Blokada tarczy hamulcowej, a może lokalizator GPS? Które zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą jest najskuteczniejsze? Podpowiadamy jak uchronić twój skarb przed złodziejem.
Kradzieże motocykli w Polsce nie są może plagą, jak w Wielkiej Brytanii, ale trudno nie zauważyć, że sporo jednośladów jednak znika z ulic. Jak wynika ze statystyk, kradzieży "na zamówienie" jest stosunkowo niewiele, złodzieje najczęściej wykorzystują okazję i brak zabezpieczenia jednośladu.
Warto pamiętać, że ani kamera monitoringu, ani garaż podziemny nie są żadnym zabezpieczeniem. Jedyną korzyścią z posiadania monitoringu będzie pamiątkowy film, na którym ostatni raz obejrzysz własny motocykl. A garaż podziemny zapewni złodziejowi tak ważny dla niego spokój. Oto 7 sposobów na zabezpieczenie motocykla przed kradzieżą.
1. Alarm
Stosowany do tej pory, a jednak już dość archaiczny sposób na zabezpieczenie jednośladu. Każdy złodziej dobrze wie jak unieszkodliwić syrenę, tym bardziej, że w motocyklu bardzo trudno ją ukryć. Inną wadą alarmu jest to, że lubi włączać się w środku nocy bez określonego powodu. Trzeba jednak przyznać, że faktycznie w jakimś stopniu odstrasza chętnych od kradzieży.
2. Blokada na tarczę
Blokady występują w kilku wersjach. Najpopularniejsze to te z trzpieniem i szczeliną - w szczelinę wsuwamy tarczę, a trzpień przekładamy przez otwory w blokadzie i tarczy. Całość jest prosta i ma niewielkie wymiary, co powoduje, że łatwo taką blokadę schować. Inne wersje to kłódka, której pałąk przekłada się przez tarczę. Wady? Motocykl z takim zabezpieczeniem łatwo odholować na deskorolce.
3. U-Lock
To rodzaj kłódki z długim pałąkiem , który umiożliwia przypięcie motocykla do stałego elementu infrastruktury, na przykłąd stoajaka na rowery, barierki. U-Lockiem można także spiąc ze sobą dwa motocykle. Warto przy tym przypinać tylne koło, które trudniej zdemontować. Wybierając u-Lock, szukaj takiego z alarmem. To dodatkowe zabezpieczenie. Wady? Przede wszystkim spora wielkość.
4. Łańcuch
Prawidłowo zastosowany łańcuch jest jednym z najskuteczniejszych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych. Najważniejsze, by nie kłaść go na ziemi, bo taki leżący bardzo łatwo przeciąć nożycami do drutu. Łańcuch należy montować zawsze tak, by wisiał w całości. Najlepiej zakotwić go do ściany, jeśli spinasz dwa motocykle, zrób to tak, by łańcucha nie dało się opuścić na ziemię.
5. Tracker GPS
Tracker, inaczej lokalizator satelitarny wykorzystuje dwie technologie - GPS, czyli lokalizację i GSM, czyli nadawanie sygnału drogą komórkową. Umożliwia to precyzyjne zlokalizowanie pojazdu po kradzieży. Warunkiem skuteczności jest staranne ukrycie lokalizatora - informacja o tym zabezpieczeniu może być dla złodzieja zachętą do użycia zagłuszacza. Tracker nie zadziała jeśli motocykl będzie ukryty w izolowanym ołowiem busie, ale zapisze ostatnią pozycję i wyśle koordynaty kiedy tylko uzyska dostęp do sieci GSM.
6. Pokrowiec
To fakt - motocykl ukryty pod pokrowcem jest znacznie bezpieczniejszy niż ten, który stoi odsłonięty. Dlaczego? Po pierwsze nie kusi złodzieja swoim wyglądem, po drugie uniemożliwia mu dokładną identyfikację zabezpieczeń. Aby je sprawdzić, złodziej musiałby odsłonić pokrowiec, a to zwraca uwagę i zabiera czas.
7. Brud
Istnieje teoria, zgodnie z którą złodzieje wolą ukraść czysty i lśniący motocykl niż brudny. Nie zachęcamy do jeżdżenia utaplaną w błocie maszyną na co dzień, ale ta wskazówka może czasem przydać się w miejscu, gdzie występuje duże ryzyko kradzieży.