Porady

Gleba na motocyklu. 7 wskazówek, które pozwolą jej uniknąć

Gleba na motocyklu? Zamiast się jej bać, lepiej dobrze się do niej przygotować, a jeszcze lepiej nauczyć się co robić, by uniknąć jej podczas codziennej jazdy. Oto 7 ważnych wskazówek. 

Motocyklistów można z grubsza podzielić na dwie grupy ? tych, którzy zaliczyli już glebę i tych, którzy mają ją dopiero przed sobą. Gorąco zachęcamy jednak do jak najdłuższego unikania wywrotki.

Dlatego właśnie przygotowaliśmy 7 wskazówek, które pomogą w zrozumieniu najczęstszych przyczyn wywrotki na motocyklu. Poczytaj, poćwicz, a zobaczysz ogromną różnicę w panowaniu nad własnym motocyklem!

1. Nogi na podnóżkach

56255665 fs1 x

Jazda, szczególnie ta powolna między samochodami, z nogami dyndającymi po bokach, to proszenie się o kłopoty. Bardzo łatwo zawadzić o coś stopą ? leżący kamień, fragment plastiku, który wypadł z jakiegoś gruchota, a nawet koło jadącego samochodu. Wywrotka jest wtedy niemal nieunikniona.

Trzymając stopy luźno, podwyższasz także środek ciężkości motocykla ? znajduje się on na wysokości podparcia twojego ciała, czyli w okolicach kanapy. Trzymając stopy na podnóżkach, obniżasz go, co oznacza łatwiejsze manewrowanie.

2. Dłonie i stopy prawidłowo

67292724 st1 x

Dwa palce powinny cały czas spoczywać na klamce hamulca. Jeżeli podczas startu ze skrzyżowania pojawi się na nim spóźniony kierowca z podporządkowanej, będziesz miał szansę zareagować natychmiast. Stopy trzymaj równolegle do motocykla, aby nie zawadzić o nic podczas jazdy. Prawa stopa powinna znajdować się tuż nad dźwignią hamulca nożnego, który podczas jazdy manewrowej jest hamulcem podstawowym.

Ręce powinny być ugięte w łokciach i luźne. Warto trochę mocniej złapać kierownicę tylko podczas pokonywania nierówności.

3. Nie hamuj przodem przy skręcie

66416663 fs1 x

Użycie hamulca przedniego przy skręconej kierownicy niemal zawsze kończy się glebą. Jeśli musisz przyhamować, używaj hamulca tylnego. Nawet wówczas rób to delikatnie.

4. Patrz przed siebie

 DSC3716

Gapienie się w dół, lub bezpośrednio przed motocykl zaburza równowagę, wywołuje fiksację wzroku i pozbawia cię kontroli nad tym, co dzieje się przed motocyklem. Skupiając się na jakimś punkcie motocykla, który jest bez znaczenia dla jazdy nie zdążysz zareagować na sytuację, która pojawi się z przodu ? samochód zmieniający pas czy otwarte nagle drzwi.

5. Gaz-tylny hamulec-sprzęgło

BA8I6657 GRD RT.2935aa77

Podczas jazdy manewrowej należy trzema wymienionymi elementami posługiwać się jednocześnie. Zwiększasz obroty, przyduszasz odrobinę motocykl tylnym hamulcem i utrzymujesz półsprzęgło. Wyższe obroty silnika pomagają motocyklowi zachować równowagę, hamulec nie pozwala wyrwać mu gwałtownie do przodu, a wciśniętym do połowy sprzęgłem kontrolujesz jazdę.

6. Na przeszkodach prosto

BA8I5941 GRD RT.2935aa77

Wszelkie przeszkody i nierówności ? studzienki, torowiska, dziury, a nawet znaki poziome ? staraj się pokonywać pod kątem prostym. W złożeniu najbardziej niewinnie wyglądająca przeszkoda, może nie poradzić sobie z przyczepnością. Szczególnie niebezpiecznie robi się podczas deszczu.

7. Trenuj

67426762 fs1 x

Jeżeli jazda manewrowa i opanowanie ciężkiego motocykla sprawia ci kłopot, potrenuj na pustym placu. Więcej o praktycznych ćwiczeniach poprawiających technikę pisaliśmy w innym artykule.

 

ZOBACZ TAKŻE