Od motocykla sportowego po wszechstronny motor turystyczny - krótka historia BMW
1978 - 1980
W tych latach inżynierowie bawarskiego koncernu stworzyli projekt nowego motocykla, którego rodowód sięgał rajdów terenowych. Miał on jednak być dopuszczony do ruchu drogowego i dobrze sobie radzić na asfalcie. Projekt okazał się na tyle udany, że choć powstał bez oficjalnego zlecenia, zarząd BMW Motorrad GmBH przyjął go z otwartymi ramionami i niedługo potem nowy bawarski motocykl turystyczny został oficjalnie zaprezentowany szerszej publiczności.
1980 - 1987
Nowy produkt BMW w postaci R 80 G/S rozpoczął erę wszechstronnych motocykli turystycznych. Idealny do dłuższych podróży, jednocześnie doskonale radzący sobie na nieutwardzonych drogach. BMW R 80 G/S był kwintesencją uniwersalności. Od strony technicznej wyróżniał się jednostronnym wahaczem określanym mianem monolever. Pozwalał on na uzyskanie mniejszej masy motocykla oraz na szybką i bezproblemową wymianę tylnego koła.
1987 - 1994
Motocykl drugiej generacji turystycznego BMW GS zyskał na pojemności skokowej. Model R 100 GS był najmocniejszym i najszybszym enduro w tamtych czasach. Dzięki doskonałemu prowadzeniu w terenie i niesamowitemu komfortowi podróżowania na drogach utwardzonych turystyk od BMW zyskał nowych miłośników Jego charakterystyczne czarno-żółte malowanie zyskało przydomek "bumblebee", czyli trzmiel.
1994 - 2003
W tych latach nastąpiła kolejna duża zmiana, jeśli chodzi o motor w modelu GS. Tym razem turystyczne motocykle BMW R 1100 GS zostały wyposażone w czterozaworowy silnik bokser. W kolejnych latach pojawiają się modele R 1150 GS i R 1150 GS Adventure.
Od 2000
BMW Motorrad wprowadził na rynek przerobioną wersję modeli "Funduro" F 650 i F 650 ST w postaci jednocylindrowych motocykli turystycznych F 650 GS i F 650 GS Dakar. W 2008 roku oba modele dostały nowy motor - dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą. Dało to początek nowym modelom F 650 GS i F 800 GS. W następnych latach na rynek wychodzą kolejne średniolitrażowe turystyki od BMW - F 750 GS, F 850 GS i F 850 GS Adventure. Od roku 2017 fani GS mogą podziwiać zaś jego najmniejszego przedstawiciela, czyli małego, jednocylindowego BMW G 310 GS.
2004 - 2012
BMW Motorrad nie osiadł na laurach. Dopieścił swojego turystka, dając motocyklowi większą pojemność skokową, większe moc i moment obrotowy przy jednoczesnym odchudzeniu konstrukcji. Turystyczny GS od tego momentu waży 30 kilogramów mniej, co przy zwiększonej mocy daje jeszcze lepsze osiągi. Nowy R 1200 GS, wyposażony w dwucylindrowego boksera, to kolejny hit w historii tego modelu. Ponadto dostaje on w system ESA (Electronic Suspension Adjustment), który umożliwiał elektroniczne dostosowanie twardości i szybkości reakcji zawieszenia do warunków drogowych.
2013 - 2018
Całkowicie przekonstruowany motor BMW GS zapowiadł kolejną odsłonę bawarskiego motocykla turystycznego. Montowany wzdłużnie bokser otrzymał chłodzenie cieczą, większą moc i półaktywne zawieszenie Dynamic ESA z dostępnymi pięcioma trybami jazdy. Te kolejne unowocześnienia zapewniają GS-owi miejsce w czołówce najlepszych motocykli tego segmentu.
Od 2019
W 2020 roku model turystyczny BMW GS obchodził 40-lecie istnienia, a rok wcześniej Bawarczycy przygotowali dwa nowe modele - R 1250 GS i R 1250 GS Adventure. Nowy silnik okazał się przełomowy, bo nie tylko wzrosła jego pojemność, ale przede wszystkim otrzymał zmienne fazy rozrządu. To sprawiło, że motor ten uzyskał wprost niesamowite osiągi i dynamikę od najniższych wartości obrotowych. Dodatkowo modele z oznaczeniem 1250 wyposażone są m.in. w oferowany w standardzie system DTC (Dynamic Traction Control), który poprawia bezpieczeństwo jazdy. Nowy tryb jazdy "Eco" umożliwia natomiast tańsze i efektywniejsze spalanie podczas podróży. Opcjonalnie można także doposażyć swojego turystyka w tryb jazdy "Pro", który uruchamia asystenta hamowania silnikiem (MSR). Ogranicza on poślizg tylnego koła podczas ostrej redukcji, dostosowując odpowiednio do sytuacji charakterystykę pracy silnika.
Motocykle turystyczne BMW GS wyposażone są również w standardzie w rozbudowany system ABS (BMW Integral ABS Pro), który dostosowuje swoje działanie do aktualnego kąta złożenia motocykla.
BMW GS 1250 GS i GS 1250 GS Adventure, F 750 GS, F 850 GS i F 850 GS Adventure, G 310 GS - Edition 40 Years GS
Na okrągłą rocznicę nie mogło zabraknąć specjalnej, limitowanej edycji najsłynniejszego motocykla turystycznego wszechczasów. Wersje Edition 40 Years GS charakteryzują się czarno-żółtym malowaniem nawiązującego do słynnego "trzmiela" - BMW R 100 GS.