Porady

Motocyklem na tor. 10 najważniejszych wskazówek

motocyklista na niebieskim motocyklu jedzie po torze, ma ubrany biały sportowy kombinezon Helda

Jak przygotować się na tor wyścigowy? O czym pamiętać, by początki cię nie przerosły? Zdradzamy 10 najważniejszych rzeczy, gdy wybierasz się motocyklem na tor.

Motocyklem na tor wyścigowy może dziś wjechać każdy. Trzeba oczywiście stosować się do regulaminów i posiadać odpowiedni strój do takiej jazdy. Jednak dostępność obiektów, na których można doskonalić technikę jazdy jest coraz większa.

Warto pokusić się o trening pod okiem wykwalifikowanego trenera, który zwróci uwagę na błędy i wskaże jak je poprawić. Sam wielu z nich nie będziesz w stanie wyłapać.

A jak przygotować się do wjazdu motocyklem na tor? Oto 10 podstawowych spraw.

1. Zadbaj o stan techniczny

Tor wyścigowy wymaga od motocykla znacznie więcej niż droga publiczna, dlatego jego stan techniczny musi być nienaganny. To, co czasem ujdzie podczas niedzielnego latania wokół komina, na torze natychmiast da o sobie znać. Świeży olej, sprawne łożyska i czyste filtry to nie wszystko - każdy element motocykla musi być w idealnym stanie.

2. Nie przesadzaj z modyfikacjami

Power commandery, ostre wałki czy zębatki o innym niż fabryczny rozmiarze zostaw na czas, gdy będziesz już dobrze obeznany w specyfice torowej rywalizacji. Na początek wystarczy to, co przygotował producent. Nieumiejętnie wprowadzone modyfikacje mogą więcej popsuć niż polepszyć.

3. Zdemontuj wystające elementy

Lusterka czy stelaże nie są niezbędne na torze. Ponadto, podczas wywrotki łatwo je uszkodzić, więc lepiej zawczasu je zdemontować. Reflektor zaklej taśmą, by w razie przewrotki szkło nie rozsypało się po torze.

4. Przygotuj opony

Tor zjada opony w błyskawicznym tempie. Zamiast inwestować pieniądze w niepotrzebne modyfikacje, kup więcej opon. Dzięki temu będziesz mógł dłużej pojeździć.

5. Zmień przewody hamulcowe

Dobrym pomysłem jest zmiana seryjnych przewodów hamulcowych na te w stalowym oplocie. Gumowe przewody, pod wpływem rozgrzanego torową jazdą płynu hamulcowego, rozciągają się, drastycznie ograniczając skuteczność hamowania.

6. Przystosuj zawieszenie

Olej stosowany fabrycznie w motocyklowym zawieszeniu może nie poradzić sobie z ekstremalnymi warunkami jazdy torowej. Z przodu i z tyłu warto wymienić go na sportowy, znacznie odporniejszy na przegrzanie.

7. Zabierz narzędzia

Nie ma szans, by poradzić sobie na torze bez dobrych narzędzi i chemii motocyklowej. Komplet kluczy nasadowych i płaskich oczkowych, gumowy młotek, śrubokręty, kombinerki, szczypce i cążki będą niezbędne, Pamiętaj o tym, by dobrać średnice kluczy do śrub i nakrętek, które masz w motocyklu. Koniecznie zabierz też trytytki i taśmę naprawczą.

8. Pomyśl o lawecie

Dojazd własnym motocyklem na tor nie jest najlepszym pomysłem. Nawet jeśli wszystko pójdzie pomyślnie i nie zaliczysz gleby, po całym dniu poprawiania techniki jazdy będziesz bardzo zmęczony. W najgorszym razie nie będziesz miał czym wrócić.

9. Zadbaj o odzież

Jeśli to twoje początki na torze, możesz próbować jeździć w tekstyliach. Zdecydowanie najbezpieczniejszy będzie jednak jednoczęściowy kombinezon skórzany. Jeśli zamierzasz bywać na torze częściej, zainwestuj w dobre kombi.

10. Nie zapomnij o kondycji

Trening na torze to bardzo wyczerpujące ćwiczenie. Jeśli nie zadabałeę wcześniej o kondycję fizyczną, możesz bardzo się zdziwić, że już po godzinie braknie ci sił. Jeśli planujesz regularne jazdy po torze, przygotuj się do nich kondycyjnie na siłowni.

Czytaj dalej

licznik motocykla z góry
policjant wręczający kierowcy w samochodzie mandat

Zostaw komentarz

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej Polityka prywatności i Warunki korzystania z usługi serwisu Google.