Porady

Akumulatory motocyklowe - który wybrać?

Akumulator to akumulator – wydawałoby się, że sprawa jest oczywista. A jednak nawet tutaj jest sporo różnic. Podpowiadamy czym się różnią akumulatory motocyklowe.

Jeszcze niedawno wystarczyło pójść do sklepu i poprosić o akumulator do własnego motocykla, by dostać odpowiedni produkt. Dziś sprzedawca niemal na 100 procent zada sakramentalne pytanie "jaki?". Tak, tak, akumulatory różnią się i to bardzo. Zanim zdecydujesz się na zakup, poznaj typy baterii, które stosowane są dziś w motocyklach.

Akumulator litowo-jonowy

To stosunkowo świeża technologia w motocyklowych bateriach, choć w telefonach laptopach znana od lat. Akumulator litowo-jonowy jest znacznie lżejszy od tradycyjnego – może ważyć niecałe pół kilo, co może mieć kolosalne znaczenie w sporcie. Dodatkową zaletą jest także trwałość takiego akumulatora – wytrzymuje ponad 2000 cykli ładowania. Akumulatora litowo-jonowego można używać w dowolnej pozycji – to dobra wiadomość dla stunterów i konstruktorów customów.

Akumulator żelowy

Akumulator żelowy to rozwinięcie tradycyjnej baterii kwasowo-ołowiowej. W odróżnieniu od niej, elektrolit został zmieszany z krzemionką, co dało konsystencję żelu. Zaletą takiego rozwiązania jest bezobsługowość dzięki wyeliminowaniu parowania wycieków. Zaletami takich akumulatorów jest większa niż w przypadku klasycznych odporność na uderzenia i wibracje, większa wydajność i lepsza odporność na niskie temperatury.

Jednym z typów akumulatorów żelowych jest tzw. AGM (ang. absorptive glass mat), gdzie elektrolit jest umieszczony w macie szklanej. Rozwiązanie to zapewnia szczelność nawet w przypadku mechanicznego uszkodzenia. Bateria taka ma także wyższą moc przy niższym oporze wewnętrznym.

Akumulator kwasowo-ołowiowy

To właśnie najbardziej klasyczna z akumulatorowych opcji. Warto podkreślić, że też najtańsza. Elektrolit utrzymywany jest między ogniwami ołowiowymi w stanie płynnym. Ten typ akumulatora nie nadaje się do wheelie i stoppie – Przechył powoduje wyciek elektrolitu, co może wiązać się ze zniszczeniem osprzętu motocykla. Do takiej baterii trzeba jednak czasem zaglądać – sprawdzać gęstość i poziom elektrolitu, uzupełniać jego braki.

ZOBACZ TAKŻE