Porady

Jakie ciśnienie w oponach motocyklowych stosować? Podpowiadamy

Jakie ciśnienie powinny mieć opony motocyklowe? Instrukcja obsługi każdego motocykla precyzyjnie to określa. O czym jeszcze warto wiedzieć?

Ciśnienie w oponach motocyklowych decyduje o bezpieczeństwie jazdy. Stopień napompowania kół należy regularnie kontrolować i uzupełniać ewentualne spadki. Dlaczego te kilka kresek powyżej dwójki na manometrze jest tak istotnych?

Poduszki bezpieczeństwa

Opony motocyklowe to jedyne elementy pojazdu, które stykają się podczas jazdy z podłożem. Slidery pozostawmy chwilowo na boku. Od ciśnienia gazu, który je wypełnia, zależy stopień ich ugięcia. To właśnie ów gaz nie dopuszcza do dociśnięcia obręczy koła bezpośrednio do leżącej na podłożu wierzchniej części opony. Wszyscy jeździmy na niewidzialnych, najczęściej powietrznych poduszkach gazowych.

Ciśnienie w oponach motocyklowych bezpośrednio informuje o twardości tych poduszek. W zmieniających się warunkach jazdy czasami warto owe poduszki mieć bardziej miękkie, innym razem twardsze.

Ile powietrza w oponach motocyklowych?

Twardsze za sprawą wyższego ciśnienia w oponach poduszki gazowe przydają się podczas jazdy turystycznej. Gdy mamy za sobą pasażera i pół setki kilogramów bagażu tylne koło musi udźwignąć ten ciężar.

Miękka poduszka, która pozwoli na znaczne ugięcie opon i poszerzenie powierzchni ich styku z nawierzchnią, przydaje się w terenie. Niższego ciśnienia w oponach motocyklowych typu cross i enduro używa się, by dostosować pojazd do trasy.

Jakie są zalety i wady zastosowania wyższego lub niższego ciśnienia w oponach motocyklowych?

Wyższe ciśnienie

Wyższe ciśnienienie w oponach motocykla sprawia, że w czasie jazdy znacznie mnie się odkształcają. Spadają więc opory ruchu, a motocykl spali mniej i pojedzie szybciej. Sztywniejsza opona lepiej przenosi siły z obręczy koła na nawierzchnię. A to poprawia precyzję prowadzenia.

opona1

Zwiększenia ciśnienia w oponach motocyklowych to jednak niższy stopień uginania się i zmniejszona powierzchnia styku z nawierzchnią. Mniejszy stopień uginania się to niższy komfort, ale przede wszystkim, niższa zdolność opony do nagrzewania się. Niska temperatura opony z kolei oznacza ograniczenie przyczepności. Biorąc pod uwagę, że mniejsza powierzchnia styku opony z podłożem także oznacza gorszą przyczepność, wniosek może być jeden. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach zagraża bezpieczeństwu jazdy.

Niższe ciśnienie

Zastosowanie niższego niż zalecone przez producenta ciśnienia w oponach motocyklowych spowoduje, że będą one zdecydowanie bardziej uginały się i odkształcały. Wzrośnie więc tempo ich nagrzewania oraz powierzchnia styku z podłożem. Może wpłynąć to także na poprawę komfortu jazdy.

opona2

Jakie są wady takiego rozwiązania? Po pierwsze, ucierpi precyzja prowadzenia, a więc bezpieczeństwo jazdy. Motocykl będzie się prowadził, jakby miał opony z gumy do żucia. Po drugie, wzrasta tempo zużywania się ogumienia, a przez to ryzyko poważnego uszkodzenia na większych nierównościach. Po trzecie, poniżej pewnej granicy ciśnienia, możliwe jest pogorszenie przyczepności ze względu na zjawisko krawędziowego docisku i odciążenia środkowej części powierzchni styku opony z podłożem.

O czym warto pamiętać?

Ciśnienie w oponach motocyklowych zimą często spada. To naturalne zjawisko nawet w przypadku nowego ogumienia. Przed wiosennymi jazdami należy je skontrolować.

Doświadczenie podpowiada, że manometry na stacjach paliwowych bywają bardzo nieprecyzyjne. Wahanie +/- 0,3 bara jest standardem. To bardzo dużo w przypadku kół motocyklowych. Zdecydowanie lepiej pojechać do warsztatu wulkanizacyjnego, niekoniecznie nawet motocyklowego.

Niższe ciśnienie na torze

Jazda cywilna to nie jazda po torze. To, że zawodnicy jeżdżą z niższym ciśnieniem w oponach, wynika z dwóch faktów. Po pierwsze zawodnikom zależy na mechanizmie dogrzewania opon za sprawą ich uginania się. Po drugie, ciśnienie w gorących oponach rośnie ze względu na rozszerzalność temperaturową gazów. Na drodze publicznej, w normalnym ruchu warunki pracy opon są całkowicie inne. Ciśnienie w oponach motocyklowych na tor to zupełnie inne zagadnienie.

motocross tires

Podobnie rzecz się ma w przypadku pytania o to, jakie ciśnienie w oponach motocyklowych enduro należy zastosować? Także i tu stanowi to inne zagadnienie.

Ile atmosfer w oponach motocyklowych? Tabela

Jeżeli nie masz instrukcji obsługi motocykla, a sama maszyna nie ma już nalepki informacyjnej o zalecanej ilości atmosfer w oponach, możesz skorzystać z wartości ogólnych. Nasza tabela ciśnienia w oponach motocyklowych pozwoli na wstępną regulację.

Koło motocykla

Przód

Tył

Zalecane ciśnienie

2,1 - 2,5 bara

2,3 - 2,9 bara

 

Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE