Aktualności

Trójkołowe motocykle na kategorię B. 5 propozycji

Ustawa o trójkołowcach na kategorię B stała się faktem. 22 grudnia kierowcy, którzy posiadają prawo jazdy kategorii B od co najmniej trzech lat będą mogli legalnie jeździć jedną z tych maszyn. 

Pomysł na rozszerzenie uprawnień kategorii B także na trójkołowce miał początkowo ułatwić poruszanie się tymi pojazdami niepełnosprawnym. Procedurę legislacyjna poszła jednak tak gładko, że na nowe przywileje załapali się niemal wszyscy kierowcy. Inaczej niż w przypadku motocykli 125 cm3, korzystanie z trójkołowców nie jest obwarowane ograniczeniami mocy ani pojemności. Ważne - ustawa dotyczy trójkołowców, czyli pojazdów o symetrycznym rozmieszczeniu kół. Ural z koszem nie jest objęty tymi przepisami.

1. Yamaha Niken

Niken

Chyba najbardziej kontrowersyjny pojazd tego roku. Zarówno za sprawą trzeciego koła, dyskusyjnego designu, jak i możliwości poruszania się nim w ramach posiadanej kategorii B. Duża moc i fakt, że prowadzi się on zupełnie jak motocykl stawiają zasadność nowych przepisów pod dużym znakiem zapytania. Posłowie zapewne nie słyszeli o tym motocyklu. Silnik: trzycylindrowy, pojemność 847 cm3, moc 115 KM. Cena 64 900 zł.

2. Piaggio MP3 500

Piaggio MP3

MP3 występuje w dwóch wersjach - 300 i 500 cm3. Sprzęt prowadzi się jak normalny skuter, co oznacza konieczność pochylania go w zakrętach. Zastosowano tutaj ciekawe rozwiązanie - blokadę przechyłu, która pozwala pozostać w pionie podczas postoju. Silnik: jednocylindrowy, pojemność 493 cm3, moc 39 KM. Cena 35 400 zł.

3. Can-Am Spyder F3

CanAm Spyder

Can-Am to takie trochę połączenie wad motocykla i samochodu - stoisz w korku, a na głowę pada. Trzeba mu jednak uczciwie przyznać, że wygląda kozacko, a prowadzi się jak bolid. W tym akurat bardziej przypomina smochód lub quada, bo nie pochyla się w zakrętach. Silnik: trzycylindrowy, pojemność 1330 cm3, moc 106 KM. Cena od 75 tys. zł.

4. Harley-Davidson Freewheler

Freewheeler

Model ten przypomina trochę współczesna interpretację kultowego Servi-Cara - woła roboczego produkowanego przez Harleya od 1932 do 1974 roku. Całość wygląda jednak całkiem niebrzydko. Przekonuje zwłaszcza motocyklowy przód z potężnym silnikiem Milwaukee-Eight 114. Silnik: V2, pojemność 1868 cm3, moc 100 KM. Cena 137 620 zł.

5. Harley-Davidson Tri Glide

TriGlide

Turystyczna i luksusowa wersja Freewheelera, która ma wszystko, co najbardziej luksusowy turystyk mieć powinien plus trzecie koło. Jeździ się tym jak samochodem - tylna oś ma mechanizm różnicowy. Odczucia na zakrętach są więc raczej przeciętne, ale na długich prostych to jeżdżący luksus. No i ten silnik... Silnik: V2, pojemność 1868 cm3, moc 100 KM. Cena 177 tys. zł.

Zdjęcie tytułowe: Mariusz Smoku Rakowski

ZOBACZ TAKŻE