Aktualności

Jak wybrać dobry kask motocyklowy?

Kask to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia motocyklisty. Decyduje o bezpieczeństwie i komforcie podróżowania. Każdy motocyklista wie, że źle dobrany kask może odebrać całą przyjemność z jazdy. Jak zatem dobrać sprzęt idealny dla siebie? Na co zwrócić uwagę podczas zakupu? 

jak wybrać kask motocyklowy

Zanim pierwszy raz wsiądziemy na motocykl wiemy tylko tyle, że musimy mieć kask. Zazwyczaj nie zastanawiamy się nad tym, jaki on powinien być, lecz kierujemy się raczej naszymi preferencjami estetycznymi i ceną (co nam się podoba, a co nie), a rzadziej logiką (na czym będziemy jeździć). A przecież od tego, jaki rodzaj motocykla posiadamy powinien zależeć wybór odpowiedniego kasku motocyklowego. Podobnie jak motocykle, kaski też dzielą się na różne rodzaje. Choć niektóre kaski można z powodzeniem stosować do jazdy na kilku typach maszyn, to są też takie, których nie powinno się używać uprawiając dany rodzaj motocyklizmu. Chyba każdy zgodzi się z tym, że w kasku otwartym nie ma czego szukać na torze...

 

Rodzaje kasków motocyklowych

Wyróżniamy 4 podstawowe rodzaje kasków motocyklowych:
? integralne
? szczękowe
? otwarte
? crossowe

kask integralny

Kask integralny (full face) charakteryzuje się zwartą, jednolitą bryłą; stosunkowo niską wagą i dobrym poziomem wygłuszenia ? kask jest bardziej cichy od całej reszty. To najbardziej uniwersalny i najczęściej wybierany kask motocyklowy, bo z powodzeniem może być użytkowany do jazdy skuterem, nakedem, klasykiem, turystykiem i motocyklem szosowym. Jest również najbardziej bezpiecznym kaskiem ze względu na jego monolityczną budowę.

Kaski integralne możemy z kolei podzielić na szosowe i torowe (sportowe), które różnić się będą głównie kształtem, a co za tym idzie poziomem aerodynamiki: kaski do jazdy torowej będą nieco wydłużone, by były najbardziej optymalne do jazdy w pozycji pochylonej. Kształt skorupy dotyczy również umiejscowienia wizjera ? jest on wbudowany nieco wyżej, żebyśmy mogli więcej widzieć, kiedy położymy się na baku. Kaski sportowe mają zamontowane zapięcie typu DD, które jest wymagane w regulaminach większości zawodów sportowych. Kaski przeznaczone do ścigania nie mają też blendy przeciwsłonecznej ? po to, by je maksymalnie odciążyć, wyciszyć i skrócić dystans skorupy do twarzy (aerodynamika). Można ewentualnie stosować przyciemnioną szybę lub wizjer fotochromatyczny, który sam się ściemnia w zależności od ilości promieni słonecznych. W niektórych kaskach można stosować też blendę zewnętrzną (oczywiście raczej na szosie niż na torze).

 

 

kask systemowyKask szczękowy jest bez wątpienia najbardziej wygodnym kaskiem do uprawiania turystyki motocyklowej, są też uniwersalnymi kaskami do jazdy po mieście. Są co prawda cięższe i głośniejsze od integrali ze względu na zastosowane mechanizmy otwierania szczęki i zastosowanie blendy przeciwsłonecznej, ale za to rekompensują to użytecznością. Szczękowce często mają podwójną homologację (na kask integralny i otwarty), dzięki czemu mamy niejako 2 w 1.

Częste postoje na szybkie zdjęcie, krótka przerwa na uzupełnienie płynu w organizmie czy tankowanie na stacji benzynowej ? to wszystko możemy robić bez zdejmowania kasku, a tylko z podniesioną szczęką. Możemy się też dodatkowo wentylować stojąc w upale w korku lub na światłach. Kiedy chłód i deszcz ? nie musimy się martwić o zmarznięcie i zawianie zatok. Mając kask szczękowy z podwójną homologacją w gorące dni możemy jeździć z podniesioną przyłbicą. Co prawda na dłuższą metę wyważenie kasku staje się mało komfortowe, ale na krótkich odcinkach, w mieście czy na paradach motocyklowych jest to rewelacyjne rozwiązanie.

Istnieje jeszcze jeden typ kasku szczękowego ? tzw. kask modularny, w którym szczęka jest całkiem wypinana. Można powiedzieć, że to hybryda kasku otwartego i szczękowego, ze wskazaniem na kask typu jet. Szczęka w tym przypadku jest mniej masywna.

 

  

kask otwarty

Kask otwarty (open face, jet), to jak sama nazwa wskazuje kask z otwartą twarzą, czyli zupełnie pozbawiony szczęki. Preferowany przez posiadaczy skuterów, cruiserów i chopperów. Idealny do jazdy miejskiej w lecie ze względu na niewielkie rozmiary, bardzo niską wagę, a przede wszystkim świetną wentylację i doskonałą widoczność. Dobrze, by miał długą szybę: wbrew pozorom pęd powietrza (nawet mimo tego, że jest ono ciepłe) potrafi podczas jazdy przeszkadzać, o zabezpieczeniu naszej twarzy przed owadami i np., odpryskującymi drobnymi kamyczkami nie wspominając.

Przyda się też blenda przeciwsłoneczna. Wadą kasku typu jet jest niewątpliwie zupełny brak ochrony szczęki, co przy nieszczęśliwym zbiegu okoliczności podczas gleby może mieć przykre konsekwencje. Jeśli wybieramy więc kask otwarty ? zdecydujmy się chociaż na taki z przedłużonymi policzkami. ?Orzeszek? dobry jest do lansu, ale lepiej nie lekceważyć wystąpienia możliwych skutków ubocznych naszej pasji...

