Porady

Tłumiki motocyklowe – co powinieneś wiedzieć

Tłumik to ważny element motocykla. Niejednokrotnie użytkownicy podchodzą do tego tematu swobodnie - a jest to błąd. Poniżej kilka faktów.

Tłumik motocyklowy dla wielu jeźdźców stanowi wizytówkę. Basowy dźwięk, obudowa z włókna węglowego, atrakcyjny kształt zachęcają do modyfikacji układu wydechowego. Należy pamiętać jednak o kilku niezwykle ważnych kwestiach, które powinny być rozważone przed zakupem i montażem.

Tłumik przelotowy. Wydech z basowym dźwiękiem

Tłumik przelotowy, zapewniający basowy, donośny dźwięk to pożądany element dla niektórych bikerów. Należy pamiętać jednak, że układy wydechowe motocykli, w szczególności sportowych, to wynik wielu godzin pracy inżynierów. Zachodzą tam określone zjawiska falowe, wpływające na charakterystykę silnika. Również na moc.

Posiadacze niektórych sportów mają pod silnikami zawory nastawne, modulujące falę spalin zależnie od prędkości obrotowej silnika. Zamontowanie innego niż fabryczny bądź ewentualnie dedykowanego tłumika bardzo często wiąże się z negatywnymi konsekwencjami. Od zmiany charakterystyki przebiegu momentu obrotowego, poprzez spadek mocy, na wypaleniu gniazd zaworowych i kosztownym remoncie silnika kończąc.

Głośność układu wydechowego

Głośność układu wydechowego i wartość emitowanych decybeli zaczyna stanowić coraz częściej temat interesujący dla Policji. Nie można się temu dziwić. Dźwięk startującego Concorde'a, prezentowany spacerowiczom na miejskich deptakach nie u każdego wywołuje pozytywne odczucia. Z reguły są to komentarze wskazujące na prowincjonalny lans i tanie zwracanie na siebie uwagi.

To, co sprawdzi się na zlocie, niekoniecznie pasuje do nadmorskiego kurortu. Wielu funkcjonariuszy wyposażono w urządzenia do pomiaru natężenia hałasu. Fani pustej rury po kontakcie z nimi mogą mieć problem z wyjściem z podziwu dla kwoty na otrzymanym mandacie.

Wygląd tłumika

Wygląd tłumika motocyklowego nie przekłada się co prawda na jego funkcjonalność, ale pełni istotna rolę. W końcu większość motocykli, w świadomości swych właścicieli, powinna być wizualnym fajerwerkiem. Nie po to z chopperów ociekają kilogramy chromu, a na sportach dumnie prezentują się wyszukane kompozycje graficzne, by szpeciły to wrażenie krótkie wydechowe „pytki".

O ile zasłużone manufaktury typu Termignoni czy Akrapović wytwarzają dzieła sztuki, o tyle w sprzedaży jest również wiele wylotowych koszmarków. W tej dziedzinie królują żałośni rękodzielnicy oferujący swoje wynalazki właścicielom chopperów i cruiserów. Pamiętajmy, że nawet garnitur Bossa można zeszpecić źle dobranym krawatem.

Kwestie techniczne

Nawet najlepszy tłumik motocyklowy może z przyczyn technicznych nie spełnić oczekiwań. Jeżeli zbyt minimalistyczna forma spowoduje, że wylot spalin zostanie skierowany na stopę plecaczka - konsekwencji możecie się domyślić. Czasami modyfikacje powodują nadmierne zbliżenie gorących elementów do części wrażliwych na wpływy termiczne. Wypalona dziura w owiewce czy siedzeniu nie stanowi miłej perspektywy.

Często połączenia zmodyfikowanych elementów nie zachowują należytej szczelności i pojawiają się ponure okopcenia. Zdarzają się sytuacje gdy optymiści montują akcesoryjny tłumik wyłącznie na rurze w sytuacji, gdy producent motocykla przewidział dla fabrycznego elementu uchwyt!!! Na to należy uważać.

Znane hasło „loud pipes save lives" dziś straciło już swoje racjonalne podstawy. Podobnie jak wożenie się na światłach drogowych w środku dnia dla lepszej widoczności. Tego typu koncepcje zasłużenie znalazły już swoje miejsce w lamusie.

Autor: Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE