Intelligent Speed Assistant – ISA to układ, który ostrzega kierowcę przed naruszeniem ograniczenia prędkości obowiązującym na danym odcinku drogi. Działa on na podstawie systemu GPS oraz specjalnej kamery sczytującej znaki drogowe.
System będzie obowiązkowy w nowych samochodach sprzedawanych od maja 2022 roku. Podczas prac nad wprowadzeniem tego rozwiązania rozważane były trzy warianty – otwarty, który ostrzega kierowcę dźwiękiem lub wyświetleniem kontrolki, półotwarty, który zwiększa opór pedału gazu i zamknięty, który samoczynnie spowalnia pojazd, bez udziału kierowcy. Ostatecznie wybrano ten pierwszy wariant.
Choć rozwiązanie to pomyślane było tylko do samochodów, w uchwalonej kilka dni temu rezolucji Parlament Europejski zalecił by ISA trafił także do nowych motocykli. Temu pomysłowi sprzeciwia się reprezentująca środowiska motocyklowe Federacja Europejskich Stowarzyszeń Motocyklowych (FEMA). Dolf Wiliger, sekretarz generalny Federacji stwierdził, że motocykliści nigdy nie zaakceptują systemu, który w jakikolwiek sposób ingeruje w pojazd.
Obowiązkowy system ISA jest tylko jedną z kilku rekomendacji przedstawionych w rezolucji PE. Europarlamentarzyści chcieliby także większych inwestycji w infrastrukturę, skuteczniejszego egzekwowania limitów alkoholu we krwi, a nawet ich zaostrzenia, dalszego ograniczenia prędkości tam, gdzie występuje ruch pieszych i rowerzystów, a także poprawienia przepisów dotyczących urządzeń transportu osobistego. Powodem wydania rezolucji jest spadek efektywności redukcji ofiar śmiertelnych, który to cel założono w planie "Vision Zero".