 

 

 

 

kask crossowyKask off-roadowy przeznaczony do jazdy w terenie czy na supermoto: bardzo lekki, pozbawiony szyby, zapewniający dobry przepływ powietrza, z wbudowanymi filtrami przeciwpyłowymi w otworach wentylacyjnych i obowiązkowo z daszkiem. Kaski crossowe mają charakterystyczny kształt z wydłużoną i dość mocno zabudowaną szczęką.

Do tego rodzaju kasku trzeba dodatkowo zaopatrzyć się w gogle, które będą ściśle przylegać do twarzy i zabezpieczać oczy. Gogle powinny być wentylowane i wyposażone w antifog zapobiegający parowaniu. Gogle łatwo doposażyć w zrywki lub tzw. film, który pozwoli szybko odzyskiwać lub poprawiać widoczność przy zachlapaniu błotem. Dlatego też typowe kaski off-roadowe nie posiadają szyby: podczas szaleństw w terenie trudno o jej przejrzystość. Do jazdy motocyklem z rodzaju turystyczne enduro przeznaczone są kaski enduro ? od crossowych różnią się tym, że mają szybę.

 

 

 

Na co zwrócić uwagę przy zakupie kasku motocyklowego

No dobrze ? wiemy już jaki kask będzie dla nas najbardziej odpowiedni ze względu na rodzaj motocykla, jakim będziemy się poruszać. Teraz zadanie trudniejsze, bo wybór odpowiedniej marki i modelu, co w pewnym sensie jest równoznaczne z ilością środków pieniężnych, które musimy na nasz kask przeznaczyć. Na pewno większość ze świeżo upieczonych motocyklistów stojąc przed półką sklepową pełną najróżniejszych modeli kasków motocyklowych zastanawia się skąd biorą się różnice w ich cenie. Na pierwszy rzut oka różnią się tylko malowaniem, bo cóż takiego specjalnego może być w tym kasku droższym o 1000 zł?

 

1. Skorupa kasku

Materiał, z której jest zrobiony dany kask motocyklowy, to zasadnicza różnica w jakości, a co za tym idzie ? również w jego cenie. Na samym dole piramidy cenowej mamy więc wszelkiego rodzaju plastiki i tu odpowiednio od najmniej do najbardziej wytrzymałych są to: termoplastik, ABS i poliwęglan (polikarbon). Jeśli wybieramy więc coś z niższej półki cenowej ? odpuśćmy sobie przynajmniej tworzywo termoplastyczne.
Wyższa jakość związana z większym bezpieczeństwem i niższą wagą, to laminaty, i są to odpowiednio: włókno szklane, karbon (włókno węglowe), Kevlar i kompozyty czyli mieszaniny laminatów w różnych proporcjach (obecnie to najbardziej zaawansowana technologia produkcji skorup kasków). Do jazdy motocyklem sportowym warto zainwestować przynajmniej w kask z włókna szklanego.

 

2. Wizjer

Dobra widoczność to również bardzo ważna sprawa ? im lepiej widzimy, tym bezpieczniej. Dobry wizjer to taki, który nie sprawia kłopotów przy otwieraniu i jest odporny na zarysowania. No i taki, który nie połamie się i nie zrobi nam krzywdy w czasie wypadku... Wizjer w kasku motocyklowym wykonany jest najczęściej z pleksi lub nieco bardziej odpornego materiału ? lexanu. Jeśli już mowa o wizjerze ? dobrze jest kiedy nie paruje, bo inaczej jazda w deszczową pogodę lub w niskiej temperaturze jest utrapieniem i staje się wręcz niemożliwa. Wizjer powinien być zatem doposażony w antifog lub jeszcze lepiej ? w Pinlock.

 

3. Wyściółka

Wyściółka w kasku również ma wpływ na jego cenę ? im bardziej komfortowa, tym cena kasku wyższa. Wyróżniamy 2 rodzaje wyściółki: standardowa i termoaktywna. Komfort przekłada się również na możliwości utrzymania higieny wewnątrz kasku: wyściółka standardowa (bawełniana) będzie powodować większą potliwość głowy i będzie trudniejsza do wyczyszczenia (brud i wilgoć będą się w nią wchłaniać). Wyściółka termoaktywna ma zdolność do odprowadzania wilgoci, dzięki czemu pot nie będzie zalewał nam oczu, a wnętrze dłużej pozostanie świeże i czyste. Ważne jest, aby wyściółka była wypinana ? można ją wtedy z łatwością wyprać, a nawet wymienić na nową (przynajmniej częściowo). O komfort wnętrza zadbają też wymienne lub pompowane policzki czy przystosowanie do jazdy w okularach.

 

Wybierając kask poza wymienionymi już aspektami warto wziąć pod uwagę również to, czy posiada on blendę przeciwsłoneczną (zdania na temat jej przydatności są podzielone ? my jesteśmy ?za?), jaki zastosowano rodzaj zapięcia (najprostsze: zatrzask, najwygodniejsze: microlock, najbezpieczniejsze: DD), czy jest miejsce na zamontowanie interkomu. Sprawdzić należy też, czy posiadają certyfikaty ECE 22-05 lub bardziej restrykcyjny DOT, choć w przypadku znanych marek wydaje nam się to raczej zbędne. Jeśli w Wasze ręce wpadnie kask z portalu aukcyjnego za marne grosze ? certyfikatu na pewno miał nie będzie. Taki kask to nie tylko kasa (choć nieduża, to jednak) wyrzucona w błoto, ale przede wszystkim narażanie się na katastrofalne skutki w razie wypadku.

 

Zobacz też nasze filmowe poradniki jak dobrać kask motocyklowy:

 

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE