Wiedza

Motocykle 125 - czy znasz wszystkie zalety tej klasy?

Motocykle 125 cm3 to jedna z najważniejszych klas motocyklowych na rynku. Co sprawia, że motory 125 cieszą się takim zainteresowaniem? Sprawdź!

Z czego wynika ogromna rynkowa popularność motocykli klasy 125 cm3? Nie kuszą przecież osiągami rakiet kosmicznych jak maszyny sportowe. Nie poruszają się po drogach z gracją i dostojeństwem pokrytej chromem, osiemnastokołowej amerykańskiej ciężarówki jak czynią to cruisery. Nie są w stanie dowieźć obieżyświata na Nordkapp, w Himalaje, czy choćby do Włoch jak adwenczery. Mimo to wielu motocyklistów wybiera właśnie motocykle kategorii 125 cm3. Czy na pewno tylko ze względu na ich ogromną uniwersalność i kategorie posiadanego prawa jazdy?

Fenomen motocykli 125 cm3

W wielu miejscach świata, motocykle z małymi silnikami, do 125 cm3 pojemności, wyszły poza rolę pospolitego środka transportu. Istnieje wiele państw w Azji lub Afryce, gdzie tego typu pojazdy stanowią integralną część kultury. Czy jesteście w stanie wyobrazić sobie Wietnam, bez rozwrzeszczanego potoku użytkowników małych jednośladów na ulicach? Często bardzo ważnych dla swych posiadaczy, bo nierzadko stanowiących cały ich majątek.

Równie głęboko, małe motory i skutery wrosły w życie Europejczyków z południa kontynentu. Czy wyobrażacie sobie Rzym bez tych jednośladów? Czy to nie popularne w Italii dojeżdżanie od najmłodszych lat do szkół na ścigaczach z niewielkimi silnikami, wychowało mistrzów takich jak Rossi czy Biaggi?

Podobnie wygląda to w wielu innych rejonach globu. Nawet tam, gdzie motocyklizm kwitnie w oparciu o maszyny o dużych pojemnościach, motocykle 125 cm3 zawsze są obecne. Absolutnie nie jest też tak, że obszar stodwudziestekpiątek to świat ludzi traktujących swe pojazdy wyłącznie użytkowo. Nawet maszyna z niewielkim silnikiem potrafi przyspieszyć bicie serca.

Klasa 125cc - motor dla każdego

Czy motocykl klasy 125 cm3 musi być nudnym jeździdłem o wyglądzie niewydarzonego nakeda? Absolutnie nie! Bez trudu, w ofercie rynkowej, odnaleźć można maszyny posiadające wiele pożądanych przez motocyklistów cech.

Ot choćby Yamaha YZF-R125. Ścigacz 125 cm3 potrafiący zapewnić naprawdę wiele frajdy. Silnik z układem zmiennych faz rozrządu, sportowe sprzęgło, rama Deltabox, zawieszenie upside-down i przedni hamulec o średnicy blisko 300 mm to już nie żarty. To motocykl, który nawet osobie poruszającej się na co dzień najpotężniejszymi maszynami potrafi dostarczyć wielu wrażeń.

Cudownie jest wsiąść czasami na jednoślad tego typu i poczuć gigantyczną satysfakcję. Satysfakcję wynikającą z całkowitego i zupełnego panowania nad motocyklem, w wymiarze tego, co z litrem potrafi zrobić tylko Marquez. Początkujący miłośnik ścigaczy ma szansę nabyć na tego typu pojazdach umiejętności, które pozwolą mu potem niejednokrotnie zawstydzić niejednego mistrza długiej prostej.

Oczywiście nie każdy, kto poszukuje dla siebie motocykla w klasie 125 cm3, jest fanem maszyn sportowych. Czy można odnaleźć w niej pojazdy do zastosowań turystycznych? Jak najbardziej. Co ciekawe, niekoniecznie musi to być singiel. Honda XL 125V Varadero, młodsza siostra XL 1000V wyposażona jest w silnik V2. To bardzo ciekawy motocykl 125cc, w klasie Adventure.

