Porady

Smarowanie i czyszczenie łańcucha w motocyklu. Garść porad

Smarowanie łańcucha w motocyklu to podstawowa czynność obsługowa i należy ją systematycznie wykonywać. Czasami trzeba również łańcuch wyczyścić. Zobacz po co, jak i kiedy należy to robić.

Obsługa łańcucha motocyklowego, polegająca na regularnym smarowaniu i czyszczeniu w razie konieczności to coś, co dwukołowym rumakom się po prostu należy. Nie wolno o tym zapominać.

Układ przeniesienia napędu

Motocykl jest pojazdem, który ze względu na swą konstrukcję, wymaga zastosowania mechanizmu przekazującego napęd z jednostki napędowej do tylnego koła. Istnieją oczywiście wyjątki od tej reguły, typu silnik elektryczny w piaście koła, ale stanowią one margines.

Łańcuch napędowy, choć bardzo popularny, nie jest jedynym sposobem realizacji tego zadania. Istnieją motocykle posiadające układ przeniesienia napędu wałem, to np. większość BMW, duża cześć cruiserów czy Moto Guzzi. Trzeci model to pas elastyczny. Rozwiązanie to stosowane jest w skuterach, ale także w Harleyach-Davidsonach.

Wałek i pas elastyczny to rozwiązania niemal bezobsługowe. Szczególnej uwagi wymagają za to łańcuchy. Dlaczego wobec tego są stosowane? Bo ten sposób przenoszenia momentu obrotowego gwarantuje niską masę, niewielki stopień komplikacji układu oraz jest relatywnie tani.

Budowa motocyklowego łańcucha napędowego

Łańcuch napędowy na pierwszy rzut oka wydaje się banalnie prostą konstrukcją. Każdy zna jej budowę chociażby z roweru. Dawne łańcuchy motocyklowe były mocniejszymi wersjami tych stosowanych w jednośladach na pedały. Obsługa polegała na wymontowaniu go z pojazdu i wygotowaniu w garnku z tłuszczem. Najczęściej łojem.

Dzisiejsze łańcuchy motocyklowe to wyroby dalece bardziej zaawansowane pod względem technologicznym. Dotyczy to nie tylko materiałów, z których są wykonywane, ale głównie konstrukcji rolek, ich łożyskowania i uszczelnień.

Smarowanie łańcucha motocyklowego

Zastosowanie zaawansowanych technologicznie uszczelnień ogniw łańcucha, nazywanych od kształtu ich przekroju o-, x- i x/uw-ringami, spowodowało skokowe wydłużenie okresów eksploatacji tych elementów układów przeniesienia napędu. Stało się tak dlatego, że łożyskowanie ogniw udało się skutecznie oddzielić od wpływów wody i zanieczyszczeń.

Powstał jednak problem z dostarczaniem porcji smaru do tak doskonale zabezpieczonych wnętrz łańcuchów. Tu z pomocą przyszła technologia chemiczna. Powstały specjalne smary, które po naniesieniu posiadają wysokie właściwości penetrujące, natomiast po odparowaniu rozpuszczalników i w kontakcie z powietrzem szybko gęstnieją. Mogą one dzięki temu przenikać przez uszczelki.

Jakość tych środków smarnych bywa rozmaita. Wybierając z ich bogatej oferty preparat dla swojego motocykla, warto skorzystać z doświadczeń użytkowników, którzy wypróbowali rożne typy na swoim łańcuchu. Cena nie w każdym przypadku idzie w parze z jakością. Kiepskie smary cechują się niską przyczepnością do powierzchni, co owocuje pojawianiem się środka na rozmaitych elementach motocykla, z tylną oponą włącznie.

Jak często smarować łańcuch? Co 300 – 400 km przebiegu, ewentualnie po jeździe w deszczu.

Kiedy czyścić łańcuch w motocyklu?

Kwestia potrzeby czyszczenia łańcuchów motocyklowych dzieli motocyklistów podobnie jak poglądy o zasadności używania odzieży motocyklowej. Tymczasem rozstrzygnięcie tej kwestii jest banalne. Łańcuch należy oczyścić tylko w jednej sytuacji - gdy zewnętrzna część rolek, ta która współpracuje z kołami zębatymi, inaczej mówiąc – zębatkami jest zanieczyszczona piaskiem. W takiej sytuacji zadziała on jak pasta ścierna.

Czym czyścić łańcuch motocyklowy?

Odpowiedź jest prosta: warto zainwestować w preparaty do czyszczenia łańcucha motocyklowego sprawdzonych producentów. Do takich marek należy niemiecka firma S100, której produkty regularnie wygrywają rankingi najlepszych środków do pielęgnacji i konserwacji części motocykli. W ofercie S100 znajdziecie zarówno preparaty przeznaczone do czyszczenia, jak i do konserwacji łańcucha motocyklowego.

Mnie szczególnie spodobał się zestaw Kettenmax Premium. W jego skład wchodzi wszystko, czego potrzebujesz, żeby zadbać o łańcuch twojej maszyny: środek do czyszczenia łańcucha w płynie Ketten Reiniger, smar do łańcucha w sprayu Weisses Ketten Spray, urządzenie do czyszczenia łańcucha oraz pojemnik na zużyty preparat. Polacy od dawna wiedzą, że nie ma jak niemiecka chemia, a S100 jest doskonałym przykładem słuszności tej tezy. 

ps. O najważniejszych produktach do pielęgnacji motocykla, jakie warto mieć w swoim garażu przeczytasz w naszym artykule pt. Motocyklowa chemia. 5 środków, które musisz mieć.  

A ak działa preparat S100 Weisses Ketten Spray możecie zobaczyć, oglądając poniższy film.

 

Przydatnym przy konserwacji łańcucha gadżetem od S100 jest również specjalna osłona zabezpieczająca motocykl przy smarowaniu

Smarowanie łańcucha olejem

Wielu producentów motocykli zaleca smarowanie łańcuchów olejem, zazwyczaj przekładniowym. Osobiście sprawdzałem to dwukrotnie, wkładając odcinki łańcucha o-ringowego do naczynia z olejem. Olej do wnętrza ogniw nie dotarł. Wnioski każdy może wysunąć sam.

Obsługa łańcuchów motocykli terenowych, które zbudowane są nieco inaczej od tych przeznaczonych na szosę, odbywa się według identycznych wytycznych. Zabrudzenie rolek piaskiem wymaga czyszczenia. Kontakt z wodą wymaga smarowania. Ze względu na charakterystykę zastosowań tego rodzaju motocykli interwał serwisowy jest odpowiednio krótszy.

ZOBACZ TAKŻE