Porady

Jak wybrać pierwszy motocykl?

Zrobiłeś prawo jazdy – i co dalej?


Z pewnością spytałeś wielu znajomych, jakie motocykle polecają na start. Usłyszałeś wiele różnych odpowiedzi i nie jesteś pewien, które porady wyjdą ci na dobre. Możliwe, że marzysz o wielkim motocyklu, który wielkością nie ustępuje samochodowi. A może marzysz o spokojnej pięćsetce? Tak naprawdę wszystko zależy od ciebie (i kategorii prawa jazdy, którą dysponujesz). Pamiętaj jednak, że jeśli brak ci doświadczenia, duża pojemność może być zbyt wymagająca. Spróbuj zacząć od mniejszych pojemności ? 125 cm3, 250 czy 500. To są motocykle, które da się okiełznać bez dużych problemów. Kiedy osiągniesz perfekcję w prowadzeniu takich jednośladów i będziesz chciał się przesiąść na większe ? warto również robić to stopniowo. Wielu motocyklistów zaczyna od najmniejszych pojemności i z czasem przesiada się na coraz większe.


10 modeli motocykli dla początkujących

Wybór poniższych dziesięciu modeli jest całkowicie subiektywny ? powstał na podstawie moich doświadczeń oraz znanych mi pasjonatów jednośladów. Zdaję sobie sprawę, że opinii na ten temat jest tyle, co motocyklistów, więc zachęcam do konsultacji z innymi. Możesz potraktować poniższy spis jako inspirację do własnych poszukiwań.

1. Motocykle sportowe

Są to motocykle, które cechuje wysoka moc i moment obrotowy. Są przeznaczone do szybkiej jazdy, jednak ze względu na niezbyt wygodną pozycję siedzącą nie nadają się na dłuższe trasy. Wysokie osiągi, niska masa, świetne hamulce i twarde zawieszenie to skrótowa charakterystyka tych jednośladów. Wyposażone są w rozbudowane owiewki, zmniejszające opór powietrza.
Honda CBR 250R to propozycja, która może spodobać się amatorom sportowej jazdy. Na początek jest to doskonała maszyna, która nie odstraszy zbyt dużą mocą a da dużo radości z jazdy. Doskonale sprawdza się na krętych drogach, w korkach, a na dłuższej prostej bez problemu rozwija prędkość do 150 km/h.
11 Honda CBR250R ABS Blk Det1

2. Choppery i cruisery

Klasycznie kojarzone z panami w skórzanych kurtkach i dużą ilością błyszczącego chromu, są to cięższe motocykle z wydłużoną kierownicą, nisko położonym siedzeniem i przeważnie wyposażone są w silnik w układzie V. Choppery mają długi przedni widelec i wyższą kierownicę, a do tego są specjalnie ?odchudzone" i pozbawione zbędnych elementów, żeby zapewnić większe osiągi. Cruisery ubiera się w sakwy, gmole, sissy bary (oparcia dla pasażera), piórniki i masę innych akcesoriów.

Yamaha Virago 535 jest doskonałym, niewielkim chopperem, który nadaje się praktycznie dla każdego. Bardzo fajnie wygląda, jest zgrabny i klasyczny. Ma niską kanapę, prosty silnik w układzie V i niemal bezobsługowy wał kardana w układzie przeniesienia napędu. Virago łatwo się prowadzi i jest zwrotny. Jeśli jednak planujesz przewozić na nim swoją partnerkę/partnera, licz się z tym, że musisz dokupić sissy bar. Tylne siedzenie jest bowiem ?symboliczne" i prędzej zniechęci drugą połowę do jazdy niż wzbudzi w niej entuzjazm.
mb-xv535.1 gr

3. Skutery

Kojarzą się wielu kierowcom jedynie z małymi skuterkami, które osiągają prędkość maksymalną 45 km/h. Tymczasem ?pięćdziesiątki" często mogą jechać ponad 60 km/h, a ich większe odpowiedniki są nierzadko szybsze niż motocykle z manualną skrzynią biegów. Zaletą skuterów jest właśnie brak biegów i dość spory wybór modeli. Nadają się i na miasto, i na wycieczki. Możesz przebierać w pojemnościach od 50 cm3 do 800 cm3. Istnieje także możliwość zamontowania kufrów i szyby, a pokonywanie długich dystansów nie sprawia większego problemu.

