Porady

Warsztat motocyklisty – co warto mieć w garażu?

Warsztat motocyklisty – co warto mieć w garażu?

Nowoczesne motocykle wymagają innego typu obsługi, niż ich poprzednie modele sprzed lat. Co warto mieć w garażu obok współczesnego motocykla? Masz te elementy?

Współczesne motocykle wymagają wysokich kwalifikacji od obsługujących je osób. Korekta luzów zaworowych w układzie desmodromicznym, wymiana uszczelnień w regulowanym elektronicznie widelcu lub diagnostyka usterek sygnalizowanych przez sterowniki pojazdów, to zadania spoza zasięgu „złotych rączek”.

Motocykliści bywają nieracjonalni. Najpierw szukają garażowca, gotowego podjąć się tanio regulacji luzów zaworowych Testastretty, potem jednak, kupując kolejną maszynę, domagają się faktur z serwisu. To droga donikąd.

Czy wobec tego, garaż użytkownika nowoczesnego motocykla powinien być wyposażony jedynie w stojaki i pokrowiec? Oczywiście nie, ale zestaw kluczy nasadowych i miernik elektroniczny, w wielu przypadkach mogą wyrządzić więcej szkody niż pożytku. Co warto mieć w garażu obok pachnącej nowością maszyny?

Warsztat motocyklisty powinien być wyposażony w elektroniczną ładowarkę akumulatorów

Elektroniczne komponenty w nowoczesnych motocyklach są niezwykle liczne. Wszystkie one do funkcjonowania potrzebują energii elektrycznej. Jej źródłem są coraz wydajniejsze akumulatory z litowo-żelazowo-fosforanowymi na czele.

Do właściwej obsługi nowoczesnych akumulatorów niezbędne są odpowiednie ładowarki. Użycie prostownika sprzed dziesięciu lat jest dla tego rodzaju źródeł energii szkodliwe i często kończy się ich zniszczeniem, a nawet pożarem motocykla.

Użytkownik motocykla powinien wiedzieć, jaki typ akumulatora zastosowany jest w jego pojeździe i zaopatrzyć się w odpowiednią automatyczną ładowarkę. Liczne komponenty elektroniczne, nawet podczas postoju maszyny, czerpią pewne porcje energii z akumulatora i po dłuższym czasie może jej zabraknąć. Wówczas takie narzędzie niewątpliwie okaże się ważnym elementem wyposażenia garażu.

Kompaktowy kompresor do pompowania opon

Dlaczego w warsztacie motocyklisty warto mieć podręczny, kompaktowy kompresor do pompowania opon? Przecież na większości stacji paliwowych można skorzystać z tego typu urządzeń. Z dwóch powodów:

Wielu producentów podaje różne wartości zalecanego ciśnienia w oponach, zależnie od obciążenia motocykla. Do jazdy solo i z pasażerem należy zastosować odpowiednie korekty. Warto móc zrobić to już podczas wyjazdu, jeszcze w garażu.

Drugi argument, poza potrzebą dopompowania, najczęściej tylnego koła, przed zabraniem pasażera, to nieprecyzyjność wskazań manometrów, pozostających na wyposażeniu kompresorów wielu stacji paliwowych. Rozbieżność 02 – 03 bara, łatwa do zdiagnozowania we własnym zakresie podczas kilku wizyt w losowo wybranych punktach tankowania, to właśnie z reguły wartość przedziału pomiędzy zalecanym ciśnieniem do jazdy solo i z pasażerem/rką. Warto więc mieć w garażu obok kompresora, własny, dobrej jakości, sprawdzony manometr.  

Urządzenie do obsługi łańcucha motocyklowego

Motocykle napędzane za pomocą łańcucha stanowią większość wśród tego typu pojazdów poruszających się po drogach. Nakłada to na ich użytkowników niezbyt przyjemny obowiązek obsługi tego elementu. To regularne smarowanie i ewentualne czyszczenie. 

Nowoczesna technologia wyszła naprzeciw motocyklistom chcącym ułatwić sobie nieprzyjemny obowiązek cyklicznej obsługi łańcuchów napędowych. Istnieją urządzenia w znaczący sposób ułatwiające to zadanie.

Wiodąca firma dostarczająca wyposażenie i akcesoria dla motocyklistów – Dr. Wack, oferuje szereg produktów sygnowanych logo S100. Wśród nich znajduje się urządzenie do czyszczenia i smarowania łańcuchów napędowych Kettenmax. Warto skorzystać z niego i uwolnić się od wszechobecnego tłustego brudu w garażu, na motocyklu i na dłoniach.

Zabezpieczenie antykradzieżowe – solidna kotwa

Niestety kradzieże motocykli wciąż dotykają wielu ich właścicieli. Szczególnie narażone są na nie pojazdy nowe i kilkuletnie. Warto zadbać o bezpieczeństwo swojej maszyny.

Warsztat motocyklisty powinien być wyposażony w solidną kotwę, pozwalającą przypiąć do niej pojazd wytrzymałym łańcuchem. To podstawa zabezpieczenia antykradzieżowego maszyny.

Dobrym wyborem w zakresie wyposażenia zabezpieczającego motocykle przed kradzieżą jest oferta marki Kryptonite. Zestaw składający się z wyjątkowo solidnej kotwy i mocnego łańcucha to czarny sen każdego złodzieja. W oczywisty sposób stanowi on must have przewidującego motocyklisty.

A co Twoim zdaniem należy mieć w motocyklowym warsztacie? 

 

Czytaj dalej

Jak sprawdzić, czy motocykl ma cofnięty licznik?
Warsztat motocyklisty - co warto mieć zawsze przy sobie w trasie