Porady

Ważna dla motocyklistów zmiana przepisów - jazda w kolumnie!

motocykliści jadący w kolumnie na mazurskiej drodze

Zmiany przepisów Prawa o ruchu drogowym, które weszły w życie 1 czerwca 2021, są istotne dla motocyklistów. Poza regulacjami dotyczącymi pierwszeństwa pieszych i dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym dotykają innej ważnej kwestii. Chodzi o minimalne odstępy między pojazdami na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Jazda w kolumnie na autostradzie lub drodze ekspresowej w przypadku motocykli

Motocykliści podróżujący w grupie zwykle tworzą na drodze kolumnę. W myśl obowiązujących przepisów może ją tworzyć maksymalnie 10 maszyn. Zapewnia to wyższy poziom bezpieczeństwa i pewną współodpowiedzialność na drodze. Motocykliści stosują z reguły taktykę naprzemiennego ustawienia na pasie ruchu. Dodatkowo posługują się określonym systemem gestów sygnalizacyjnych.

Czy po zmianie przepisów dopuszczalna jest jazda kolumny motocykli po autostradzie lub drodze ekspresowej? Nie! Artykuł 32, ust. 4 Prawa o ruchu drogowym stanowi, że jazda w kolumnie nie zwalnia kierującego pojazdem od przestrzegania obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

Nie pojedziesz motocyklem w kolumnie po autostradzie i drodze ekspresowej

Zmienione 1 czerwca 2021 roku przepisy określają minimalne odstępy między pojazdami na autostradach i drogach szybkiego ruchu. Zgodnie z art. 19 ust. 3a ustawy Prawo o ruchu drogowym odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę.

Podczas jazdy z prędkością 140 km/h przepisy wymagają zachowania odstępu wynoszącego 70 metrów. Grupa motocyklistów poruszających się z zachowaniem tej odległości nie będzie mieć szansy na traktowanie przez innych uczestników ruchu jako kolumny.

Czy w związku z tym ucierpi bezpieczeństwo motocyklistów na autostradach i drogach ekspresowym? Zachowanie odpowiednich odstępów pomiędzy pojazdami z pewnością jest lepszą opcją niż jazda na zderzaku, a w przypadku motocykli na tylnym kole. Zachęcam do wzmożonej obserwacji drogi za motocyklem w lustrach pojazdu. Najechanie na tył poprzedzającego pojazdu stanowi znaczny odsetek autostradowych zdarzeń drogowych.

Czytaj dalej

zawodnicy na starcie zawodów III rundy Pucharu Polski Pit Bike Off-Road
silnik motocykla chłodzonego powietrzem

Zostaw komentarz

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi serwisu Google.