Piaggio X7 250 ? mały, zwarty, wygodny, nowoczesny. Pozwala na błyskawiczne przemieszczanie się po mieście oraz komfortową jazdę przy dłuższych trasach. Bardzo dobry silnik zadowoli najbardziej wymagających. Skuter jest stabilny, zwinny i dynamiczny, a kierowca ma zapewnioną komfortową pozycję z dopasowanymi owiewkami, chroniącą go przednią osłoną i masywnymi bokami.
Piaggio X7 250 1024x768 c31

4. Turystyczne

Jak sama nazwa wskazuje, są to motocykle stworzone dla osób marzących o podróżach na jednośladzie. Są wyposażone w kufry, owiewki, szybę i wygodne siedzenie dla pasażera. Komfort jazdy ma ułatwić pokonywanie długich tras. W tej kategorii raczej nie spotyka się bardzo małych pojemności.
Honda NT 650V Deauville ma na wyposażeniu zintegrowane kufry (które można dodatkowo powiększyć), dwa schowki w przedniej owiewce i dużo miejsca pod kanapą. Bak pomieści sporo paliwa, więc nie ma potrzeby zatrzymywać się na co drugiej stacji w trakcie jazdy. Pozycja na motocyklu jest bardzo wygodna ? wyprostowana, a dźwięk silnika dość cichy, więc nie męczy uszu podczas długiej podróży. Osiąga prędkość maksymalnie do 170/180 km/h. Doskonale sprawdza się na zakrętach i mało pali, jednak duża ilość owiewek wyklucza szybki serwis w trakcie podróży.
HondaNT650Deauville1998

5. Caferacer

Na bazę do caferacera wybiera się zwykle lekkie konstrukcje z dość mocnym silnikiem, najczęściej dwucylindrowym. Rama jest skrócona, motocykl raczej jednoosobowy. Większość elementów została zdemontowana ? jedynie czasem stosuje się małą owiewkę stylizowaną na lata 70. Inne charakterystyczne elementy to wąska kierownica, podniesiony tył siedzenia lub nakładka eliptycznie zamykająca tył siedziska. Caferacery cechuje dobrze dobrana kolorystyka, rzucająca się w oczy, ładnie tapicerowane siedzenie, chromy.

Kawasaki W800 Cafe Style to piękny motocykl o większej pojemności, który spełni wymagania każdego, kto marzy o jeżdżeniu na caferacerach. Wyposażono go w klasyczną owiewkę sportową, pojedyncze siedzenie, czarny matowy wydech i szprychowe obręcze. Klasyczny charakter podkreślają czarne elementy silnika, stylowa kierownica i stożkowa przekładnia. Moc motocykla to 48 KM, więc można nim jeździć, posiadając już kategorię A2.
W800 front blue white Cafe 2014 001

6. Naked

Są to motocykle o sportowym charakterze, bardzo dobrze radzące sobie w mieście. Pozbawiono je owiewek i szyby, przez co zyskały miano ?golasów" ? dzięki temu dobrze widać silnik. Pozycja kierowcy jest bardziej odprężona niż w przypadku motocykli sportowych. Stylistyka nakedów to głównie nawiązania do klasycznych maszyn.

Honda CB500 jest często polecany początkującym motocyklistom. Bardzo ?grzeczny" motocykl ? nie szarpie przy zmianach biegów, trwały i niezawodny. Nie ma potrzeby częstego serwisowania CB500, co z pewnością ucieszy każdego, kto zdecyduje się na ten model. Motocykl dynamiczny, nie nudzi się zbyt szybko i jest doskonałym wyborem, jeśli chodzi o stawianie pierwszych kroków w jeździe jednośladem. Możesz się również na nim wybrać w dłuższą trasę.

honda cb 500 1

7. Klasyki

Niezwykłe maszyny, wyróżniające się w swoich latach świetności konstrukcją, wyglądem lub trwałością, przez co uznawane były za popularne lub pożądane. Po wielu latach od ich wyprodukowania nadal potrafią cieszyć swoim nietuzinkowym wyglądem, zabawą przy ich restaurowaniu, odnawianiu, dosiadaniu i ponownym restaurowaniu. Są świadectwem dbałości i oryginalnej osobowości ich współczesnych właścicieli.

Suzuki GS 400 ? klasyczna linia, zgrabna sylwetka i sporo ładnych detali to widoczne na pierwszy rzut oka zalety tego klasyka. Zegary mają chromowane, metalowe obudowy, tłumiki pięknie brzmią i są w kształcie stożka, koła szprychowane. Dodatkową atrakcją jest możliwość odpalenia GS 400 poprzez rozruch nożny. Oczywiście, jest też elektroniczny starter, jednak z pewnością od czasu do czasu fajnie jest przypomnieć sobie stare czasy i odpalić ?z kopniaka". Osiągi wystarczą do spokojnej jazdy ? nie jest to motocykl, który ma powalać prędkością i mocą. Sprawdza się jednak doskonale, łatwo prowadzi i nie wymaga skomplikowanego serwisu.

