Porady

Jak jeździć motocyklem w korku. 8 zasad, które warto znać

Jak prawidłowo przeciskać się motocyklem w korku? Z technicznego punktu widzenia nie jest to trudna sztuka, gorzej, jeśli spojrzymy na stronę prawną.

W ustawie Prawo o ruchu drogowym przejeżdżanie motocyklem obok samochodów stojących w korku nie jest zabronione, ani nawet opisane wprost. Stąd właśnie liczne kontrowersje, które budzi takie zachowanie. Część policjantów uważa, że to wykroczenie, inni nie widzą w takim sposobie jazdy niczego złego. Faktem jest, że nasze przeciskanie się w korku pozwala ten korek zmniejszyć.

PoRD nakłada na nas obowiązek utrzymywania bezpiecznego odstępu. Oznacza to, że musimy pozostawić odległość od pojazdu, która umożliwi reakcję na nieprzewidziane zdarzenia. Ustawa zabrania także najeżdżania na linię ciągłą i jej przekraczania - to ważne, bo tuż przed skrzyżowaniem pasy rozdzielone są takimi właśnie liniami. 

Na co jeszcze zwracać uwagę podczas przeciskania się w korku? Oto 8 zasad, które warto znać.

1. Nie przekraczaj linii ciągłej

W praktyce bywa to trudne, zwłaszcza tuż przed skrzyżowaniem, ale też w sytuacji, gdy korek tworzy się na odcinku, gdzie jest taka linia. Przekroczenie lub najechanie linii ciągłej to wykroczenie.

2. Zachowuj bezpieczny odstęp

Staraj się nie wjeżdżać między auta "na żyletkę". Nie pozostawiając sobie marginesu bezpieczeństwa, ryzykujesz, że w razie najmniejszego błędu uszkodzisz samochód lub własny motocykl. Może się także zdarzyć, że zaklinujesz się między ciężarówkami, czym narazisz się na niebezpieczeństwo, gdy pojazdy ruszą. 

3. Używaj kierunkowskazów

Nie jest to częsta sytuacja w korku, zwykle zdarza się podczas jazdy. Jeśli zmieniasz pas, zawsze używaj kierunkowskazów, nawet jeśli samochody stoją. Nie jest to szczególnie wygodne, ale konieczne z punktu widzenia prawa

4. Nie jedź po linii

Jazda po linii oznacza, że zajmujesz dwa pasy ruchu, co jest niezgodne z prawem. Jeśli jest taka możliwość, korzystaj z jednego pasa. Jazda po linii może być także niebezpieczna - farba, którą maluje się znaki poziome w Polsce, jest bardzo śliska.

5. Wyprzedzaj z lewej

Jazda po poboczu, albo z prawej strony jezdni dwukierunkowej to ogromne ryzyko, bo kierowcy nie spodziewają się tam nikogo. Mogą gwałtownie otworzyć drzwi, wyjść z pojazdu lub skręcić. Z prawej strony można wyprzedzać tylko na drodze jednokierunkowej z wyznaczonymi pasami ruchu.

6. Trzymaj nogi na podnóżkach

Jazda z nogami dyndającymi po bokach motocykla zaburza jego równowagę, ponieważ przenosi środek ciężkości z podnóżków na kanapę. Jest także niebezpieczna - łatwo o coś zawadzić.

7. Ułóż stopy wzdłuż osi motocykla

Jazda z nogami "na kaczkę", czyli stopami odsuniętymi od motocykla, jest bardzo ryzykowna. Można zawadzić o wystającą część pojazdu, co skutkuje bolesną kontuzją.

8. Jedź powoli

Szybka jazda między samochodami może zakończyć się katastrofą. Duża prędkość, co w korku oznaczać może nawet 20 km/h, nie da ci praktycznie żadnych szans na reakcję w razie problemów.

ZOBACZ TAKŻE