Porady

Przewodnik grupy. 8 zasad jak robić to dobrze

grupa motocyklistów stoi na poboczu

Jazda motocyklem w grupie wymaga dyscypliny i opanowania. To zupełnie inny wymiar podróżowania niż jazda solo – trzeba zwracać uwagę na współtowarzyszy i starannie planować wszystkie manewry.

Najtrudniejsze zadanie czeka przewodnika – musi on przyjąć strategię, która uwzględnia zarówno frajdę z jazdy, bezpieczeństwo, jak i możliwości każdego z uczestników. Przygotowaliśmy kilka porad, które pomogą zostać wzorcowym przewodnikiem.

Jasno określ zasady

Nie zabij kolegów i koleżanek nadmiarem zasad. Nie chodzi o ustanawianie nowego porządku świata, raczej o podstawowe reguły jazdy – gesty motocyklowe, zasady dotyczące wyprzedzania, szyku (zygzak!) i zachowania w razie rozbicia kolumny. Tylko podstawy, detale takie jak czas postoju czy częstotliwość tankowania można uzgodnić w drodze.

To także dobry moment by wstępnie zorientować się z jakimi charakterami masz do czynienia.

Ograniczaj liczbę motocykli

Zgodnie z polskim prawem, liczba motocykli w grupie nie może być większa niż 10. To i tak górna granica dla w miarę komfortowego poruszania się po drogach publicznych. Idealnie, jeśli grupę da się zamknąć w 5 motocyklach.

Mniejsza kolumna to łatwiejsze manewry i mniejsze prawdopodobieństwo rozbicia grupy, na przykład w trakcie przejazdu przez miasto.

Rozdziel zadania

Jeśli masz w grupie ratownika medycznego, daj mu zadanie reagowania w razie wypadku. Jeśli masz kogoś zaufanego, niech zamyka grupę i kontroluje zachowania jej członków. Najsłabszego uczestnika umieść tuż za sobą, by mieć na niego oko.

Myśl grupą

Podczas jazdy pamiętaj, że prowadzisz kolumnę o długości kilkudziesięciu metrów, czasem nawet dłuższą. Wszystkie manewry, jak wyprzedzanie, przejazd przez skrzyżowanie czy nawet zakręty planuj z bardzo dużym zapasem, tak, by każdy z uczestników mógł w porę zorienotwac się w twoich zamiarach.

Stawiaj czujki

Jeśli zdarzy się, że ostatni członkowie grupy zgubią się na którymś z zakrętów lub skrzyżowań, przy kolejnym skręcie zostaw ostatniego motocyklistę w grupie. Dzięki temu maruderzy będą bezpieczni.

Trzymaj dyscyplinę

Nie zezwalaj na łamanie zasad, takich jak wyprzedzanie przewodnika, niezachowywanie szyku, czy lekkomyślne manewry. To ty odpowiadasz za grupę, jeśli któryś z jej członków nie potrafi uszanować innych, stwarza poważne zagrożenie.

Daj trochę luzu

Jeśli warunki są sprzyjające – na przykład koniec odcinka drogi jest łatwy do ustalenia, albo droga jest pusta, możesz dać członkom grupy trochę luzu, aby mogli się pobawić. Ważne, by ustalić punkt spotkania i granice tej zabawy.

Pilnuj tempa

Teoretycznie tempo powinno być dostosowane do najsłabszego członka grupy. Unikaj jednak prowadzenia grup, w których uczestnicy mają diametralnie różne umiejętności. Taka jazda może skończyć się frustracją dla jeżdżących lepiej, a jeżdżących gorzej niczego nie nauczy.

Pamiętaj, by tempo było odpowiednie dla wszystkich uczestników. Jeżeli któryś z nich przekroczy poziom swoich umiejętności, jazda może zakończyć się tragicznie.

Czytaj dalej

Czarna nawigacja Beeline Moto
motocyklista myje motocykl