Suzuki GS400

8. Enduro

Jednoślady przeznaczone do jazdy w terenie, podobnie jak crossy. Posiadają jednak pełną elektrykę, dzięki czemu można na nich jeździć zarówno w terenie jak i na ulicy. Dzielą się na Hard Enduro (do trudnego terenu i sportu) oraz Soft Enduro (do jazdy po utwardzonej drodze). Od crossów odróżnia je także inaczej skonstruowane zawieszenie oraz inne ogumienie.

Honda Transalp XL600 to turystyczne enduro, motocykl wszechstronny i bardzo trwały. Dobrze nadaje się do jazdy dla początkujących motocyklistów, którzy potrzebują sprawdzonego silnika i niezbyt wysokiej mocy. Przyjemnie się go prowadzi, a pozycja kierowcy jest wyprostowana i wygodna. Co równie ważne, motocykl nie spala dużo paliwa, więc zapewnia sporą oszczędność przy równej jeździe. Małym minusem jest brak schowka i niewielki bagażnik.
Honda XL600V 95

9. Cross

Motocykl przeznaczony do uprawiania sportu i jazdy w terenie. Na ogół nie można jeździć nim po utwardzonych drogach, ponieważ w wielu modelach nie ma homologowanego wydechu, oświetlenia, lusterek, migaczy itp. My skupimy się jednak na pojazdach, które wykorzystuje się również do jazdy miejskiej. Crossy mają specyficzną charakterystykę zawieszeń, zestopniowania skrzyni biegów czy przełożeń wstępnych ? ustawienia te są przewidziane do jazdy na torze. Piaski, błoto i wzniesienia to naturalne środowisko crossów. Cechuje je niska waga, poręczność i zwrotność.

Yamaha WR 250F to idealny motocykl na początek dla tych, którzy marzą o wyczynach w terenie. Maszyna jest lekka i zwrotna, ma niewielkie gabaryty i pojemność, a do tego doskonale radzi sobie w terenie ? nawet podczas ostrej jazdy nie czuje się masy. W mieście sprawdza się równie dobrze. Dużym plusem jest m.in. elektyczny rozrusznik, dzięki czemu motocykl odpala bez problemu nawet po wywrotce.
Yamaha WR250F 1024x768 c243

10. Supermoto

Specyficzny motocykl na bazie crossa, ale z szerokimi oponami i 17 calowymi felgami, usztywnionym i obniżonym zawieszeniem oraz bardzo dobrymi hamulcami. Supermoto jest bardzo zwrotne. Istnieje także miejska wersja tego motocykla, nieco węższa, żeby bez trudu móc przeciskać się w korkach.

Aprilia SX 125 to nieduży motocykl, który doskonale sprawdza się na szosie i w jeździe terenowej. Początkujący motocyklista będzie miał z nim sporo zabawy. Można też poddać go tuningowi, zwiększającemu moc. Stabilne zawieszenie i świetne hamulce pozwalają na bezawaryjną jazdę. Ten model raczej nie nadaje się na dłuższe trasy, ponieważ ma niewygodną kanapę, jednak zwykle kupuje się go, żeby dokazywać w terenie, nie zaś z myślą o wycieczkach.
aprilia-sx-125-dirt-bike-2010

Zwiększanie umiejętności

Wybrałeś już motocykl, kupiłeś kask i ciuchy ? teraz czeka cię najprzyjemniejsza część, czyli jazda! Wsiadaj na maszynę i ruszaj przed siebie. Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Jeśli masz możliwość, podróżuj jak najczęściej po mieście i okolicach, umawiaj się z innymi motocyklistami na wspólne jazdy. Dzięki temu możesz dużo się od nich nauczyć oraz poznać swój motocykl. Skorzystaj z kursów i szkoleń, jak na przykład ?Bezpieczna jazda z Motorismo". Jeśli wciąż czujesz się niezbyt pewnie, wykup kilka godzin doszkalających w szkole jazdy. Ucz się budowy swojego motocykla ? im lepiej go poznasz, tym łatwiej rozpoznasz ewentualną awarię. Możesz bawić się w mechanika sam, jeśli masz potrzebną wiedzę, albo oddać maszynę specjalistom ? niewielu jest mechaników motocyklowych i skuterowych w ścisłym tego słowa znaczeniu, ale na pewno twoi znajomi będą wiedzieli, kogo ci polecić w razie potrzeby.

Powodzenia i widzimy się na trasie!

Pokaż prawko w sklepie i zgarnij 200 zł na zakupy! - kliknij i sprawdź naszą akcję :)

 

ZOBACZ TAKŻE