Moc 15 KM z pewnością byłaby znaczną przeszkodą dla podróżnika odbywającego zagraniczną wyprawę z górą bagażu, choć znane są przypadki przeczące tej tezie. Z całą pewnością, ten motocykl jest w stanie nauczyć przyszłego globtrotera podstaw motocyklowej turystyki. Możliwości jego podwozia bez wątpienia nie zatrzymają fascynata bezdroży na pierwszej przeszkodzie.

Co w klasie motocykli 125 cm3 mogą odnaleźć miłośnicy chromu i długiego widelca? Także i tu bardzo wiele. Ortodoksyjni wyznawcy układu V2, musieliby co prawda sięgnąć po leciwe już konstrukcje - Hondę VT 125 Shadow, Yamahę XVS 125 Dragstar lub Suzuki VL 125 Intruder, jakkolwiek w przypadku tego typu pojazdów nie musiałoby stanowić większego problemu. Osoby poszukujące nowych pojazdów powinny zapoznać się z ofertą swojsko brzmiącego brandu Junak. Model M11 to zgrabnie zaprojektowany softcruiser, posiadający jedenastokonny silnik R2.

Co prawda dalekowschodnie pochodzenie tej konstrukcji wciąż jest dla wielu motocyklistów kontrowersyjne, ale w epoce Zontesów i Benelli warto spojrzeć na tę kwestię inaczej. Nie rozstrzygając tego fundamentalnego sporu - Junak M11 wygląda dość efektownie, a jakość wykonania nie budzi zaporowych zastrzeżeń.

Zupełnie inaczej motocykle klasy 125 cm3 postrzegają miłośnicy jazdy terenowej. W końcu w enduro i MX, maszyny o pojemności 125 cm3 to obok 150 cm3, pełnoprawne narzędzia do uprawiania tego typu sportów. Jeśli jednak poszukujemy motocykla do amatorskiego, cywilnego zastosowania warto rozważyć zakup jednośladu Romet ADV 125. Za stosunkowo niewielką, jak na ceny motocykli 125 kwotę, można otrzymać naprawdę interesujący pojazd, śmiało pozwalający zjechać z utwardzonych dróg. Czterosuwowy singiel o mocy 10 KM zapewne nie pozwoli na zdobycie wrażeń, których dostarczają wyczynowe, dwusuwowe stodwudziestkipiątki, ale umożliwi postawienie pierwszych kroków w terenie. A stąd już niedaleko do Krzeszowic.

Także dla miłośników motocykli w wydaniu skuterów, pojemność 125 cm3 jest już często wystarczającą i docelową. Myliłby się ten, kto uznałby skutery za pojazdy pozbawione duszy. One również mają swoją legendę. Wystarczy wspomnieć subkulturę modsów i ich biblię - film Quadrophenia. Jaki model warto zaproponować tej grupie motocyklistów? Z pewnością wszelkie oczekiwania będzie w stanie zaspokoić Suzuki Burgman 125. To niemal pomniejszona wersja Hondy Gold Wing. Mimo niewielkiego silnika Burgman ma prezencję krążownika. Zapewnia niesamowitą wygodę i komfort. Dwunastokonny silnik w połączeniu z automatyczną przekładnią CVT zapewnia satysfakcjonującą dynamikę. Warto wypróbować.

Motocykle 125 cm3 - obszar spełnienia oczekiwań każdego motocyklisty

Jak widać, oferta motocykli 125 cm3 obejmuje całą przestrzeń motocyklowych oczekiwań. Wypełnia bez reszty świat wielbicieli jednośladów, od fanów szybkiego winklowania po miłośników błota w zębach. Z łatwością można wśród małolitrażowych motorów znaleźć choćby namiastkę tego, co kocha się w dwukołowych pojazdach. Pamiętajcie - motocykle 125 to nie tylko pojazdy początkujących. Warto zaglądać do tego świata i cieszyć się jego bogactwem.

Autor: Piotr Tanalski

ZOBACZ TAKŻE