Wiedza

BMW GS - 40 letnia historia najsłynniejszego motocykla turystycznego

Nie ma motocyklisty, który nie wie, jak wygląda najsłynniejszy turystyczny motocykl BMW.

GS-a można kochać, można nienawidzić, ale trzeba mu przyznać, że jest nie tylko prekursorem segmentu adventure, ale też jednym z najlepszych motocykli w tej klasie. Do tego niedawno obchodził on swoje 40-lecie. Poznajcie historię tego niesamowitego bawarskiego turystyka.

Od motocykla sportowego po wszechstronny motor turystyczny

1978 - 1980

W tych latach inżynierowie bawarskiego koncernu stworzyli projekt nowego motocykla, którego rodowód sięgał rajdów terenowych. Miał on jednak być dopuszczony do ruchu drogowego i dobrze sobie radzić na asfalcie. Projekt okazał się na tyle udany, że choć powstał bez oficjalnego zlecenia, zarząd BMW Motorrad GmBH przyjął go z otwartymi ramionami i niedługo potem nowy bawarski motocykl turystyczny został oficjalnie zaprezentowany szerszej publiczności.

1980 - 1987

Nowy produkt BMW w postaci R 80 G/S rozpoczął erę wszechstronnych motocykli turystycznych. Idealny do dłuższych podróży, jednocześnie doskonale radzący sobie na nieutwardzonych drogach. BMW R 80 G/S był kwintesencją uniwersalności. Od strony technicznej wyróżniał się jednostronnym wahaczem określanym mianem monolever. Pozwalał on na uzyskanie mniejszej masy motocykla oraz na szybką i bezproblemową wymianę tylnego koła.

1987 - 1994

Motocykl drugiej generacji turystycznego BMW GS zyskał na pojemności skokowej. Model R 100 GS był najmocniejszym i najszybszym enduro w tamtych czasach. Dzięki doskonałemu prowadzeniu w terenie i niesamowitemu komfortowi podróżowania na drogach utwardzonych turystyk od BMW zyskał nowych miłośników Jego charakterystyczne czarno-żółte malowanie zyskało przydomek "bumblebee", czyli trzmiel.

BMW GS 3

1994 - 2003

W tych latach nastąpiła kolejna duża zmiana, jeśli chodzi o motor w modelu GS. Tym razem turystyczne motocykle BMW R 1100 GS zostały wyposażone w czterozaworowy silnik bokser. W kolejnych latach pojawiają się modele R 1150 GS i R 1150 GS Adventure.

Od 2000

BMW Motorrad wprowadził na rynek przerobioną wersję modeli "Funduro" F 650 i F 650 ST w postaci jednocylindrowych motocykli turystycznych F 650 GS i F 650 GS Dakar. W 2008 roku oba modele dostały nowy motor - dwucylindrowy silnik chłodzony cieczą. Dało to początek nowym modelom F 650 GS i F 800 GS. W następnych latach na rynek wychodzą kolejne średniolitrażowe turystyki od BMW - F 750 GS, F 850 GS i F 850 GS Adventure. Od roku 2017 fani GS mogą podziwiać zaś jego najmniejszego przedstawiciela, czyli małego, jednocylindowego BMW G 310 GS.

2004 - 2012

BMW Motorrad nie osiadł na laurach. Dopieścił swojego turystka, dając motocyklowi większą pojemność skokową, większe moc i moment obrotowy przy jednoczesnym odchudzeniu konstrukcji. Turystyczny GS od tego momentu waży 30 kilogramów mniej, co przy zwiększonej mocy daje jeszcze lepsze osiągi. Nowy R 1200 GS, wyposażony w dwucylindrowego boksera, to kolejny hit w historii tego modelu. Ponadto dostaje on w system ESA (Electronic Suspension Adjustment), który umożliwiał elektroniczne dostosowanie twardości i szybkości reakcji zawieszenia do warunków drogowych.

2013 - 2018

Całkowicie przekonstruowany motor BMW GS zapowiadł kolejną odsłonę bawarskiego motocykla turystycznego. Montowany wzdłużnie bokser otrzymał chłodzenie cieczą, większą moc i półaktywne zawieszenie Dynamic ESA z dostępnymi pięcioma trybami jazdy. Te kolejne unowocześnienia zapewniają GS-owi miejsce w czołówce najlepszych motocykli tego segmentu.

Od 2019

W 2020 roku model turystyczny BMW GS obchodził 40-lecie istnienia, a rok wcześniej Bawarczycy przygotowali dwa nowe modele - R 1250 GS i R 1250 GS Adventure. Nowy silnik okazał się przełomowy, bo nie tylko wzrosła jego pojemność, ale przede wszystkim otrzymał zmienne fazy rozrządu. To sprawiło, że motor ten uzyskał wprost niesamowite osiągi i dynamikę od najniższych wartości obrotowych. Dodatkowo modele z oznaczeniem 1250 wyposażone są m.in. w oferowany w standardzie system DTC (Dynamic Traction Control), który poprawia bezpieczeństwo jazdy. Nowy tryb jazdy "Eco" umożliwia natomiast tańsze i efektywniejsze spalanie podczas podróży. Opcjonalnie można także doposażyć swojego turystyka w tryb jazdy "Pro", który uruchamia asystenta hamowania silnikiem (MSR). Ogranicza on poślizg tylnego koła podczas ostrej redukcji, dostosowując odpowiednio do sytuacji charakterystykę pracy silnika.

BMW GS 2

Motocykle turystyczne BMW GS wyposażone są również w standardzie w rozbudowany system ABS (BMW Integral ABS Pro), który dostosowuje swoje działanie do aktualnego kąta złożenia motocykla.

BMW GS 1250 GS i GS 1250 GS Adventure, F 750 GS, F 850 GS i F 850 GS Adventure, G 310 GS - Edition 40 Years GS

Na okrągłą rocznicę nie mogło zabraknąć specjalnej, limitowanej edycji najsłynniejszego motocykla turystycznego wszechczasów. Wersje Edition 40 Years GS charakteryzują się czarno-żółtym malowaniem nawiązującego do słynnego "trzmiela" - BMW R 100 GS.

ZOBACZ TAKŻE