazdów.