Wiedza

Zbroja motocyklowa, czyli twój osobisty anioł stróż

Zbroja motocyklowa może zaoszczędzić wielu kłopotów i pieniędzy wydanych na leczenie i rehabilitację. Czym różnią się zbroje i na co zwracać uwagę przy zakupie?

Każda złotówka zainwestowana w ochronę motocyklisty pozwala zaoszczędzić co najmniej kilka złotych na późniejszym leczeniu i rehabilitacji. Krótko mówiąc, dobre kask, buty i zbroja motocyklowa to inwestycja, która przyniesie korzyści w postaci lżejszych obrażeń.

fox6

Standardowe protektory a zbroja motocyklowa

Standardowe protektory stosowane w odzieży motocyklowej, szczególnie miejskiej i turystycznej, to kompromis między wygodą, fasonem i bezpieczeństwem. Rzadko zapewniają ochronę całego kręgosłupa – od szyi aż po kość ogonową.

Dlatego wielu motocyklistów decyduje się na kupno zbroi motocyklowej, która zdecydowanie zwiększa zakres ochrony.

Ważne jednak, by dobrać ją odpowiednio do swojej budowy i aby wybrać odpowiednią, czyli dobrej jakości i pasującą do aktywności motocyklowej.

fox4

Kiedy trzeba nosić zbroję motocyklową?

Zbroja motocyklowa jest też ważnym elementem stroju, np. w off-roadzie. Upadki zdarzają się bowiem w czasie każdego treningu. Nieosłonięte klatka piersiowa i kręgosłup byłyby narażone na ciągłe urazy. A dzięki pancerzowi motocyklowemu są skutecznie chronione.

Rodzaje zbroi motocyklowych

Zbroje motocyklowe występują w kilku wariantach – od prostych żółwi aż po pełne zestawy przeznaczone na najtrudniejsze warunki off-roadowe.

Najprostszą i najpopularniejszą formą zbroi motocyklowej jest żółw, czyli protektor, złożony z kilkudziesięciu sztywnych paneli ułożonych poziomo. Dobry żółw chroni kręgosłup na całej jego długości – od odcinka szyjnego po kość ogonową.

żółw

W motocrossie i enduro, czyli tam, gdzie upadki są codziennością, potrzeba skuteczniejszej ochrony – kręgosłup to za mało. Do tego celu stworzono zbroję. To mocowany na elastycznej siatce zestaw sztywnych protektorów, chroniących nie tylko cały odcinek kręgosłupa, ale także klatkę piersiową.

Zbroje motocyklowe występują w różnych odmianach i czasem sztywne elementy są łączone z miękkimi. Dostępne są też zbroje motocyklowe damskie, przystosowane do damskiego typu sylwetki.

Zbroja motocyklowa typu buzer

Lżejszą odmianą zbroi motocyklowej jest buzer – uproszczona zbroja, zwykle zakładana na jersey. Stworzono ją, aby chroniła przed uderzeniami kamieni motocyklistów jadących z przodu.

Na rynku dostępne są także kamizelki, nazywane czasem "miękkimi zbrojami". To określenie jest jednak mylące. Kamizelki z miękkimi protektorami przeznaczone są dla podróżników motocyklowych i zakłada się je pod odzież motocyklową. Ich zaletą, poza dodatkową ochroną, jest wygoda.

buzer

Zbroja motocyklowa a protektor

Zbroje motocyklowe chronią skuteczniej niż protektory w odzieży, ponieważ dokładnie przylegają do ciała, a w razie upadku nie przesuwają się. Bardzo ważną rzeczą jest jednak prawidłowe zastosowanie tych elementów.

Większość zbroi dostępnych na rynku przeznaczona jest wyłącznie do użytku w off-roadzie. Występują tam zupełnie inne siły niż podczas jazdy po drogach asfaltowych.

Czy w zbroi można jeździć na asfalcie?

W terenie tarcie ograniczone jest do minimum. Upadek oznacza przyjęcie uderzenia bądź kilku następujących po sobie. Zbroja motocyklowa nie musi być zatem odporna na tarcie i wysoką temperaturę, czyli typowe skutki upadku na asfalcie.

fox7

Dlatego zbroi motocyklowej nie należy zakładać do jazdy po twardych nawierzchniach, chyba że producent przewidział taką opcję. Podczas jazdy po asfalcie można stosować żółwie i kamizelki (pod odzieżą).

Na każdej zbroi motocyklowej, żółwiu i kamizelce powinny być umieszczone nazwa producenta, oznaczenie modelu, piktogram motocyklisty z informacjami dotyczącymi stopnia ochrony oraz typ protektorów.

Ważne jest także, by dobrać rozmiar (lub długość) protektora do swojego wzrostu i budowy ciała. Od prawidłowego dopasowania zależy późniejsze bezpieczeństwo.

ZOBACZ TAKŻE