Porady

Crash bary, gmole - po co, jakie zalety, rodzaje, koszt

Gmole i crash bary to akcesoria zabezpieczające motocykl w razie upadku. W tym poradniku znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć przed zakupem gmoli i crash barów.

Patrząc na swe lśniące w Słońcu BMW R1200 GS myślisz o jednym: najmniejszy poślizg i leżę na tej pięknej głowicy cylindra? To znak, że potrzebujesz crash barów.

Gmole i crash bary do BMW R 1200 GS i Honda CRF 1000L Africa Twin

BMW R 1200 GS czy Honda CRF 1000L Africa Twin to motocykle, które podobnie jak wszystkie inne maszyny klasy Adventure, warto wyposażyć w pożyteczny dodatek - crash bary, zwane w Polsce gmolami. Są to pojazdy przeznaczone do jazdy, która niesie sobą ryzyko uszkodzenia maszyny, czy to w wyniku upadku czy zwykłego uderzenia w przeszkodę.

gmole do Africa Twin
Gmol SW-Motech do Africa Twin

W największym stopniu wymagają tego motocykle BMW, które ze względu na konstrukcję silnika, w przypadku jakiejkolwiek wywrotki, opierają się na głowicy cylindra.

Co to są gmole i crash bary?

Crash bary/gmole to przetrzenne metalowe konstrukcje, montowane w specjalny sposób do elementów nośnych motocykla, mające za zadanie ochraniać powierzchnię pojazdu w razie upadku lub uderzenia w przeszkodę terenową podczas jazdy. Muszą być zdolne nie tylko do osłonięcia sunącej na boku maszyny ale również do rozproszenia powstałej energii poprzez swe zaprojektowane odkształcenia i defragmentację, bez uszkadzania przy tym elementów, do których zostały przymocowane.

crash-bar-bmw1200gs-sw-motech
Gmol do BMW BMW R 1200 GS

Stąd prosty wniosek, że nie sposób wykonać ich sobie samemu w garażu. Czy crash bary/gmole mogą być zastąpione crash pady/slidery? Zdecydowanie nie. Te drugie sprawdzają się jedynie na twardych powierzchniach asfaltowych. Warunki eksploatacji motocykli Adventure to często inne obszary.

Jakie gmole i crash bary wybrać? Postaw na SW-Motech

Biorąc pod uwagę złożoność procesu projektowania i produkcji crash barów/gmoli warto zainwestować w wyroby renomowanych, uznanych producentów. Szczególnym uznaniem wśród pasjonatów motocykli Adventure cieszą się wyroby niemieckiej firmy SW-Motech.

Założona w 1999 roku przez trzech entuzjastów motocykli: Joerga Diehla, Kaia Jockela and Jürgena Swora firma, przez dwie dekady realizuje swą misję dostarczania każdemu motocykliście wyrobów umożliwiających przerobienie jego maszyny w rasowego turystyka.

Wspólnym mianownikiem oferty SW-Motech jest najwyższa innowacyjność, ogromny nacisk na jakość oraz pełne zachowanie normalizacji montażowej, co wyklucza jakiekolwiek problemy w dopasowaniu elementów do motocykla i wzajemnie do siebie. Logo z głową czerwonego byka, w ponad 65 krajach kojarzy się z satysfakcją z zakupów i wieloletnią bezproblemową eksploatacją.

Oferta dla każdego motocykla

Co ważne - w ofercie SW-Motech znajdują się zestawy przeznaczone do większości maszyn poruszających się po drogach. Niemal każdy użytkownik motocykla może zabezpieczyć swój pojazd przed konsekwencjami nieszczęśliwego wypadku.

Ceny podstawowych zestawów w przypadku popularnych maszyn typu Bandit 600 czy ER6 oscylują wokół 500 zł. natomiast dla motocykli typu BMW GS czy KTM Super Adventure nieznacznie przekraczają 1000 zł. Warto zwrócić uwagę na fakt, że są to kwoty wielokrotnie niższe od tych, które wymagane są w razie naprawy pojazdu po kilkumetrowym ślizgu na boku.

Autor: Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE