Wiedza

Różnice pomiędzy motocyklami enduro i motocross

Zacznij przygodę z enduro na odpowiednim motocyklu! Dowiedz się, jak wybrać idealny motocykl i poznaj różnice pomiędzy enduro a motocrossem!

Chcesz rozpocząć swoją przygodę z enduro? Obejrzyj nasz film, jaki motocykl dobrać na początek przygody z enduro i odkryj, jakie są różnice pomiędzy motocyklami enduro a motocross!

 

Wysokość opony w motocyklach enduro i motocross

Motocykle do enduro i do motocrossu różnią się od siebie. Jakie to są różnice? Marcin z Enduro Krzeszowice przybliży Wam temat! W motocyklu crossowym opony mają niższy twardy profil. Kostki również są twarde. Opona jest wysoka. Ma 19 cali - w przeciwieństwie do motocykla enduro, w którym jest to 18 cali. Nie bez przyczyny! Wysoka opona w crossie ma znacznie więcej miejsca do pracy. Z kolei w motocyklu enduro opona musi być niska i twarda, dużo miejsca do pracy nie jest tu potrzebne. Dla lepszego zrozumienia tej różnicy, Marcin z Enduro Krzeszowice, opisuje to przykładowo:

Znając tor, na którym jeździmy kilkukrotnie, uczymy się jego układu. Jadąc z pamięci na terenie, na którym trenujemy offroad, wiemy na przykład, że jeśli przed nami jest hopka, na którą najlepiej najechać 60 km/h, na czwartym biegu, aby polecieć 50 metrów, potrzebujemy twarde zawieszenie i niskie opony, które kleją się do terenu, a nie miękkie, które będą się od niego odbijać. Na torze to sytuacja idealna.

W enduro, z kolei, opona musi być duża, aby najechała na skałę. Nie musi się kleić do perfekcyjnie przygotowanego toru, gdyż nigdy na trasie enduro, nigdy nie wiadomo, co czeka w terenie za zakrętem. Może to być zwalone drzewo, przy którym podnosi się koło i przejeżdża nad nim, a może to być twarda skała.

wszystkie 3 podpisane

Zawieszenie i wydech w motocyklach enduro i motocross

W motocyklach enduro zawieszenie jest miękkie, w crosówkach twarde, stworzone do dużych prędkości. Różnicę znajdziecie również w wydechu motocykli. Wydech w enduro jest znacznie cichszy niż w crossie. I jest to uzasadnione! Na torze ilość głośnych dźwięków nikomu nie przeszkadza, a w enduro, jeżdżąc w terenie, lepiej nie robić niepotrzebnego hałasu.

Silnik w enduro i motocross

Silnik w enduro ma długi zakres obrotów, co umożliwia łatwe ustawienie się przed krótką przeszkodą, a także płynne ruszenie, bez zerwana trakcji. W crossówce sprzęgło zrobione jest sportowo, co uniemożliwia zastosowanie takiego samego manewru.

Mieliśmy również przyjemność testowania modeli motocykli KTM 150 EXC TPI, KTM 250 EXC TPI oraz KTM 300 EXC TPI. Jakie są nasze wrażenia? Sprawdźcie!

jazda

KTM 250 i KTM 300 mają te same silniki. Ich części będą więc wymienne. Jednak większa moc silnika jest trudniejsza do opanowania, zwłaszcza na trasach z dużą liczbą różnego rodzaju zakrętów. Na start najlepiej sprawdzi się KTM 150, w którym silnik jest inny. Ma większy zakres obrotów i, pomimo mniejszej pojemności, jest znacznie lżejszy w jeździe offroadowej.

Dzieje się to nie ze względu na jego wagę, ale bardziej przyjazny charakter. Doskonale sprawdzi się dla osób początkujących, dopiero rozpoczynających swoją przygodę z offroadem. Zdecydowanie polecamy go również na start dla motocyklistów szosowych, którzy przesiadają się ze swoich maszyn. Pomimo przyzwyczajenia do styczności z twardym asfaltem i większą mocą silnika, nie ma co wsiadać na KTM 250 i KTM 300, gdyż są one znacznie trudniejsze do prowadzenia, aniżeli KTM 150.

ZOBACZ TAKŻE