Porady

Benzyna 95 czy 98? Nieśmiertelny dylemat motocyklistów

Benzyna 95 czy 98? A może 100? Które paliwo stosować do silnika motocykla? Jakie wady i zalety mają różne jego rodzaje? Wyjaśniamy!

Dlaczego na stacjach paliw oferowane są różne rodzaje benzyn? Co powoduję, że jedne silniki przystosowane są do zasilania paliwem o liczbie oktanowej 95, a inne 98? Czy można stosować je zamiennie? To często tematy sporów motocyklistów.

Spalanie detonacyjne - stukowe

Kluczem do zrozumienia tego dylematu jest zjawisko tzw. spalania detonacyjnego lub inaczej stukowego. Im wyższe wysilenie silnika, objawiające się wyższą mocą uzyskiwaną z jednostki pojemności, tym wyższa skłonność do zachodzenia tego niekorzystnego zjawiska. Polega ono na zbyt gwałtownym spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej w suwach pracy. Fala detonacyjna uderza wówczas w denka tłoków z nieprzewidzianą przez konstruktora silnika siłą. Obciąża to nadmiernie układ tłokowo-korbowy, zwiększając tempo zużywania się go, a w skrajnych przypadkach grożąc pęknięciem korbowodu i przebiciem kadłuba silnika.

I co z tego?

Konstruktorzy wysoko-sprawnych, wysilonych silników, zalecają stosowanie benzyny o liczbie oktanowej 98. Wynika to z faktu, iż spala się ona dłużej i płynniej. Ponadto mając niższą tendencję do samozapłonu, pozwala na zwiększenie stopnia sprężania w komorach spalania. Żeby natomiast mimo wszystko zabezpieczyć silniki przed zniszczeniem, inżynierowie stosują czujniki spalania detonacyjnego, które informują ich jednostki sterujące o jego występowaniu. Wtedy opóźnienie kąta wyprzedzenia zapłonu likwiduje możliwość pojawiania się tego niekorzystnego zjawiska, kosztem mocy silnika.

95 do silnika przystosowanego do 98?

Co się stanie, jeśli do motocykla konstrukcyjnie przewidzianego do eksploatacji na benzynie 98 zastosujemy paliwo 95? O ile silnik posiadał będzie układ rozpoznający spalanie detonacyjne, sterownik zlikwiduje niebezpieczeństwo jego występowania, opóźniając kąt wyprzedzenia zapłonu. Motocykl będzie pracował niemal poprawnie, ale w określonych warunkach pracy jednostki napędowej jej moc będzie ograniczona. Dodatkowo istniało będzie ryzyko przyspieszonego zużycia silnika i wystąpienia rozmaitych awarii.

Jeśli natomiast motocykl nie będzie posiadał opisanego wyżej zabezpieczenia, silnik będzie narażony na skrajnie niekorzystne warunki pracy. Jego użytkownik wcześniej lub później zainteresuje się innym artykułem.

98 do silnika przystosowanego do 95?

Eksploatowanie silników przystosowanych do zasilania benzyną 95, z wykorzystaniem paliwa o liczbie oktanowej 98, nie wiąże się z poważniejszymi zagrożeniami dla jednostki napędowej. W skrajnych przypadkach może ucierpieć na tym w nieznacznym stopniu jej kultura pracy. Nie jest natomiast możliwy, z technicznego punktu widzenia, zauważalny wzrost mocy silnika lub spadek zużycia paliwa. Pozytywne odczucia niektórych użytkowników mogą wynikać z wyższej niekiedy jakości dodatków zastosowanych w benzynie 98 lub z efektu placebo.

To może 100?

Paliwa specjalne, w typie benzyn o liczbie oktanowej 100, przeznaczone są w założeniu do zmodyfikowanych jednostek napędowych. Testy przeprowadzane w zakresie poszukiwania korzyści wynikających z ich stosowania potwierdzają pewne wzrosty osiąganych mocy i zmniejszenie zużycia paliwa, wynikające zapewne raczej z wyższej jakości tego rodzaju paliw, niż z samej liczby oktanowej. Zastosowanie wysokiej jakości dodatków, chociażby myjących - usuwających nagar, rekompensuje poniekąd zwiększony wydatek ponoszony pod dystrybutorem.

To w końcu 95 czy 98?

Odpowiedź jest prosta. Do silników zaprojektowanych do zasilania benzyną 95 - 95. Do silników wymagających 98 - 98.

Autor: Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE