Porady

Nitka przejazdu. Co to jest i dlaczego to ważne

Czym jest nitka przejazdu i dlaczego ma tak ogromne znaczenie podczas poruszania się motocyklem? Wyjaśniamy podstawy tego pojęcia.

Nitka przejazdu, zwana też linią lub torem, to ślad, który pozwala w najbezpieczniejszy lub najbardziej efektywny sposób pokonać zakręt, bądź też serię zakrętów. Ślady te znacznie różnią się na torze i drodze publicznej, w tym artykule zajmiemy się drogą publiczną – nitka przejazdu ma tam znacznie większe znaczenie, a w końcu każdy z nas czasem taką drogą jeździ.

Przeciętna szerokość pasa ruchu na polskiej drodze do 2,5-3 metry. Aby pokonać zakręt bezpiecznie, motocyklista musi po złożeniu zmieścić się na zajmowanym pasie ruchu. Jeżeli jakiś fragment, zwykle kask, znajdzie się na przeciwnym pasie, ryzykuje on kolizję z nadjeżdżającym pojazdem.

Wejście, szczyt, wyjście

Proces pokonania zakrętu składa się z trzech etapów – wejścia, szczytu i wyjścia. Najważniejszym z nich jest wejście, jeżeli dobrze je wykonasz, to cały zakręt przejedziesz bezpiecznie. Jeśli wejdziesz za wcześnie, za późno lub w niewłaściwym miejscu, możesz narazić się na kłopoty.

Dobre wejście w zakręt oznacza takie dostosowanie prędkości i miejsca rozpoczęcia złożenia, aby można było rozpocząć skręt przy jak najlepszej widoczności. Brzmi skomplikowanie? Chodzi po prostu o to, żeby widzieć jak największy obszar, zanim zaczniesz skręcać.

Jest to możliwe, kiedy masz odpowiednią nitkę przejazdu. Jeśli to zakręt lewy, na wejściu trzymaj się blisko krawędzi jezdni, jeśli prawy, blisko osi jezdni. W ten sposób zyskasz dobrą widoczność na spory obszar zakrętu i będziesz mieć szansę na reakcję w razie nieprzewidzianych okoliczności.

Kolejną korzyścią wynikającą z zachowania prawidłowej nitki przejazdu jest to, że podczas złożenia zmieścisz się w całości na swoim pasie ruchu, unikając prawdopodobieństwa kolizji. Jeśli nawet kierowca jadący z przeciwka zdecyduje się ściąć zakręt, dzięki zapewnieniu sobie dobrej widoczności, zdążysz na to zareagować.

Jeżeli napotkasz serię zakrętów, zachowaj się podobnie – wchodź w zakręt lewy przy krawędzi jezdni, w prawy blisko jej osi. Rysuj w głowie odpowiednią linię na drodze.

Ścinanie jest niebezpieczne

Pamiętaj, że ścinanie zakrętów jest bardzo niebezpieczne – w przypadku lewego ryzykujesz kolizję z nadjeżdżającym pojazdem. Jeśli to autobus lub ciężarówka, może być bardzo trudno się wybronić. Jeszcze gorzej, gdy to zakręt prawy – nieprawidłowy tor jazdy może wyrzucić cię na przeciwległy pas.

Doświadczeni motocykliści radzą, by jechać na 60% własnych możliwości. Nawet najlepsza wiedza na temat pokonywania zakrętów nie zda się na nic, jeśli prędkość nie będzie dostosowana do profilu zakrętu, twoich możliwości lub warunków panujących na drodze.

ZOBACZ TAKŻE