Porady

Jak prawidłowo dobrać tekstylną kurtkę motocyklową

Strój motocyklowy jest najważniejszym elementem bezpieczeństwa biernego motocyklisty. Dobrze dobrana odzież zapewnia bezpieczeństwo i komfort. Jak właściwie dobrać kurtkę motocyklową?

Kurtka motocyklowa służy nam nie tylko do ochrony przed skutkami wypadku. Przydaje się także podczas jazdy – wytrzymały materiał chroni przed uderzeniami drobnych kamieni, owadów i piasku. Każda taka mini kolizja przy dużej prędkości może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Protektory - podstawa bezpieczeństwa

Większość wypadków motocyklowych to przewrotki i szlify – w takich sytuacjach wytrzymały i odporny na ścieranie materiał kurtki chroni nas przed uszkodzeniem ciała, zarówno na skutek tarcia, jak i wysokiej temperatury, która mu towarzyszy.

Protektory, które zawsze powinny być w zestawie z kurtką, chronią przed pierwszym uderzeniem, zwykle następuje ono po przewrotce motocykla. Powinny one być umieszczone na barkach, łokciach i plecach. Wielu producentów, zamiast protektora pleców, stosuje wkład z pianki. Uwaga – to nie jest ochraniacz, jeśli kurtka nie ma protektora pleców, należy go dokupić.

W kurtkach tekstylnych stosuje się najczęściej protektory elastomerowe. Ich zaletą jest to, że w normalnych warunkach zachowują miękkość i nie krępują ruchów, a podczas uderzenia robią się bardzo twarde, chroniąc newralgiczne fragmenty ciała. W wielu kurtkach można regulować ich położenie.

Rozmiar ma znaczenie

Kurtkę trzeba przymierzyć. Jeśli kupujesz ją przez internet, dokładnie zmierz się według wskazówek sprzedawcy i upewnij, że będziesz mógł wymienić kurtkę jeśli rozmiar okaże się nieprawidłowy. W Dobrych Sklepach Motocyklowych kurtkę możesz bez konsekwencji zamówić przez internet, przymierzyć w sklepie i dopiero wówczas zdecydować o zakupie. W razie wątpliwości weź raczej nieco większy niż nieco mniejszy rozmiar – prawie każda tekstylna kurtka ma możliwość regulacji.

Pamiętaj, by mierzyć kurtkę z wpiętą membraną i podpinką. Jeżeli w takiej konfiguracji nie możesz się dopiąć, oznacza to, że kurtka jest za mała. Z obiema warstwami powinno być jeszcze trochę luzu, na przykład na dodatkową bluzę. 

W żadnym razie nie powinno kupować się zbyt dużej kurtki – nie zapewni ona dobrego dopasowania do ciała. W krytycznej sytuacji doprowadzi to do przesunięcia się protektorów i całkowitego braku ochrony przed uderzeniem.

Za najlepsze uważa się kurtki wykonane z poliamidów, na przykład Cordury. Znacznie lepiej układają się one niż tkaniny poliestrowe, mają także podobne parametry przy mniejszej grubości, co oznacza też mniejszą wagę. Poliamidy są również bardziej trwałe i odporne na uszkodzenia.

Regulacja - ważna rzecz

Kurtka tekstylna powinna być tak dopasowana, by nie furkotała w czasie jazdy. Służą do tego paski do regulacji. Z wpiętą podpinką i membraną regulację trzeba zwykle poluzować, jadąc w samej kurtce, paski trzeba ściągnąć.

Bardzo ważnym elementem w kurtce motocyklowej jest zamek łączący ją ze spodniami. Podczas jazdy oba elementy odzieży powinny być spięte – podczas wypadku uchroni to przed zdarciem spodni lub kurtki z ciała.

 

ZOBACZ TAKŻE