Aktualności

Więcej praw dla pieszych, wolniej po mieście. Będą zmiany w przepisach

Pierwszeństwo pieszych jeszcze zanim wejdą na pasy, obniżenie nocnej prędkości w mieście i ustalone odstępy między pojazdami – to tylko część zmian, które czekają kierowców i pieszych.

Temat tak zwanego "bezwzględnego pierwszeństwa pieszych" budzi ogromne emocje od chwili, gdy pierwszy raz pojawił się na ustach polityków. Ostatnio rząd przyjął, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego projekt, w którym piesi zyskują dodatkowe uprawnienia. Nie chodzi jednak o "bezwzględne" ich pierwszeństwo, ale o rozszerzone. Pieszy nie uzyska prawa do korzystania z przejścia jak i kiedy chce – podobnie jak kierowca, będzie musiał upewnić się, że może skorzystać z pasów w sposób bezpieczny.

Co zatem się zmieni? Kierowcy będą zobowiązani ustąpić pierwszeństwa nie tylko pieszemu, który już znajduje się na przejściu, ale też temu, który wykazuje zamiar skorzystania z niego. Będzie to oznaczać, że kierujący pojazdem będzie musiał nie tylko zachować szczególną ostrożność, ale także upewnić się, że do przejścia nie zbliża się żaden pieszy. Jeśli taka sytuacja zaistnieje, kierowca będzie zobowiązany zatrzymać się i ustąpić mu pierwszeństwa. Obowiązek ten nie będzie dotyczyć motorniczych tramwajów.

Autorzy projektu nałożyli jednak obowiązki także na pieszych. W czasie korzystania z pasów nie będą oni mogli korzystać z urządzeń zaburzających prawidłowy odbiór otoczenia, czyli na przykład smartfonów, gier elektronicznych i podobnych. Niestety nie wiadomo w jaki sposób wymóg ten będzie egzekwowany.

Kolejną ważną zmianą będzie usankcjonowanie odstępów między pojazdami w ruchu na drogach ekspresowych i autostradach. Przyjęty przez rząd projekt zakłada, że dystans ten ma wynosić połowę prędkości. Innymi słowy, przy 140 km/h powinno być to 70 m. Szkoda, że nie określono tego parametru według kryterium czasu, tak jak ma to miejsce na przykład we Włoszech. Zamiast kłopotliwego do oceny w czasie jazdy dystansu w metrach, można by ustalić go na przykład na trzy sekundy.

Ostatnią z ważnych zmian, przewidzianych w nowelizacji, będzie likwidacja tak zwanej "taryfy nocnej", czyli limitu prędkości 60 km/h, obowiązującego w godzinach 23.00 – 5.00. Po wejściu w życie nowych przepisów obowiązywać będzie jeden limit – 50 km/h.

ZOBACZ TAKŻE