Porady

Jak wybrać pierwszy motocykl?

Jak wybrać swój pierwszy motocykl? Jaki typ? Jaka pojemność? To pytania często pojawiające się w głowach ludzi rozpoczynających motocyklową przygodę.

Wybór pierwszego motocykla to zawsze bardzo odpowiedzialna decyzja. Jej owoc będzie przecież towarzyszył temu, kto ją podjął, w stawianiu pierwszych poważnych kroków oponami na drogach. Odpowiedni towarzysz przyczyni się do rozkwitu miłości do potężnych jednośladów, zły - może na długo do nich zniechęcić.

Do czego potrzebny Ci motocykl?

Przed podjęciem wyboru pierwszego motocykla bezwzględnie należy się zastanowić, do czego będzie on nam potrzebny. Może być wykorzystywany do nauki techniki jazdy - wyczucia pojazdu, balansu jego masą, pokonywania zakrętów, skutecznego hamowania nie tylko na prostej, kontroli złożenia manetką gazu i szeregu innych kluczowych dla kierującego umiejętności.

Może też być używany do towarzyszenia grupie kolegów, urządzających sobie wycieczki na bardzo szybkich, sportowych maszynach. Możliwe, że zastanawiający się nad wyborem planuje dołączyć do lokalnego klubu motocyklowego i chce brać udział w cotygodniowych wyprawach ciężkimi cruiserami. A może koledzy namawiają do kupna dwusuwowej crossowej 250-tki i jeżdżenia z nimi w terenie?

Tu właśnie tkwi klucz do odpowiedzi na pytanie o wybór pierwszego motocykla. Czy jest on podyktowany potrzebami przyszłego właściciela czy oczekiwaniami kolegów. W pierwszym przypadku istnieje duża szansa, że wybór będzie racjonalny i słuszny. W drugim, z pewnością będzie zły.

Znam wiele przypadków, gdy początkujący motocyklista kupił zbyt wymagającą pod względem techniki jazdy maszynę i dopiero poczynione w rowie refleksje skłoniły go do zrewidowania poglądów. Oglądałem kilka razy typowy schemat - sportowa sześćsetka, rów, to nie dla mnie, chopper, oglądanie się z mętnym wzrokiem za sportami. Nie tędy droga.

Jeżeli chcesz wybrać motocykl dla siebie - mam dla Ciebie poniżej kilka rad. Jeżeli potrzebujesz maszyny dla kumpli - zwróć się o pomoc do nich.

Masa pojazdu

Pierwsze kryterium wyboru to masa pojazdu. Maszyna do procesu nauki jazdy musi być lekka. Po prostu. Chodzi o to, że taki jednoślad wymaga od kierującego pełni umiejętności koniecznych do prowadzenia wszelkich motocykli, jednocześnie nie wymagając od niego nieustannej walki ze swą masą.

Inaczej mówiąc jeśli zajdzie potrzeba podparcia się nogą, to będzie ono udane. Gdy konieczny będzie balans ciałem, będzie skuteczny proporcjonalnie do masy pojazdu. Także hamowanie w łuku, umiejętność kluczowa dla bezpieczeństwa jazdy, wykonywane np. na supermoto jest czymś znacznie łatwiejszym niż na cięższym motocyklu. Ponadto manetka gazu w mniejszych maszynach nie uchyla wrót piekieł jak w przypadku supersportów.

Typ motocykla

Drugie kryterium wyboru to typ motocykla. Do nauki jazdy najlepsza będzie maszyna uniwersalna - naked. Po pierwsze dlatego, że ma najbardziej typowe wymagania. Uczenie się hamowania przednim kołem w chopperze z zawieszeniem po horyzont jest nieracjonalne. Po drugie nauka odbywa się w ludzkiej pozycji. Doskonalenie slalomu, na crossówce, ze stopami metr nad gruntem, sprawy nie ułatwia. Ewentualne przyziemienie maszyną typu golas nie zniszczy jej tak jak obudowanego owiewkami sporta.

Cena motocykla

Trzecie kryterium to cena motocykla. Musi być tani i lepiej, jeśli nie będzie wyglądał nienagannie. Nie chodzi o zasobność portfela nabywcy. Chodzi o to, że nie sposób poznać kresów możliwości swoich i pojazdu, jeśli w tyle głowy ciągle będzie kołatała myśl - tylko go nie uszkodź! Umiejętności hamowania przednim hamulcem uczyłem się jako małolat na crossówce w terenie i wiem dokładnie, że bez kilku kontaktów z gruntem nie da się nauczyć tego dobrze. Oczywiście nie zachęcam do poznawania twardości bitumicznych nawierzchni, chodzi raczej o to, że maszyna do kontynuowania nauki jazdy paradoksalnie ma służyć właśnie nauce jazdy.

Na koniec rada - z motocyklem jest jak z przeciwnikiem w ringu. Od trochę lepszego od siebie, dużo się nauczysz. Od Tysona nie nauczysz się niczego. Nie zdążysz.

Autor: Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE