Wiedza

Dlaczego Arai to najbezpieczniejsze kaski na świecie?

Kaski Arai to synonim najwyższego stopnia bezpieczeństwa i bezkompromisowości w dziedzinie ochrony motocyklisty. Oto dlaczego japońska marka jest tak wysoko ceniona przez motocyklistów na świecie.

Kaski Arai uznawane są za najbezpieczniejsze na świecie. Ale właściwie dlaczego marka ta pojawia się podczas każdych wyścigów motocyklowych – od MotoGP po Isle of Man TT na głowach najlepszych zawodników?

Dlaczego, mimo prostych wzorów i braku zmasowanych akcji marketingowych, kaski Arai chętnie wybierane są przez motocyklistów przekonanych o ich niezwykłości? Odpowiedź jest prosta – przez brak jakichkolwiek kompromisów.

Marka Arai, projektując, a następnie produkując kaski, od zawsze uznaje za najważniejsze tylko jedno kryterium – bezpieczeństwo. Wszelkie inne sprawy, jak wzornictwo czy wyposażenie, muszą być podporządkowane właśnie bezpieczeństwu. O tym, jak serio firma traktuje tę sprawę, może świadczyć fakt, że do dziś kaski Arai produkowane są ręcznie w Japonii, a każda skorupa podpisywana jest przez osobę, która ją wykonuje.

Arai od lat zbiera i analizuje informacje o wypadkach z udziałem własnych kasków. Dane te służą do ulepszania kolejnych modeli dla zapewnienia użytkownikom jeszcze lepszej ochrony.

Norma R75

Charakterystyczny, zbliżony do jajka kształt skorupy każdego kasku Arai nie jest przypadkiem. Taka forma zapewnia optymalne rozproszenie energii uderzenia, co w połączeniu z niezwykle sztywną skorupą i wypełnieniem EPS o zróżnicowanej gęstości, zapewnia użytkownikowi skuteczną ochronę przed skutkami uderzenia.

mx-v r75

Arai jako jeden z niewielu producentów kasków stosuje normę R75. W największym skrócie oznacza ona kształt skorupy, który wyklucza tak zwane zamki, czyli miejsca, które podczas wypadku mogą zablokować swobodne tarcie kasku o nawierzchnię. Efektem takiego zablokowania będzie skręcenie odcinka szyjnego kręgosłupa. Wszystkie znajdujące się na kasku Arai detale, jak wywietrzniki, spoilery czy blendy, odpadają natychmiast po lekkim nawet uderzeniu, pozostawiając skorupę okrągłą i całkowicie niepodatną na możliwość zahaczenia o elementy znajdujące się na drodze.

Z podobnego powodu Arai nie stosuje montowanej we wnętrzu skorupy blendy przeciwsłonecznej. Jej obecność oznacza mniejszą grubość wypełnienia EPS w najbardziej newralgicznym miejscu. Byłby to kompromis, którego Arai, jak już wspomnieliśmy, nie uznaje.

Skorupa i wypełnienie

Arai inaczej niż większość producentów kasków uważa, że skorupa powinna mieć maksymalną sztywność. Tylko wówczas może skutecznie chronić przed perforacją oraz rozpraszać energię kinetyczną uderzenia. Skorupa każdego kasku Arai, niezależnie od modelu i jego ceny, wykonana jest dokładnie z tych samych materiałów – mieszanki włókien węglowych, aramidowych, szklanych i innych, będących ścisłą tajemnicą firmy. Każda skorupa wykonywana jest ręcznie przez pracownika, który podpisuje się pod swoją pracą.

skorupa-arai1

Arai jako pierwszy producent kasków opracował wypełnienie EPS, w którym brak jest połączeń między strefami o różnych gęstościach. Dzięki tej technologii, miejsca szczególnie narażone podczas wypadku są doskonale chronione i nie występuje ryzyko przemieszczenia się wypełnienia. Warto dodać, że każdy kask Arai ma dokładnie takie samo wypełnienie.

Kaski dla zawodników a standardowe

Kaski, których używają zawodnicy startujący w wyścigach, to dokładnie takie same modele, które każdy z nas może kupić w sklepie. Producent często podkreśla, że dla niego każda głowa jest równie ważna. Bardzo istotne jest także, że zawodnicy za używanie kasków Arai podczas wyścigów, czy poza nimi, nie otrzymują od producenta żadnego wynagrodzenia.

Różnice w cenach kasków Arai nie wynikają zatem z zastosowania innych skorup, czy wypełnień. Biorą się z odmiennych elementów wyposażenia – zewnętrznej blendy, awaryjnie wypinanych policzków, lepszej wyściółki czy wentylacji.

Przegląd modeli

Axces III

arai-axces3

Podstawowy kask w ofercie Arai, wyposażony jest w skorupę identyczną jak pozostałe modele. Konstrukcja oparta na modelu Chaser-V. Przystosowany do montażu pinlocka. Cena od 1999 zł.

Chaser X

arai-chaserx

System wizjera VAS (Variable Axis System), rozbudowany system wentylacji pochodzący z RX-7V, antybakteryjna wyściółka, FCS (Facial Contour System) mini osłona podbródka. System blokady wizjera z modelu RX-7V. Cena od 2499 zł.

Renegade V

Zaprojektowany dla użytkowników cruiserów i nakedów. Charakterystyczny agresywny design przedniej części, rozbudowana wentylacja i bardzo dobre wyciszenie. Kurtyna podbródkowa. Cena od 2699 zł.

Więcej informacji: Arai Renegade V – kask stworzony na nakedy i cruisery

Tour X4

arai-tourx4

Kask enduro z możliwością używania z goglami lub wizjerem. Przedłużona część podbródkowa. Demontowalny daszek, skorupa zgodna z normą R75. Cena od 2899 zł.

Więcej informacji: Arai Tour X4: kask enduro dla wymagających

QV Pro

arai qvpro

Kask sportowo turystyczny. System wizjera VAS (Variable Axis System), rozbudowana wentylacja, demontowalna zewnętrzna blenda przeciwsłoneczna. System awaryjnie wyjmowanych wkładek policzkowych. Pinlock w standardzie. Cena od 3099 zł.

RX 7V

arai rx7v

Kask przeznaczony dla najbardziej wymagających użytkowników, dedykowany jeździe sportowej. Najwyższy stopień zaawansowania technologii Arai. Zupełnie nowa powłoka PB-SNC², system wizjera VAS (Variable Axis System). Komfortowa, antybakteryjna wyściółka, znakomita wentylacja. Certyfikat Snell. Pinlock w zestawie. Cena od 3699 zł.

Więcej informacji: Test kasku Arai RX-7V - wygoda, wygląd, wytrzymałość

Warto wiedzieć

- kaski Arai są objęte bezpłatną 5-letnią gwarancją producenta
- kaski Arai są również objęte bezpłatnym programem Assistance - sprawdź szczegóły
- posiadacze kasku Arai mogą dołączyć do bezpłatnego Arai Prestige Club i skorzystać np. z bezpłatnego serwisu door-to-door
- zainteresował Cię któryś z kasków Arai? Zamów go bezpłatnie w naszym katalogu on-line do sklepu (bez konieczności zakupu)

ZOBACZ TAKŻE